Constantin Tămagă
Constantin Tămagă
Ședința Camerei Deputaților din 24 mai 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.72/31-05-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 24-05-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 mai 2005

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.19 Constantin Tămagă - despre politica guvernelor PSD în privința proprietății private;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Constantin Tămagă:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Partidul Social Democrat a stabilit prin programul său politic și prin programele de guvernare atât în perioada 1992-1996, cât și în perioada 2000-2004, măsuri și responsabilități politice și administrative care să facă din elaborarea, susținerea și aplicarea legilor proprietății prioritățile incontestabile ale actului de guvernare.

Prin acțiunile politice, prin legile aprobate, prin actele normative adoptate și prin măsurile administrative și instituționale întreprinse, PSD a dovedit cu consecvență că susține fără echivoc proprietatea privată în toate formele sale ca principal mijloc prin care societatea, statul și economia românească vor deveni compatibile cu cele din Uniunea Europeană în vederea îndeplinirii obiectivului politic major al integrării.

Guvernul Năstase a stabilit pentru toate administrațiile și pentru toate instituțiile implicate, începând cu prefecturile, că aplicarea legilor proprietății este prioritară, iar legile proprietății funciare constituie indicativ de performanță pentru toți prefecții, primarii și șefii instituțiilor publice implicate.

PSD a propus și a susținut prin programul de modificare a Constituției ca proprietatea privată să fie ocrotită și garantată de stat, elaborând toate actele normative în acest sens.

Consecvent principiului că proprietatea privată este regula, iar proprietatea de stat este excepția, PSD și Guvernul său au organizat în toată țara acțiunile pentru trecerea proprietăților de stat, de grup și a celor publice în proprietatea privată. A făcut însă acest lucru cu discernământ și responsabilitate pentru a nu crea convulsii sociale și pentru ca majoritatea covârșitoare a populației României să-și primească integral proprietățile preluate în orice mod de statul comunist.

A avut însă grijă ca milioane de cetățeni care nu au avut sau nu au moștenit proprietăți funciare să nu fie excluși și să se afle în situația inadmisibilă de a nu avea un statut clar în propria lor țară.

Politica PSD, măsurile guvernelor sale, cu precădere ale Cabinetului Năstase, în perioada 2000-2004, au făcut ca astăzi România să fie în următoarea situație: 97% din suprafața agricolă este în proprietatea privată. Practic întreaga suprafață a României are proprietar cert, stabilit prin lege, cu acte de proprietate indubitabile și imprescriptibile; 98% din proprietățile forestiere au fost, de asemenea, retrocedate celor îndreptățiți.

România are astăzi 4,853 milioane de proprietari de pământ și 555 mii de proprietari de pădure. Dintre aceștia, 90%, 4,2 milioane, și-au redobândit integral proprietățile agricole și pe cele cu vegetație forestieră.

Pe baza proprietății private stabilite prin actele elaborate în România sunt organizate și funcționează: 4,6 milioane exploatări agricole gospodărește; 120 mii exploatări agricole asociative, 85 mii exploatări agricole pe bază de arendă și concesiune, 3,2 mii exploatări agricole mixte (română-străine). Peste 150 de mii ha de terenuri agricole și forestiere au intrat în circuitul civil vândute, donate ori partajate prin acte legale între persoane vii. Cu terenurile agricole și silvice ori cu producția acestora sunt garantate credite.

În același timp au fost împroprităriți și dețin acte legale pentru diferite suprafețe de teren: 21 sute mii tineri care locuiesc la sate și nu au moștenit teren; 36 mii foști membri cooperatori care au lucrat în fostele CAP-uri și nu au deținut teren; peste 2 mii specialiști agricoli care au activat și activează în agricultură organizând exploatațiile agricole; 1500 mii funcționari care locuiesc la sate; 8,5 mii veterani de război care nu au deținut terenuri; 2,8 mii revoluționari care și-au dobândit drepturile prin Legea 42/94.

Sunt, într-adevăr, și destule probleme încă nerezolvate ori neclare. Sunt și destule litigii pe rolul instanțelor de judecată și suntem de acord că procedurile judecătorești sunt greoaie și uneori inutile. Sunt, de asemenea, unele prevederi legale care pot și chiar trebuie să fie amendate.

Este real faptul că circa 3,5 mii de foști proprietari de terenuri și de pădure nu și-au primit integral proprietățile și suntem de acord că găsim împreună soluțiile legale și morale pentru aceste cazuri.

Orice chestiune care privește proprietatea trebuie să fie discutată și soluționată. Problemele de natură tehnică agricolă sau juridică pot fi și trebuie să fie analizate de specialiști pentru a clarifica chestiunile de proprietate și pentru a îmbunătăți performanțele agricole. Dar, a veni acum și a spune, în anul 2005, că proprietatea agricolă și proprietatea asupra pădurilor în România se stabilește prin asumarea răspunderii Guvernului Tăriceanu pe un pachet de legi care nu au decât scop electoral ori de interes foarte restrâns, e o aberație.

Putem admite că circa 5,5 milioane de proprietari să fie bulversați în interesul sau ambiția a 5-6 sute?

Putem admite ca circa 100 mii de cetățeni care au fost împroprietăriți să fie nesiguri pe proprietățile lor în interesul a 5-6 sute?

Putem cere la 22 milioane de români să bage mâna în buzunar și să plătească câtorva mii proprietățile de mult amortizate și de care chiar și aceștia din urmă au beneficiat?

Avem soluții reale ca viața cetățenilor acestei țări să nu fie tulburată inutil și inexplicabil pentru soluționarea unor probleme care pot fi rezolvate și altfel?

La toate acestea și la altele, răspunsul nostru, al PSD, este Nu.

Avem o responsabilitate pe care ne-am asumat-o și nu ne putem juca cu soarta a milioane de oameni doar pentru că sunt câteva sute de nemulțumiți.

Au fost imperfecțiuni ale unor legi, au fost și încălcări ale acestora, au fost și abuzuri, dar, pentru soluționarea acestora, sunt instituții abilitate, pot fi aduse îmbunătățiri și amendamente, dar nu pot fi culpabilizați milioane de cetățeni care trudesc tăcuți pe pământurile lor așteptând ajutorul guvernanților care ori nu vine deloc ori vine prea târziu.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 30 martie 2020, 23:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro