Liviu Timar
Liviu Timar
Sittings of the Chamber of Deputies of February 7, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.6/17-02-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 07-02-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 7, 2006

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.51 Liviu Timar - intervenție politică intitulată "Producătorul agricol în anul 2006 este lăsat de izbeliște";

Domnul Liviu Timar:

"Producătorul agricol în anul 2006 este lăsat de izbeliște"

Anul 2005 a fost un an agricol greu pentru producătorii agricoli, datorită producțiilor obținute și prețurilor de valorificare foarte mici a producției la principalele culturi, exemplu: grâu 2500-3500 lei/Kg, ceea ce ca făcut foarte mulți producători să nu-și recupereze nici măcar investiția efectuată, dar să mai și înființeze alte culturi în toamnă.

Plecând de la această realitate tristă, actualul Guvern ar fi trebuit să intervină în sistemul de subvenționare pentru anul 2006, dar din păcate subvențiile din sectorul vegetal sunt aproape inexistente.

Astfel, nu se mai acordă subvenție pentru grâu, orz, orzoaică, porumb și floarea-soarelui, culturi furajere și alte culturi, subvențiile fiind îndreptate în acest an către plantele tehnice: sfeclă de zahăr, in, cânepă, tutun și legume.

În urma unui calcul, culturile ce urmează a fi subvenționate reprezintă doar aproximativ 6% din suprafața arabilă a țării (Exemplu: județul Mureș: suprafața arabilă = 214.000 ha, iar suprafața raportată cu plante tehnice, sfeclă de zahăr, in, cânepă, tutun, legume fiind de aproximativ 11.160 ha, ceea ce reprezintă 5,2%).

De asemenea, un cultivator de sfeclă de zahăr ce a obținut în anul 2005 50 t/ha x 500 lei/Kg a primit 25 milioane, iar în anul 2006 va primi 18 milioane, deci mai puțin cu 7 milioane lei/ha, deși reprezentanții Guvernului susțin că subvențiile acordate agricultorilor în 2006 vor fi mai mari cu 30%.

Nici sectorul zootehnic nu a fost mai privilegiat. Hotărârea Guvernului nr. 1853/22 decembrie 2005 privind sprijinul direct al statului prin acordarea de subvenții în anul 2006 producătorilor agricoli din sectorul animalier are foarte multe lacune.

După cum știm cu toții, anul 2006 este un an foarte important în vederea integrării în Uniunea Europeană, dar consider că acordarea subvențiilor de la bugetul de stat sub această formă nu va încuraja obiectivele cele mai importante din sectorul zootehnic, și mă refer la atingerea cotei de lapte negociată cu Uniunea Europeană și îmbunătățirea calității laptelui.

Noul sistem de subvenții "pe cap de animal", termenul ce se uzitează, nu face nici o diferență între destinația finală a produsului obținut în fermă, lapte sau carne, și nici nu încurajează valorificarea laptelui în unitățile de prelucrare. În aceste condiții, nu vom fi în stare să realizăm nici cele 3 milioane de hectolitri lapte, cota negociată în dosarul de aderare la Uniunea Europeană: 1,2 milioane hectolitri lapte procesat și 1,8 milioane de hectolitri lapte pentru consum de piață.

Dacă nu vom putea asigura cota stabilită prin acordul de aderare, aceasta va fi atribuită altor state, iar România va ajunge în situația în care nu va mai produce nici pentru asigurarea necesarului de consum intern.

După ce că valoarea subvenției este mai mică cu aproape 35% față de anii trecuți subvenția se dă în două tranșe, astfel: vor primi 2 milioane lei la fătare, 2 milioane lei după înțărcarea vițelului la 6 luni, 3 milioane lei pentru efectivele înscrise în COP și 1 milion de lei pentru efectivele din fondul genetic. Din păcate, numărul animalelor înscrise în COP (controlul eficial al producției) este de aproximativ 6%, iar fondul genetic practic este inexistent, la această dată în registrele genealogice nu este înscris nici un animal. Practic, singurii fermieri care vor beneficia de două încasări în 2006 sunt cei ale căror vaci fată între 1 ianuarie și 1 mai, pentru că cei ale căror vaci vor făta după 1 iunie ar trebui să-și încaseze a doua tranșă de subvenție în 2007, când riscă să nu o mai primească, fiind alt sistem de subvenționare.

În aceste condiții, nu cred că mai putem vorbi de apariția de ferme noi și chiar nici de dezvoltarea celor existente, nefiind stimulată performanța și competitivitatea.

De asemenea, acest sistem de subvenționare va diminua și veniturile fermierilor, având repercusiuni în special pentru cei care au credite bancare și fonduri SAPARD care au avut la bază un plan de afaceri întocmit pe venituri constante din partea statului.

În condițiile în care aceste subvenții nu sunt încurajatoare, potențialii fermieri vor fi descurajați să mai angajeze o afacere în baza programelor cu susținere guvernamentală precum SAPARD sau "Fermierul".

În aceste condiții, producătorii nu vor avea resurse financiare pentru a-și pregăti fermele de producție, iar unităție de prelucrare lapte sau carne nu vor avea materia primă necesară desfășurării procesului de producție.

De asemenea, și în cazul porcilor sunt prevăzute subvenții numai pentru animalele livrate la abatoarele care practică sistemul de clasificare a carcaselor EUROP, sistem neimplementat în practică. Momentan nu sunt crescători și nici abatoare în măsură să spună ce tip de carcasă este. În același timp, nu sunt clasificatori autorizați, care ar trebui să fie neutri, să nu aparțină nici crescătorului, nici abatorului, așa că, mă întreb câți dintre crescătorii de porci vor beneficia de subvenția dată?

În ceea ce privește subvenția la ovine, ea se acordă doar crescătorilor de oi care au peste 50 de capete în exploatație. Acest lucru va determina ca doar 2,5-3,0% din crescătorii actuali să benenficieze de această subvenție. (Exemplu: în județul Mureș există aproximativ 28.450 crescători, iar cei care au peste 50 de capete sunt doar 768).

Anul 2006 este și primul an când fermierii încep să plătească impozitul pe terenul agricol din extravilan, sume care se ridică la 200.000-600.000 lei/ha. Dar ce este mai trist este că aceste sume, în loc să rămână la localitățile de unde se colectează, se duc la bugetul centralizat al statului.

Cred că există o lipsă de comunicare din partea reprezentanților ministernului și producătorii agricoli, reeprezentanții asociațiilor profesonale, în vederea consultării înainte de adoptarea unor acte legislative de importanță maximă asupra restructurării și dezvoltării agriculturii.

Momentan, actualul Guvern nu are o politică de stat în agricultură și nu este interesat de respectarea și atingerea obiectivelor negociate cu Uniunea Europeană.

Fac apel la factorii de decizie, să conștientizeze importanța anului 2006, an de preaderea la Uniunea Europeană, în vederea sprijinirii producătorilor agricoli, deoarece varianta de subvenționare aleasă în agricultură pentru anul în curs este una total greșită.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 20 august 2019, 13:12
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro