Manuela Mitrea
Manuela Mitrea
Sittings of the Chamber of Deputies of February 7, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.6/17-02-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 07-02-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 7, 2006

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.71 Manuela Mitrea - intervenție cu tema "Învățământul românesc - între promisiuni și realizări".

Doamna Manuela Mitrea:

"Învățământul românesc - între promisiuni și realizări"

Phaedrus considera că "Omul învățat are întotdeauna averea cu el". În toate țările civilizate, învățământul constituie o prioritate națională. Din păcate, în România, educația a fost pentru guvernele de dreapta doar la nivel declarativ o prioritate națională. Ea a fost, alături de sănătate și cercetare, "Cenușăreasa bugetului".

Recenta grevă a salariaților din învățământ, de altfel cea mai gravă din 1990 și până în prezent, a readus sectorul educațional în centrul atenției opiniei publice. Protestele dascălilor au atras atenția asupra disprețului manifestat de actualii guvernanți față de întregul sistem educațional, asupra salariilor jignitoare ale cadrelor didactice.

În campania electorală, Alianța D.A. a promis o reformă radicală, care să vină în sprijinul acestei categorii socio-profesionale, dar, ca și alte promisiuni, nu a fost decât praf în ochii oamenilor. Din păcate, temerile noastre s-au adeverit și guvernul Tăriceanu nu a mai construit nici măcar o sală de sport, nu a dotat școlile de la sate cu calculatoare așa cum decisese fostul guvern social-democrat, dar nici nu a alocat învățământului cei 6 % din PIB și nici nu a dublat salariile profesorilor și învățătorilor.

Iată că și pentru învățământ, primul an de guvernare portocalie a adus doar dezastru!

Ca sistemul educațional românesc să se ridice la nivelul celor din Uniunea Europeană, consider că se impune luare de măsuri urgente pentru o îmbunătățire substanțială a salariilor, care să-i atragă spre pedagogie pe tinerii apți și talentați. Pentru că salariile cadrelor didactice nu oferă nici măcar posibilitatea supraviețuirii zilnice. Faimoasa indexare de 11,83 % obținută de către salariații din învățământ în urma ultimelor proteste sindicale nu acoperă nici inflația și creșterile de prețuri la utilități, ce să mai vorbim de creșterea puterii de cumpărare.

În concluzie, creșterea salarială este cel mult egală cu 0, dacă este să ținem cont de faptul că a doua tranșă de 6% ar trebui să vină la 1 septembrie 2006. Aceasta în condițiile în care, până atunci actualul guvern nu este înlocuit sau bugetul mai găsește resurse la rectificare.

Spiru Haret, cel mai mare reformator al școlii românești din secolul al XIX-lea, s-ar răsuci în mormânt văzând că urmașii săi liberali desființează liceele pedagogice, așa cum rezultă și din Comunicatul Ministerului Educației și Cercetării din 26 ianuarie 2006. Punctul de vedere al M.E.C. este că "dacă un profesor care predă la nivel gimnazial este pregătit prin studii de licență cu durata de 3 ani și pregătirea unui cadru didactic pentru învățământul preșcolar și primar se poate realiza pe același tip de traseu".

L-am și interpelat pe actualul ministru al educațieiîn această problemă, întrebându-l dacă, atunci când a proiectat o asemenea strategie, s-a gândit și la miile de absolvenți ai Colegiilor Universitare de Institutori care, după absolvire cu diplomă de licență, nu sunt în stare să ocupe un post de titular în învățământ!

La aceasta se adaugă și studiile realizate privind ineficiența acestor Colegii Universitare de Institutori, comparativ cu liceele pedagogice atât în ceea ce privește dobândirea și însușirea cunoștințelor generale și de specialitate, cât și efectuarea practicii pedagogice corespunzătoare.

Nu poți compara cinci ani de liceu pedagogic cu trei ani de colegiu! De asemenea, un absolvent al unui asemenea Colegiu poate preda și o limbă străină la nivel gimnazial. Se poate învăța o limbă străină atât de bine doar în trei ani de studiu, încât să o poți transmite mai departe elevilor?

Invocarea unor instituții europene precum Grupul de lucru A al Comisiei Europene sau Cadrul European al Calificărilor nu justifică în totalitate necesitatea desființării liceelor pedagogice în țara noastră.

În țările Uniunii Europene nu există licee pedagogice, însă școlarizarea viitoarelor cadre didactice pentru învățământul primar și preprimar se realizează astfel încât, la sfârșit, absolvenții să se poată integra în sistem.

Ca parlamentar, consider, domnule ministru, că ar trebui regândită politica educațională privind formarea inițială a personalului didactic din învățământul primar și preprimar astfel încât România să aibă un învățământ pedagogic de calitate, cu învățători și educatoare foarte bine pregătiți atât științific, cât și metodic deoarece, în prezent, acest fapt nu există și nici nu reiese din strategia propusă de dumneavoastră. Politica educațională trebuie să fie în concordanță și cu piața muncii. Nu pregătim viitori șomeri, domnule ministru!

Și iată încă o gogoașă electorală din coșul actualilor guvernanți! Executivul a mărit cu 7 bani valoarea programului "Cornul și laptele", program înființat de guvernul PSD, prin OUG nr. 96, din 16 august 2002. Astfel, prin grija profundă a guvernării portocalii, școlarii și preșcolarii vor primi produse lactate și de panificație în valoare de 0,97 RON, începând cu anul școlar 2005 - 2006. Numai că, guvernul PSD hotărâse în 2004, atunci când a extins programul "Cornul și laptele", la învățământul preșcolar, ca începând cu anul școlar 2004 - 2005 toți elevii până în clasa a X-a să beneficieze de o masă caldă (gustare).

Iată încă o dovadă în ceea ce privește politica pe care o promovează actuala putere în "folosul" cetățeanului!

Ce oferă, azi, elevilor din România, școala ? Mass-media oferă zilnic informații de senzație despre bătăi, corupție, huliganism, consumuri de alcool sau droguri încă din clasele primare...

Cu un asemenea sistem de învățământ ne vom integra în lumea a III-a, domnilor guvernanți!

Politica educațională prezintă prea multe lacune, iar dumneavoastră aveți datoria morală să le îndreptați sau să lăsați pe altul să o facă, pentru că elevul român trebuie să conștientizeze ceea ce spunea Seneca: "Nu învățăm pentru școală, ci pentru viață!"

Iar dumneavoastră, domnilor guvernanți, nu uitați cine v-a pus stiloul în mână și datorită cui sunteți azi ceea ce credeți că sunteți!

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 24 august 2019, 1:44
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro