Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of February 7, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.6/17-02-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 07-02-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 7, 2006

4. Propunerea legislativă privind reorganizarea terenurilor agricole prin comasare (retrimisă comisiei);
 
see bill no. 127/2005

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Propunerea legislativă privind reorganizarea terenurilor agricole prin comasare.

Din partea inițiatorilor? Vă rog.

Domnul Tamas Sandor:

Sărut mâna la doamne, bună ziua la domnii colegi.

Domnule președinte,

Starea din agricultură este arhicunoscută de toată lumea. Peste 50% din populația României se ocupă de agricultură. Trebuie să recunosc că și eu personal mă ocup de agricultură. Este știut și faptul că media terenului agricol pe proprietar este mai mică de 2 ha, mai exact 1,7 ha pe proprietar, pentru că în urma aplicării legilor de retrocedare a fondului funciar s-au creat proprietăți agricole de dimensiuni mici, pe care nu se pot aplica metode de producție moderne, mecanizate, acestea fiind nerentabile, astfel producția agricolă a acestor gospodării este afectată. Integrarea în Uniunea Europeană invocă la rândul său problema ridicării productivității producției agricole. Rentabilitatea producției are la bază modernizarea, iar utilizarea tehnologiilor moderne, la rândul lor, are drept consecință creșterea cheltuielilor care pot fi compensate prin exploatarea tot mai sistematică a terenurilor agricole.

Stimularea transformării gospodăriilor țărănești în ferme agricole, familiale, cu caracter comercial a stat în atenția tuturor guvernelor de după '90, indiferent de coloratură politică. După cum reiese și din programul de guvernare 2005-2008, una din pârghiile de suplimentare a politicilor de susținere a gospodăriilor țărănești este renta viageră care a fost introdusă în legislația românească cu Legea nr.274/2005. Renta viageră a început să funcționeze de la 1 ianuarie și deja se simt urmările pozitive ale concepției.

O altă pârghie de stimulare este comasarea benevolă a terenurilor agricole. Printre avantajele comasării se numără creșterea considerabilă a timpului util lucrat pe suprafețe agricole, creșterea productivității datorită alocației mai optime a resurselor naturale, productivitate care va avea ca efect mărirea profitului producătorilor agricoli.

Pentru aceste considerente, stimați colegi, am inițiat prezenta propunere legislativă. Vă rog cu respect să sprijiniți și dumneavoastră inițiativa noastră, contribuind astfel la ridicarea nivelului de trai al populației din zonele rurale.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule inițiator.

Rog președintele comisiei să se pronunțe.

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Legea inițiată de noi cu 3 colegi, bineînțeles, inițiatorul foarte clar și foarte corect a explicat de ce am inițiat această propunere legislativă. Pentru mine este oarecum un semn de întrebare de ce unii colegi au încă îndoieli, deși la noi, când am revăzut textul în Comisia pentru agricultură, de exemplu, atât de mult discutata parte a legii, titlul legii, care, mă rog, suna "privind reorganizarea terenurilor agricole prin comasare" am modificat "privind comasarea terenurilor agricole prin înțelegere între părți", noi, atunci, în comisie am avut 24 de deputați prezenți, din care 24 au votat pentru această lege.

Fiindcă există tot felul de discuții, colegii de la PD și văd că domnul coleg Cezar Preda s-a și înscris la cuvânt, cer retrimiterea în comisie fiindcă numai binele agriculturii românești vrem și noi din Comisia pentru agricultură, noi vom accepta această propunere și sper că o să avem o lege care va ajuta agricultura României și prin acest mecanism, adică comasarea terenurilor.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, dacă dorește cineva? Poftiți, nu pot să nu admir tripla calitate a domnului secretar de stat, deputat și președinte de comisie. Nu?

Domnul Cezar Florin Preda:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Faptul că m-a amintit aici colegul Kelemen mă face să-mi prezint un punct de vedere care este puțin mai adânc decât l-a prezentat colegul nostru. Eu v-aș fi rugat să o respingem. Dar, pentru că Guvernul României și reprezentat aici prin secretarul de stat una a spus în noiembrie, alta a spus în decembrie, alta ne spune acum în februarie, sunt și eu de acord să retrimitem la comisie, având în vedere că Senatul României a respins această inițiativă legislativă și din punctul meu de vedere cred că am face o greșeală dacă am aproba această inițiativă legislativă, așa cum ați primit-o dumneavoastră la casetă. Nu cunosc modificările pe care le invocă șeful comisiei, nu apar nici la noi și nici la casetă, acolo unde am primit materialele.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule deputat, vreau să vă reamintesc că, în conformitate cu dispozițiile regulamentului, un proiect de lege cu grave consecințe se respinge, nu se retrimite la comisie. Retrimiterea la comisie se face atunci când aceste grave consecințe pot fi evitate și arătați care sunt.

Vă rog, domnule deputat.

Vă cer scuze pentru indicarea mea neprecisă, îmi asum răspunderea.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Liviu Timar:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnilor colegi,

Membrii PSD din Comisia pentru agricultură au fost de acord cu acest proiect de act normativ și suntem de acord ca el să fie trimis la comisie. De ce? Fiindcă problema nr. 1 la ora actuală care există în agricultura românească este tocmai această fărâmițare excesivă a terenurilor. Dacă în țara românească exploatația medie este în jur de 2,5 ha, gândiți-vă dumneavoastră că în Franța este de 70 de ha, în Germania este de 30 ha și cât ne trebuie nouă ca să muncim sau să facem legi, astfel încât să ne apropiem de o agricultură spre care noi tindem.

Într-adevăr această lege nu este perfectă, dar este o lege care vine în întâmpinarea asocierii terenului. Este o lege absolut necesară.

De aceea, eu propun, într-adevăr, să fie retrimisă la comisie și, într-adevăr, noi toți cei care lucrăm în acest domeniu să reușim să scoatem o lege și plus că această lege nu necesită fonduri bugetare, deci nu este o problemă care să ceară bani de la buget, cu atât mai mult.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc. Ca să-mi repar eroarea, vă rog, domnule deputat.

Domnul Nicolae Popa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Și Grupul parlamentar al Partidului Conservator susține retrimiterea acestui proiect de lege la comisie, pentru că problema este foarte importantă, este o problemă de fond a agriculturii românești, avem nevoie de reorganizare, avem nevoie de comasări. Trebuie să realizăm exploatații agricole mari, performante și să trecem de la faza aceasta de subzistență a agriculturii românești la o agricultură performantă.

De aceea, Grupul parlamentar a Partidului Conservator va susține retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul?

Vă rog, domnule deputat. Nu pot să nu remarc înclinația dumneavoastră pentru Comisia pentru agricultură.

Vă rog.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Deci, în primul rând o problemă să-i spunem procedurală. În baza de date a Parlamentului nu există decât un punct de vedere al Guvernului care nu susține adoptarea propunerii legislative. Văd că acum Guvernul își schimbă poziția. Ar fi bine să fie adusă și la cunoștința noastră această nouă opțiune guvernamentală.

Din punct de vedere al Grupului parlamentar al Partidului România Mare, noi nu susținem retrimiterea la comisie, pentru că, deși această lege ar fi necesară, ea trebuie să se încadreze și într-o politică generală agricolă și de dezvoltare rurală, ceea ce nu există în momentul de față. Deci, credem că întâi ar trebui să vină o inițiativă a Ministerului Agriculturii în acest sens, iar această inițiativă să țină seama de o mulțime de idei bune care se regăsesc în proiectul prezentat de colegii noștri.

În al doilea rând, nici din punct de vedere juridic nu cred că forma modificată de comisie, pe care, din păcate, nu o avem, nu cred că rezolvă problema constituțională a liberului exercițiu al dreptului la proprietate, care este, evident, încălcat de actuala formă prezentată de comisie.

Guvernul mai avea și o altă obiecție la care trebuie să subscriem și noi, și anume lipsa oricărei dispoziții din proiect privind înscrierea contractelor acestea de comasare în cartea funciară, ceea ce este obligatoriu pentru evidența tehnică.

Repet, noi considerăm că acest proiect conține multe idei bune și reliefează și modul aberant în care s-a făcut împărțirea terenurilor la începutul anilor 1990, dar toată aceasta trebuie făcută într-o anumită schemă, după o anumită metodă, pentru că altfel va ieși un haos și mai mare decât a ieșit la începutul anilor 1990.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Vă rog, cu precizarea grupului parlamentar din care faceți parte.

Domnul Marian Hoinaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Grupul parlamentar al PNL este de acord cu propunerea președintelui Comisiei pentru agricultură de retrimitere la comisie. Vom ține cont și de amendamentele care au fost, eu fac parte și din Comisia pentru agricultură și de propunerile care au fost făcute în plen și, bineînțeles, cele care au fost pregătite la Senat.

Vă mulțumesc mult de tot.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Cred că am încheiat faza dezbaterilor generale cu un cuvânt din partea domnului președinte al comisiei care, de altfel, a și avansat această propunere.

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Suntem iarăși la un moment destul de delicat în Parlamentul României. Eu cred că intențiile noastre bune, ale inițiatorilor, toți cei care ați vorbit le-ați înțeles, ați înțeles importanța acestei legi, e de prisos să vă mai spun orice. Deci vă mulțumesc pentru înțelegerea dumneavoastră.

Pentru cei care nu au înțeles și știu despre ce vorbesc, trebuie să vă spun o zicală din popor de la noi: dacă cineva stă cu tine la masă și de două ori bagă capul sub masă și tu scoți capul lui, a treia oară trebuie să-l lași să steie așa, fiindcă probabil așa-i place. și aici aș încheia: de gustibus non discutandum.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Sper că această anecdotă din popor este într-o traducere eronată, pentru că altfel ar avea conotații jignitoare.

Vă supun la vot propunerea de retrimitere la comisie. Vot electronic, vă rog, prezență și opțiune. Se votează retrimiterea la comisie.

Vă mulțumesc, am încheiat sesiunea de vot. Vă rog să afișați rezultatele. Pentru trimitere 146, împotrivă 17, 4 abțineri.

Domnule președinte, vă rog să stabiliți termenul, să propuneți termenul, de fapt.

Domnul Kelemen Attila Béla Ladislau:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă propun termenul de 25 februarie.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Dacă există alte propuneri sau obiecții?

În aceste condiții, prin consens, termen - 25 februarie.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 18 august 2019, 22:34
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro