Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of February 7, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.6/17-02-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 07-02-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 7, 2006

6. Dezbaterea Propunerii legislative privind reorganizarea activității de protecție a plantelor și carantină fitosanitară (rămasă pentru votul final);
 
see bill no. 579/2005

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Propunerea legislativă pentru organizarea activității de protecție a plantelor și carantină fitosanitară.

Din partea inițiatorului. Vă rog.

Domnul Nicolae Popa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Sigur că acest sector atât de important al agriculturii românești a cam fost lăsat în uitare și cred că a venit timpul să facem ordine, și ca acest sector să funcționeze, pentru că atunci când vom adera la Uniunea Europeană, avem nevoie de o sănătate a oamenilor, de reorganizarea acestui sector fitosanitar în România.

Realitatea lumii civilizate atestă că protecția plantelor reprezintă nu numai cartea de vizită, dar și certificatul de sănătate al unei agriculturi performante.

Pe plan mondial se consideră că protecția culturilor agricole împotriva bolilor, dăunătorilor și buruienilor reprezintă în etapa actuală unul din elementele strategice ale securității alimentare.

Dacă am face un bilanț fitosanitar în România, am deduce fără nici un fel de exagerare că agricultura și silvicultura continuă să fie bolnave.

Iată câteva exemple: produsele de uz fitosanitar sunt asigurate în proporție de doar 20% dintr-un minim necesar. Dominația buruienilor în favoarea culturilor agricole a devenit un fenomen obișnuit, generalizat și scăpat de sub control.

Sistemul de agricultură practicat, predominant de subzistență, a determinat intensitatea, extinderea și particularizarea atacurilor de boli și dăunători, încât controlul și combaterea lor este greu de realizat.

Apar anual insecte defoliatoare care atacă până la 600.000 de hectare, din care circa 100.000 de hectare sunt puternic defoliate. Cinci arbori din zece sunt bolnavi, iar aproape doi din aceștia sunt foarte grav bolnavi.

Declinul și moartea stejarilor au fost continuu asociate cu invaziile repetate ale omizilor păroase.

Pentru sănătatea plantelor și prin urmare pentru sănătatea agriculturii, austeritatea bugetară a fost și rămâne gravă. Din cauza celor circa 4.462.000 de exploatații individuale, prognoza și avertizarea nu au cui i se adresa.

În sensul celor prezentate mai sus, se poate afirma că starea de criză prin care trece agricultura reprezintă un caz tipic al lipsei măsurilor de protecție a culturilor agricole. În aceste unități activitatea fitosanitară, ca și cea sanitar-veterinară, a fost și este și va continua să fie implicată în procesul de aderare a României în Uniunea Europeană.

Având în vedere greutățile prezentate mai sus, în sectorul de protecție a plantelor, propunem prin acest proiect de lege reorganizarea acestui sector de activitate la nivelul celor din țările Uniunii Europene, și vă rog respectuos să aveți în vedere adoptarea acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumim, domnule deputat.

Din partea comisiei sesizate în fond.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Vă prezint raportul asupra Propunerii legislative privind reorganizarea activității de protecție a plantelor și carantină fitosanitară.

În conformitate cu prevederile art.89 din Regulamentul Camerei Deputaților, modificat și completat prin H.C.D. nr.34/2005, Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată spre dezbatere pe fond cu Propunerea legislativă privind reorganizarea activității de protecție a plantelor și carantină fitosanitară.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare o nouă organizare a activității de protecție a plantelor și carantină fitosanitară, în prezent, reglementată de ordonanța de urgență a Guvernului nr.71/1999 privind reorganizarea activității de protecție a plantelor și carantină fitosanitară, republicată în Monitorul Oficial al României nr.742 din 11 octombrie 2002, propusă pentru abrogare.

Propunerea legislativă privind reorganizarea activității de protecție a plantelor și carantină fitosanitară face parte din categoria legilor ordinare, potrivit prevederilor art.73 din Constituția României, republicată.

Raportul comisiei a fost adoptat în unanimitate în ședința din 8 decembrie 2005.

Propunerea legislativă a fost respinsă de Senat în ședința din 21 noiembrie 2005.

Proiectul de lege, potrivit art.75 alin.1 și 3 din Constituția României, republicată, și a art.86 alin.3 punctul 1 din Regulamentul Camerei Deputaților, modificat și completat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr.34/2005, este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În urma dezbaterii, comisia propune admiterea cu modificări și completări a propunerii legislative.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

În cadrul dezbaterilor generale, vă rog, domnule deputat. Deși vă cunoaștem, vă rog să indicați totdeauna numele grupului parlamentar.

Domnul Liviu Timar:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Timar Liviu, din partea Grupului parlamentar al P.S.D.

Domnilor colegi,

Membrii P.S.D. din Comisia pentru agricultură au fost de acord cu adoptarea acestui act normativ, având în vedere că noi considerăm că problema fitosanitară trebuie tratată asemănător cu problemele sanitar-veterinare.

Deci, între cele două ramuri, practic, n-ar trebui să existe diferență, fiindcă și plantele, ca și animalele, au boli și dăunători. Diferența este că plantele nu emană zgomot care să fie auzit, dar problemele sunt la fel de grave, cum este gripa aviară.

Și am să vă dau un simplu exemplu care poate fi foarte grav pentru România, și Ministerul Agriculturii ar trebui să fie foarte atent legat de acest lucru.

Există boli care sunt boli de carantină și care pot crea României probleme deosebite.

Și aș vrea să dau un singur exemplu. Așa-numita... există o bacterioză care, din păcate, există în România la această dată, este vorba de focul bacterian al rosaceelor "ervinia amilovora".

Fiecare dintre dumneavoastră care ați fost în Transilvania și în Ardeal, mergând pe marginea drumului ați văzut culturi de peri sau niște peri care-i puneau oamenii la poartă sau dumneavoastră aveți fiecare care ați plantat pomi și ați observat că la păr începe să se usuce o ramură, după aceea, pomul dispare.

Acest lucru se datorează unei boli foarte periculoase care se transmite atât la măr, cât și la prun, iar dacă România nu va lua măsuri deosebite să eradicheze această boală, este posibil ca România să nu mai poată să exporte nici mere, nici suc de mere în țările din Uniunea Europeană.

Deci este o problemă deosebită și acest lucru se datorează faptului că foarte multe plantații de pomi mari, care au fost la IAS-uri, care nu mai sunt lucrate la această dată, sunt un focar de infecție și, de aceea, trebuie luate măsuri deosebite.

De aceea, noi considerăm că este absolut necesar ca problema fitosanitară să stea în centrul atenției noastre.

Dar ceea ce mă îngrijorează la această dată, deși vă supun să aprobăm, în revista "Profitul agricol" din ultimul număr, citesc un lucru, zice: "Se renunță la licitația electronică pentru achiziția de produse fitosanitare".

Ce dorește să facă Ministerul Agriculturiii la această dată? Aceasta este transparența pe care începe să ne-o asigure Ministerul Agriculturii? Sau interesul celor care încep să vândă produsele agricole, încep iarăși să meargă cu anumite lucruri care s-au mai întâmplat și în perioada '97-2000, când, din păcate, unii colegi de-ai noștri au ajuns acolo unde nu trebuie tocmai datorită unor licitații.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Petru Călian. Nu mai greșesc a doua oară. Din partea Grupului parlamentar...

Domnul Petru Călian:

...al Partidului Conservator, domnule președinte.

Această inițiativă legislativă...(se aud râsete din partea deputaților P.R.M.) Vă rog să nu mai râdeți, stimați colegi din P.R.M.!

Această inițiativă legislativă este extrem de benefică, deoarece ea aliniază sistemul legislativ în domeniul agriculturii la sistemul legislativ european și, din momentul în care noi ne pregătim pentru aderarea în 2007 la Uniunea Europeană, considerăm că este momentul potrivit ca să promovăm un asemenea proiect de lege.

Mai mult de atât, chiar dacă exista o ordonanță din 1999, ea și-a dovedit ineficacitatea pentru că urmările negative din acest segment al agriculturii continuă să se vadă și astăzi, fapt pentru care Partidul Conservator sprijină și votează această inițiativă legislativă.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Din partea altor grupuri parlamentare.

Vă rog, domnule Tabără. Dar cu o observație: numai cu îngăduința colegilor. Din partea Grupului Conservator s-a vorbit, da? Deci dumneavoastră vorbiți din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat. Vă rog.

Domnul Valeriu Tabără:

Cred că nu era nevoie de o astfel de marcare. Suntem vecini, e adevărat aici, dar mai este până la a ne marca într-un alt fel.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt efectiv satisfăcut de faptul că o astfel de inițiativă legislativă este adusă în fața Camerei Deputaților și sunt convins că ea astăzi va trece prin votul dumneavoastră.

Aș vrea să explic într-un anumit fel votul de la Senat și n-aș vrea să rămâneți influențați de acest vot. De la Senat și până la Camera Deputaților, documentarea și așezarea problemelor și a principiilor pentru această inițiativă legislativă s-a făcut într-un anumit timp și într-un anumit dialog și cu Ministerul Agriculturii.

În același timp, cred că încă legea aceasta nu rezolvă toate problemele legate de sectorul fitosanitar. Dacă am dezvoltat, și eu aș spune, îndrăznesc s-o spun, uneori peste ceea ce înseamnă activitatea sanitar-veterinară, inclusiv ca număr, cred că am lăsat în urmă nepermis de mult un alt sector de mare importanță pentru agricultură și pentru calitatea producției agricole, și anume este vorba de sectorul fitosanitar.

Dacă s-au pus în evidență aici dăunători sau insecte pe care le vedem pe drum, ieșind la drumul mare începând din luna iunie, iulie, nu mai discut de ceea ce se vede pe aleile Bucureștiului referitor la bolile castanului sau dăunătorii castanelor, omida minieră, pe care o întâlnim acolo, și probabil că în câțiva ani, dacă nu se iau măsuri, nu-i vom avea prin parcuri, sau nu vom mai avea această specie în parcuri, eu aș vrea să mă refer la ceea ce înseamnă micotoxinele de la cerealele păioase la cerealele panificabile. Sunt cele pe care noi nu le vedem, dar sunt la fel de toxice, dacă nu mai toxice decât unele produse fitofarmaceutice pe care le folosim pentru protecția culturilor.

Eu cred că noi trebuie să reglementăm aceste chestiuni și, mai ales, tot ceea ce depinde de sănătatea plantelor. O astfel de lege reglementează într-o oarecare măsură, pentru că eu cred că Agenția fitosanitară trebuie să aibă o putere autonomă, să se dezvolte, să nu fie dependentă de alte instituții ale statului, sigur, în subordinea Ministerului Agriculturii.

Vă asigur că proiectul de lege este unul eficient, unul de mare însemnătate pentru sectorul agro-alimentar, și vă rog, stimați colegi, să-i dați votul pozitiv.

Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Mulțumesc, domnule deputat.

Tot la dezbateri generale.

Domnul Emil Strungă:

Din partea Grupului parlamentar liberal, Strungă Emil.

Cred că nu mai este nevoie să subliniez încă o dată faptul că protecția plantelor nu mai poate fi un laborator experimental sau un domeniu de încercări eșuate de natură organizatorică și legislativă.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr.71/1999, republicată în octombrie 2002, a adus mari prejudicii sistemului de protecție a plantelor din România. Prin dezmembrarea direcțiilor fitosanitare județene s-au înființat serviciile publice pentru protecția plantelor, în subordinea consiliilor județene. Aceasta s-a dovedit a fi o măsură lipsită de profesionalism, s-a creat un paralelism inutil și dăunător la nivelul tuturor județelor.

Ținând cont de tot ceea ce s-a spus până acum, fac precizarea suplimentară că Grupul parlamentar liberal din Cameră susține adoptarea proiectului de lege prezentat.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt înscrieri la dezbateri generale. Dacă nu, trecem la dezbaterea pe articole.

Conform raportului comisiei, titlul legii, nemodificat. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.1, nemodificat. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.2 alin.1, nemodificat. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.2 alin.2, cu amendamentul admis de către comisie. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.2 alin.3, cu amendamentul admis de comisie. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3, în redactarea propusă de comisie, care înlocuiește literele cu puncte.

Art.3 pct.1, adoptat de comisie. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.2, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.3, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.4, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.5, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.6, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.7, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.8, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.9, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.10, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.11, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.12, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.13, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Am scăpat și de pct.13.

Art.3 pct.14, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.15, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.16, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.17, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.18, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.19, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.20, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.21, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.22, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.23, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.24, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.25, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.26, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.27, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.28, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.29, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.30, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.3 pct.31, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Acum îmi dau seama de ce s-au înlocuit literele cu cifre, pentru că li s-a făcut teamă să nu termine alfabetul.

Art.4 alin.1 lit.a), nemodificat. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.b) în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.c) nemodificată. Obiecții? Adoptat.

Lit.d) nemodificată. Obiecții? Adoptat.

Alin.2, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.5, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.a) de la art.5, nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.b) de la art.5, în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.c) în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.d) în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.e), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.f), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.g) în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.h), în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.i), în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Totuși, punem și alfabetul!?

Lit.j), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.k), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.l), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.m), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.n), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.o), în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Nemodificat.

Lit.p), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.r), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.s), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.ș), în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.t), nemodificată. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.ț), în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.u) în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Lit.v), în redactarea comisiei. Obiecții? Nu. Adoptat.

Îmi exprim, totuși, surprinderea din punctul de vedere al tehnicii legislative față de această multitudine de cifre ce le avem de citit la un articol și multitudinea de litere.

Art.6, în redactarea comisiei, alin.1. Obiecții? Nu. Adoptat.

Alin.2 este eliminat în această redactare.

Art.7 alin.1, nemodificat. Obiecții? Nu. Adoptat.

Alin.2, nemodificat. Obiecții? Nu. Adoptat.

Art.8, nemodificat. Obiecții? Nu. Adoptat.

La ședința de vot final de astăzi, acest proiect de lege...vă rog frumos, domnule deputat, pentru un final înaripat...

Domnul Nicolae Popa:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Inițiatorii Nicolae Popa, deputații Attila Kelemen, Valeriu Tabără și Adrian Semcu vă mulțumesc pentru votul acordat astăzi și pentru posibilitatea adoptării acestui proiect de lege.

Mulțumim și ministerului pentru înțelegerea de care a dat dovadă să susțină acest proiect de lege și, bineînțeles, că astăzi reprezintă încă un pas spre Uniunea Europeană.

Ați făcut o faptă bună, ați făcut un lucru bun și ar trebui să ne mândrim pentru acest lucru.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Am înțeles că ați mulțumit și președintelui de ședință care a spus alfabetul și a numărat până la 30.

Domnul Nicolae Popa:

Domnule președinte, vă mulțumim în mod special dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Având în vedere că la ora 12,30 este ședința de vot final și nu putem ciunti o lege pentru câteva minute, suspendăm ședința până la 12,30 în mod cert, când începem votul final.

Rog liderii grupurilor parlamentare să-și convoace oamenii în sală.

 

Pauză între orele 12,15-12,35.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Stimați colegi,

Vă rog să luați loc în bănci pentru a trece la această parte a ordinii de zi.

La ședința de vot final ne vom exprima votul final tot cu ajutorul cartelelor electronice.

Dacă cineva dorește o altă modalitate de vot, trebuie să facă această propunere, în numele grupului parlamentar sau în numele său personal.

Vă atrag atenția că, în conformitate cu regulamentul, votul cu cartelă electronică se poate exprima și în forma deschisă, și atunci opțiunea de vot se publică pe site-ul Camerei; și în forma secretă, condiție în care votanții nu pot fi identificați după opțiunea pe care au avut-o.

Modalitatea normală pe care o folosim este a votului cu cartelă electronică, vot deschis.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 21 august 2019, 8:46
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro