Ștefan Baban
Ștefan Baban
Sittings of the Chamber of Deputies of May 9, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.75/19-05-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 09-05-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 9, 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.3 Ștefan Baban - declarație politică cu titlul "Autoritățile de reglementare, în continuă hibernare";

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

  ................................................

De la P.D., domnul Constantin Traian Igaș. Nu este. Nu e nimeni de la P.D. Așa mi s-a părut și mie, dar cine știe, să nu fie pe undeva. Mai facem o pauză.

De la P.R.M., domnul Ștefan Baban.

Domnul Ștefan Baban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

"Autoritățile de reglementare în continuă hibernare"

Creșterile de prețuri și tarife, de pe parcursul anului 2006, simultan cu iminenta majorare a unor taxe și impozite, lucruri care agasează profund populația țării, aflată în marea ei majoritate într-o cruntă sărăcie, evidențiază, în acest moment, mai puternic decât oricând, necesitatea de a se păstra controlul asupra unor pârghii care determină atât dezvoltarea macroeconomică a țării, cât și a standardului de viață al cetățeanului român.

Nu sunt adeptul economiei socialiste rigide, care a adus și bune și rele în această țară, dar trebuie să recunoaștem că este nevoie de un anumit control compatibil cu valoarea, principiile, regulile economiei de piață funcționale. Iar acest lucru este întâlnit și în Uniunea Europeană, adică în țările cu economie de piață consolidată.

Românul când vede că anumite procese și fenomene sar peste limita răbdării și acceptării, iar taxele, impozitele și prețurile sunt la loc de cinste, se întreabă cu năduf, și trebuie să recunoaștem că este o întrebare plină de sens, oare ce fac autoritățile care sunt constituite tocmai în ideea de a monitoriza și menține necesarele echilibre macroeconomice și, în consecință, parametrii standardului de viață al românilor.

Multă vreme, în perioada postdecembristă, principala vină pentru anomaliile existente în România erau puse pe seama vidului legislativ. Dar, începând cu un deceniu în urmă, toate puterile din stat, implicate în acest proces, au pus umărul la cauza nobilă și au demarat un accelerat proces de legiferare a unor instituții publice, destule ca număr, care să facă parte din sistemul factorilor de decizie în domeniul reglementărilor, începând cu cele din zona concurenței și protecția consumatorilor și terminând cu cele din zona comunicațiilor, gazelor naturale, energiei, transporturilor, etc.

Deși a trecut un deceniu de la instituirea acestor reglementări, activitatea acestor instituții nu a făcut obiectul nici unei analize serioase a Guvernului, nici măcar a comisiilor de specialitate ale Parlamentului. Urmarea este foarte ușor de ghicit: s-au perpetuat tot felul de practici care au adus tuturor evidente prejudicii. Sigur, nu toate instituțiile au practicat această politică, dar majoritatea lor s-au complăcut într-o somnolență și apatie notorie, multe dintre măsurile promovate nefiind nici explicate, nici măcar prezentate pe ușa din față publicului larg.

S-au petrecut prea multe în privința autorităților privind reglementarea prețurilor și serviciilor, pentru ca cetățeanul de rând să nu le atribuie un statut special, și anume cel de incontrolabil, din afara societății normale autohtone. S-ar putea să aibă dreptate, dacă ne aducem aminte că multă vreme guvernanții au considerat un zvon creșterea prețului la gazele naturale, zvon care a devenit adevărat pentru ca aderarea la UE presupune și alinierea la tarifele europene; un zvon scumpirea energiei electrice, chiar dacă Dunărea și celelalte râuri au avut debitele necesare pentru a produce energie în limite acceptabile; un zvon privind energia termică și ridicarea subvențiilor pentru acest serviciu. Toate aceste zvonuri au determinat neîncrederea românilor, pentru că în primul rând s-au dovedit reale și pentru că în al doilea rând autoritățile desemnate să asigure un cadru legal acestor zvonuri, au confirmat mai devreme sau mai târziu realitatea lor. Rezultatul este reprezentat de banii în plus pe care toți membrii societății românești trebuie să-i plătească pentru a reuși să acopere creșterile lunare sau trimestriale. Nu e de mirare, deci, înmulțirea protestelor celor care sunt direct implicați în această tornadă a majorărilor și scumpirilor autohtone.

Instituțiile de specialitate care s-au creat conform acestor angajamente au un caracter autonom, doar pe hârtie. Așa cum autonomă este si finanțarea lor, din venituri extrabugetare obținute din tarifele pentru acordarea de licențe și autorizații și din contribuțiile operatorilor integrați sistemului. Realitatea arată însă cu totul altfel, autonomia acestor autorități fiind ciuntită de înlocuirea factorului economic și legal cu factorul politic, în special cu cel al alternanței la putere. Exemplul cel mai concludent este determinat de faptul că deși actele normative prevăd foarte clar că prețurile și tarifele din domeniile reglementate se stabilesc pe baza costurilor fundamentate, adică justificate economic, politicul intervenind de cele mai multe ori, indiferent de culoare, impun anumite decizii, contradictorii atât cu realitatea zilnică, cât și cu cerințele aderării europene. Iar dacă la toate acestea adăugăm și autonomia prost înțeleasă, adică a "statului în stat", reprezentată prin avantajele financiare atribuite, avem atât imaginea, cât și activitatea acestor instituții create spre binele cetățeanului, dar și al țării.

Ca urmare, este necesară o evaluare realistă a autorităților de reglementare, indiferent de domeniile în care acționează, pentru ca ele să stabilească adevăratul lor rol, precum și oportunitățile de care pot beneficia, dar în același timp le pot acorda, pentru a-și îndeplini rolul lor în perioada de preaderare și aderare la UE. Dar pentru acest lucru este nevoie de o analiză completă și realistă a datelor și realităților economice, sociale din România, iar neluarea lor în seamă ar avea efecte grave atât asupra evoluției economiei, cât și a populației țării. Lucruri care nu sunt dorite, nici de putere nici de opoziție, acum în preajma raportului de țară, care reprezintă un factor determinat în aderarea României la UE. Iar noi ne dorim mai mult sau mai puțin această aderare.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 20 august 2019, 19:48
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro