Gabriel Sandu
Gabriel Sandu
Sittings of the Chamber of Deputies of May 9, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.75/19-05-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 09-05-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 9, 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.51 Gabriel Sandu - declarație politică cu titlul "Importanța micșorării contribuțiilor la fondurile publice sociale cu 8% din 2007";

Domnul Gabriel Sandu:

"Importanța micșorării contribuțiilor la fondurile publice sociale cu 8% din 2007"

Introducerea cotei unice de impozitare, ca primă măsură liberală de relaxare fiscală, a fost un succes de netăgăduit. Nu numai că această măsură a scos la lumină sute de mii de locuri de muncă din zona neagră a economiei, dar a și acționat ca un veritabil magnet pentru investitori.

Conform Programului de guvernare, Guvernul s-a angajat să micșoreze contribuțiile la fondurile publice sociale cu 10 procente, de la 49,5% la 39,5%. În prima fază, aceste contribuții au scăzut cu un procent de 2%. A venit vremea să dăm încă un semn agenților economici și să diminuăm actualul procent de 47,5% la 39,5%.

Consider, însă, că acest prim pas foarte important către reducerea fiscalității și stimularea economiei a fost și trebuie să fie doar un început.

Cel mai important factor în asigurarea succesului unei astfel de măsuri este capacitatea Guvernului, capacitate pe care Guvernul Tăriceanu o are, fără îndoială, de a gestiona eficient fondurile sociale colectate, transformând aceste costuri în câștiguri de productivitate și competitivitate.

Chiar dacă există țări dezvoltate care cheltuiesc foarte mult pentru protecție socială, tendința este de a reconsidera aceste cheltuieli, pentru că, de exemplu, în țările din nordul Europei, s-a constatat că persoanele aflate în șomaj nu mai sunt stimulate să se reangajeze, din cauza veniturilor îndestulătoare pe care aceste state le acordă șomerilor.

Un alt exemplu celebru este Franța care, deși dispune de unul dintre cele mai sofisticate sisteme de asigurări sociale din lume, se află în prezent, în pragul unui colaps de proporții.

Această reducere va avea, în mod sigur, următoarele principale efecte: flexibilizarea pieței muncii; creșterea puterii de absorbție a economiei românești în termeni de investiții interne și investiții străine directe; stimularea economiei și consumului; stimularea muncii și stoparea fluxului forței de muncă înalt calificate spre exterior.

Guvernul a făcut eforturi considerabile în direcția îmbunătățirii disciplinei financiare, prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu alte cuvinte fiscalizarea economiei ascunse, care este estimată la circa 17% din produsul intern brut.

Potențialul acestor soluții este uriaș, din cauza că, indiferent de deficitul bugetar creat pe termen scurt, aceste sume se vor recupera din scoaterea la lumină a aproximativ 400.000-450.000 din forța de muncă în mod direct, urmând ca restul de deficit să fie acoperit din efectele indirecte ale creșterii venitului disponibil al populației și agenților economici.

În cel mai rău caz, deficitul generat de această măsură ar putea fi acoperit într-o primă fază din împrumuturi externe care, în mod sigur, vor fi plătite foarte rapid.

După cum s-a constatat și în cazul introducerii cotei unice de 16%, surplusul de venituri reale, în mână, nu va avea efecte inflaționiste generate de creșterea consumului, ci efecte în creșterea economiilor.

Nu în ultimul rând, companiile vor fi stimulate să acorde salarii mai mari, stopând astfel exodul forței de muncă înalt calificate din România către țările Europei de vest. Deja am început să resimțim efectele emigrării masive și consider că stimularea în special a tinerilor de a rămâne în România este de o importanță covârșitoare pentru dezvoltarea României.

În concluzie, deși în aparență micșorarea bruscă a contribuțiilor la fondurile publice sociale cu restul de 8% până la nivelul de 39,5%, poate avea ca efect un deficit bugetar, în mod sigur efectele acestei măsuri vor acționa ca un factor decisiv de creștere economică pe termen mediu și lung.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 17 august 2019, 16:10
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro