Ion Stan
Ion Stan
Sittings of the Chamber of Deputies of May 9, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.75/19-05-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 09-05-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 9, 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.57 Ion Stan - declarație politică: "Consecințele noului val de inundații au drept cauză incapacitatea Guvernului de a gestiona sistemul național de apărare împotriva dezastrelor";

Domnul Ion Stan:

Declarație politică: "Consecințele noului val de inundații au drept cauză incapacitatea guvernului de a gestiona sistemul național de apărare împotriva dezastrelor"

Incompetența de înalt nivel guvernamental, lipsa analizelor și concluziilor privind evenimentele similare anterioare, cumulate cu o total lipsă de coordonare, incoerență și haos în decizii au făcut ca și inundațiile catastrofale din primăvara acestui an să găsească administrația și populația nepregătite.

Organismele guvernamentale de specialitate nu au manifestat nici cel mai elementar spirit practic de previziune, astfel încât peste 18.000 de cetățeni își trăiesc o dramă nu numai anunțată, dar și programată de o administrație iresponsabilă.

Nu există o strategie și nu există programe de acțiune, din timp elaborate, astfel încânt consecințele dramatice ale dezastrelor naturale să poată fi prevenite, controlate și diminuate, nu în ultimul rând, prin dotarea adecvată a prefecturilor, consiliilor județene și a primăriilor, precum și prin pregătirea populației și a teritoriului.

Deciziile strategice, bazate pe cunoașterea stării infrastructurilor critice, care să conducă la angajarea unui efort național de refacere a barajelor, digurilor de apărare și lacurilor de acumulare au lipsit. Cei plătiți din banul public să gândească au preferat să facă proaste exerciții de comunicare, căzând nu numai în propriul ridicol, dar și ofensând zecile de mii de oameni a căror agoniseală de o viață s-a dus pe apele unei guvernări de o ignoranță criminală.

Ministerul Mediului și-a bătut joc de populație cu "Biblia autorităților locale", aruncând, practic, cu vorbele în vânt, așa cum au fost irosiți și banii.

Concret, pentru lucrările de apărare sunt necesare 650 de milioane de euro, în timp ce în 2005, s-au cheltuit 1,5 milioane de euro pentru înlăturarea efectelor inundațiilor, adică 0,2 % din P.I.B.

Cum s-au înlăturat însă aceste consecințe, dacă sinistraților de anul trecut, în continuare fără adăpost, li se adaugă noii sinistrați? În afară de demagogie și propagandă, Guvernul Tăriceanu nu a concretizat mare lucru, a cheltuit nemăsurat, dar și fără rezultat.

Bilanțul inundațiilor din 2006, fără a fi încheiat, este înfricoșător. Nici perspectivele anilor care urmează nu se anunță mai bune, iar Guvernul Tăriceanu ne spune că abia prin 2013 vom avea hărțile de risc - care trebuiau elaborate în 2004 - și doar de prin 2009 s-ar putea mișca ceva.

Este ori o minciună interesată ori o declarație iresponsabilă, o demență care să acopere viitoare mari malversațiuni financiare.

Declarația - făcută în luna februarie a.c. de ministrul mediului - potrivit căreia există o strategie de apărare și declarația de la sfârșitul lunii aprilie, cum că abia cel mai devreme din 2009 România va dispune de o strategie reală este dovada mai mult decât elocventă a faptului că orice afirmație guvernamentală trebuie luată sub beneficiu de inventar.

Nu este însă mai puțin adevărat că atunci când Guvernul Tăriceanu spune că abia din 2009 România va dispune de strategia reală împotriva inundațiilor, în fapt își asumă propria incompetență și plasează responsabilitățile unei viitoare guvernări.

Toate măsurile luate pentru apărarea vieții și bunurilor cetățenilor au stat sub semnul improvizațiilor dictate de venale interese economice și politice.

Proprietățile unor cetățeni privilegiați par a fi fost mai presus decât viața și bunurile miilor de năpăstuiți ca urmare a unor decizii abuzive, ale căror consecințe dezastruoase vor trebui cuantificate penal și pecuniar.

Colectarea și distribuirea ajutoarelor s-au desfășurat haotic, fiind create nenumărate posibilități ca unii să poată profita de nenorocirile altora.

Nimic nu este organizat. Acele locuri în care a fost adunată populația sinistrată - impropriu denumite tabere - nu au intrat sub administrarea competentă a unei formațiuni de apărare civilă, ca și cum "Crucea Roșie Română" nu ar mai exista.

Prestațiile formațiunilor Ministerului Apărării Naționale s-au situat în aceeași notă de improvizație, iar Ministerul Administrației și Internelor s-a străduit să nu fie total depășit de situație.

În timp ce între 14 și 16.000 de persoane sunt evacuate, iar sute de case s-au prăbușit, miniștrii fac vizite de lucru cu iz electoral.

Pe tot acest fundal de nenorocire și haos, politicieni de mizerabilă factură s-au întrecut în jocuri de imagine.

În unele localități calamitate, oamenii își stăpânesc cu greu revolta. Și pe bună dreptate.

Este nevoie și de mobilizarea efortului național pentru ajutarea populației sinistrate.

Colecta publică pentru asemenea nevoi în cazuri de calamități sau dezastre nu este reglementată de lege, iar un control transparent asupra gestionării ajutoarelor nu este, în consecință, posibil.

Este în obligația Guvernului, poate și a Parlamentului de a reglementa regimul donațiilor de această natură pentru a se preveni criminalitatea organizată pe seama ajutoarelor umanitare. Nu-i o problemă eminamente românească, dar unii speculează tocmai asemenea împrejurări, scontând pe ineficiența și bâjbâiala autorităților.

Destructurarea vechiului - dar mai eficientului - sistem de apărare civilă nu a condus, din păcate, la înființarea unui organism cu atribuții complete în apărarea împotriva dezastrelor.

Au proliferat, în mod păgubos pentru banul public, tot felul de comandamente și centre operative de coordonare care se calcă pe picioare între ele.

La fel de incoerent lucrează și ministerele, într-o direcție cele "democrate" și într-o cu totul altă direcție cele "liberale".

Ecologiștii noștri de mucava parcă au intrat în pământ. S-au afirmat nițel prin politică, și-au tras câteva O.N.G.-uri profitabile, s-au ascuns prin partidele de la putere și din opoziție, iar în astfel de momente dramatice, când ar trebui să-și afirme competența și altruismul, constatăm că sunt marii absenți.

Lungimea Dunării pe teritoriul României este de peste 1000 de kilometri. O "Administrație a Dunării" este mai mult decât necesară. Este nevoie de cercetări multisectoriale care să ofere soluții științifice la toate problemele care țin de îngrijirea și valorificarea acestei resurse de apă, care să ne aducă binefaceri în loc de nenorociri.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 26 august 2019, 3:52
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro