Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of May 9, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.75/19-05-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 09-05-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 9, 2006

2. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr.268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului.
 
see bill no. 248/2006

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Doamnelor și domnilor deputați,

Continuăm lucrările ședinței de astăzi a Camerei Deputaților și vă anunț că, din totalul celor 331 de deputați, și-au înregistrat prezența la lucrări un număr de 249, sunt absenți 82, din care 27 participă la alte acțiuni parlamentare.

În ordinea de zi urmează Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr.268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului.

Potrivit prevederilor art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

Inițiatorul are cuvântul.

Domnul Dănuț Apetrei (secretar de stat, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale):

Mulțumesc, domnule președinte.

Având în vedere prevederile titlului 11 din Legea 247/2005, privitoare la renta viageră agricolă, și anume începând din luna martie a anului 2006, Agenția Domeniilor Statului trebuie să înceapă plata rentei viagere celor care beneficiază de aceasta, precum și faptul că, în urma retrocedărilor funciare, rolul principal al Agenției Domeniilor Statului de administrator al terenurilor agricole proprietate de stat va fi mult diminuat în favoarea noilor activități de distribuire a rentei viagere agricole și de realizare a politicii statului în domeniul comasării terenurilor, se impune modificarea și completarea Legii 268/2001.

Față de cele prezentate, pentru interpretarea unitară a prevederilor legale, se consideră necesară reglementarea, în mod expres, a scutirii de la plata taxei judiciare de timbru a Agenției Domeniilor Statului pentru acțiunile formulate potrivit legii iar în conformitate cu prevederile legale, conducerea Agenției Domeniilor Statului este asigurată de un consiliu de administrație format din nouă membri, unul dintre aceștia fiind desemnat să îndeplinească funcția de președinte.

Președintele Consiliului de Administrație este și director general al Agenției Domeniilor Statului.

Astfel, conducerea instituției este asigurată de către Consiliul de Administrație, organ cu putere de decizie în ceea ce privește activitatea agenției și a președintelui consiliului de administrație.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Comisia raportoare are cuvântul.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Vă prezint raportul asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului.

Ordonanța are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului, cu modificările și completările ulterioare, intervenții legislative determinate de intrarea în vigoare, în luna martie 2006, a prevederilor Titlului 11, Renta viageră agricolă, din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente, dată de la care Agenția Domeniilor Statului trebuie să înceapă plata rentei viagere agricole celor care beneficiază de aceasta.

Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2006 pentru modificarea și completarea Legii 268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului, cu destinații agricole și înființarea Agenției Domeniilor Statului face parte din categoria legilor ordinare, potrivit prevederilor art. 73 din Constituția României, republicată.

Raportul comisiei a fost adoptat cu 24 de voturi pentru și un vot împotrivă în ședința din 20 aprilie 2006.

Proiectul de lege, potrivit art. 75, alin. 1 și 3 din Constituția României, republicată, și al art. 92, alin. 9, punctul 1 din Regulamentul Camerei Deputaților republicat este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În urma dezbaterilor, comisia propune admiterea cu modificări și completări a proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului, cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului.

Vă propun cinci minute pentru dezbateri.

Mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc.

Dacă, din partea grupurilor parlamentare, vrea cineva să ia cuvântul?

Domnul Mocanu.

Domnul Vasile Mocanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În anul 2001 a fost adoptată Legea 268, una din cele mai importante legi în domeniu, cu impact deosebit în clarificarea proprietății în agricultură și cu un impact deosebit în reforma pentru agricultură.

Importanța acestei legi, încă din 2001 știam că ea va fi modificată în nenumărate rânduri odată cu pășirea în perioada de tranziție a agriculturii. L nr. 268 este pentru prima dată când vine și clarifică privatizarea fostelor întreprinderi agricole de stat și, de asemenea, clarifică pentru prima dată în România administratorul din Agenția Domeniilor Statului a terenurilor aparținând statului în domeniul privat și în domeniul public.

Ordonanța 4/2006, Grupul parlamentar al PSD din Comisia pentru agricultură a votat pentru această ordonanță, dat fiind faptul că modificările intervenite în această perioadă sunt necesare pentru integrarea agriculturii românești în Uniunea Europeană.

Transformările care au apărut în privința recuperării datoriilor din redevența neplătită a întreprinderilor agricole de stat prin aplicarea Legii 247 a rentei viagere, și aici aș avea un singur lucru de precizat: trebuie urmărit din partea guvernanților, din partea Ministerului Agriculturii, exact cum se aplică această lege în teritoriu.

Noi suntem de acord cu această lege, dar aplicarea ei și modul cum intervin diferiți oameni și mafioți, aș putea să le spun, ai pământului, care doresc să ia pământul de la cetățeni cu prețuri sub prețul pieței pentru ca oamenii să rămână fără pământ.

Suntem de acord cu prevederile legale pentru gruparea acestor suprafețe de teren pentru a fi concesionate fermelor și gospodăriilor producătorilor agricoli.

De aceea, Grupul parlamentar al PSD din Camera Deputaților va vota pentru ca Ordonanța nr. 4/2006 să fie transformată în Legea pentru modificarea Legii 268.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Tabără.

Domnul Valeriu Tabără:

Și eu mă asociez la ceea ce spunea colegul Mocanu înaintea mea, legat de importanța Agenției Domeniilor Statului și, în primul rând, faptul că modificarea legii care reglementează activitatea Agenției este în modificare este normală prin evoluția situației din agricultură.

Mă gândesc, însă, cu aproape 13 ani în urmă, atunci când apăruse un astfel de proiect de lege în Camera Deputaților, inițiativă parlamentară, ce s-ar fi întâmplat dacă atunci domeniile statului ar fi ajuns într-o gestiune unitară și atunci ar fi început formarea acelor exploatații agricole sau transformarea celor care erau în exploatații viabile, de competiție europeană. Nu s-a reușit atunci, nu s-a înțeles suficient. Iată că acum putem să le legiferăm și să putem așeza această activitate pe un făgaș normal.

În Comisia pentru agricultură eu am avut anumite rețineri, sper să nu fie întemeiate și să fie rezolvate prin această lege, și anume competențele legate de fermele familiale, de formarea acestor ferme familiale, cărora Agenția Domeniilor Statului trebuie să le asigure suprafețele de teren necesare. Și eu cred că, dacă în urmă cu câțiva ani, ne-am fi uitat la modelul sloven, nu am fi ajuns într-o zonă speculativă cu terenuri din proprietatea publică și proprietatea statului.

Ne-am uitat mai mult la noi sau la anumite grupuri de interese care încearcă și acum să gestioneze, într-un anumit fel, și să-și însușească acest domeniu.

Eu cred că trebuie să vedem în sensul în care acest domeniu funciar pe care-l deține statul în domeniul public și privat al statului să fie adus, într-adevăr, în zona de exploatabilitate și de competiție agricolă și eu cred că aici este problema numărul unu și rolul Agenției Domeniilor Statului care, până la urmă, poate că va ajunge până acolo încât să formeze ferme și fermele să fie arendate cu toate dotările necesare, mai ales că există, la această dată, elemente tinere și susceptibile de a prelua astfel de exploatații.

Eu îmi reîntorc votul din comisie și susțin acest proiect de lege care, în viitor, poate fi îmbunătățit dar, în același timp, poate contribui din plin la o activitate mai bună a Agenției.

Mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Alți colegi care doresc să intervină din partea grupurilor parlamentare? Nu avem.

Trecem la dezbaterea pe articole a proiectului de lege. Lucrăm pe raportul comisiei.

Numărul curent 1 din raport, titlul legii. Comisia ne propune adoptarea titlului legii nemodificat. Dacă există intervenții? Nu. Adoptat în unanimitate.

Articolul unic al legii, numărul curent 2. Aceeași situație. Dacă există intervenții? Nu. Adoptat în unanimitate.

Titlul ordonanței. Numărul curent 3, numărul curent 4. Comisia, pentru cele două numere, ne propune adoptarea soluției inițiatorului. Dacă sunt intervenții? Nu. Adoptat în unanimitate.

Numărul curent 5, comisia ne propune reformulare. Dacă sunt intervenții? Nu sunt.

Voturi pentru? Vă mulțumesc. Voturi împotrivă?

Îmi cer scuze. Am să propun ca să votăm deschis, cu mâna ridicată ca să scurtăm timpul de vot, acolo unde nu sunt probleme în dispută.

Deci revin, al punctul nr. 5 nu sunt intervenții. Comisia ne propune o nouă formulare.

Voturi pentru, vă rog? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Abțineri? Nu avem.

Numărul curent 6, comisia ne propune formularea inițiatorului. Dacă sunt intervenții? Nu sunt. Adoptat în unanimitate.

Numărul curent 7, comisia ne propune soluția Senatului. Dacă sunt intervenții? Nu sunt.

Voturi pentru soluția Senatului? Vă mulțumesc. Voturi împotrivă? Nu avem. Abțineri? Nu avem.

Adoptat în unanimitate.

Numărul curent 8, comisia ne propune varianta Senatului. Dacă sunt intervenții? Nu sunt. Voturi pentru? Vă mulțumesc. Voturi împotrivă? Nu avem. Adoptat în unanimitate.

Numărul curent 9, comisia ne propune varianta Senatului. Dacă sunt intervenții? Nu sunt.

Voturi pentru, vă rog. Mulțumesc. Voturi împotrivă? Nu sunt. Abțineri? Nu sunt.

Adoptat în unanimitate.

Numărul curent 10, numărul curent 11, comisia ne propune varianta inițiatorului. Dacă sunt intervenții? Nu sunt.

Adoptate în unanimitate.

Am adoptat proiectul de lege pe articole.

Legea are caracter ordinar, o supun votului dumneavoastră.

Cine este de acord cu proiectul de lege? Voturi pentru? Vă mulțumesc. Voturi împotrivă? Nu sunt. Abțineri? Nu sunt.

Proiectul de lege a fost adoptat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 20 october 2019, 12:28
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro