Tiberiu Bărbulețiu
Tiberiu Bărbulețiu
Ședința Camerei Deputaților din 23 mai 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.86/02-06-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 23-05-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 mai 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.77 Tiberiu Bărbulețiu - comentarii cu privire la raportul de monitorizare prezentat la 16 mai 2006;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Tiberiu Bărbulețiu:

După mai bine de 7 luni petrecute la Parlamentul European în calitate de euro-observator, la care adaug încă 6 ani în care am urmărit cum s-au succedat Rapoartele anuale de monitorizare ale Comisiei Europene, m-am obișnuit cu reacțiile diverse emanate de mediul politic românesc.

În preajma fiecărui Raport de acest gen ni se dezvăluie stări de spirit care ascund tactici și obiective politice divergente. Pentru mulți politicieni, Raportul din 16 mai devenise piatră de hotar, reducând problema la «acum ori niciodată», uitând de varianta demult vehiculată, a raportului decisiv din toamna acestui an.

Totul părea simplu. Uniunea Europeană urma să ne dea undă verde, fixând 1 ianuarie 2007 ca dată sigură pentru aderarea României, recunoscându-ne astfel progresele ultimelor 7 luni și ignorând semnalele declanșării unei crize politice interne.

Marți seara, după citirea Raportului în plenul Parlamentului European, viziunea aceasta s-a spulberat, locul ei fiind luat de interpretările date deciziei anunțate, a Comisiei, de confirmare a datei de 1 ianuarie 2007, într-un nou Raport în toamna acestui an.

Indiferent de variantele vehiculate, posibil sau parțial adevărate, eu cred că România a pierdut menționarea unei date certe din cauza evoluției politice interne din ultimele săptămâni, când se prefigura o criză politică post-raport. Se pare că mișcările de pe scena politică internă nu i-au lăsat indiferenți pe tehnocrații europeni, care «au aflat» că vrem să înlocuim un Guvern care a creat structuri statale solide și funcționale, precum DNA, și care riscau să se prăbușească odată cu el.

Chiar dacă Raportul nu ne oferă o certitudine asupra datei, ipoteza de lucru a Comisiei Europene pentru România rămâne 1 ianuarie 2007. Ceea ce este și mai important e că Raportul e unul bun pentru Guvern, unul realist pentru România, care consemnează progresele și ne invită la continuarea eforturilor. Ministrul britanic al Afacerilor Externe, Geoff Hoon, a exprimat cel mai bine calea pe care o avem de urmat până la toamnă, spunândcă: «Reformele pe care le solicităm vor fi în cele din urmă utile atât pentru Bulgaria și România, dar mai ales pentru întreaga Europă». De aceea, nesoluționarea la timp a celor 4 stegulețe roșii ar putea avea efecte dramatice pentru România. De pildă, unul din cele trei stegulețe de la agricultură, cel privitor la agențiile de plăți, ar însemna incapacitatea de a primi banii comunitari pentru agricultură, România aflându-se în situația de a deveni membră a Uniunii Europene, dar fără a beneficia pe deplin de drepturile sale.

În aceste condiții, putem spune că noi, în mare, am soluționat acele probleme care pot afecta Uniunea Europeană la momentul aderării noastre (corupția, securizarea frontierelor) rămânând-ne doar acelea care ne pot afecta pe noi. În această ultimă categorie intră, pe lângă problemele semnalate cu stegulețe roșii, unul la care Raportul nu se referă explicit, ci face doar o trimitere indirectă - criza politică.

Dacă pentru cele 4 stegulețe roșii avem ministere responsabile, pentru acesta din urmă suntem responsabili cu toții. Rămâne de văzut dacă suntem suficient de capabili și maturi să armonizăm pozițiile divergente, spre a elimina tensiunile generatoare de instabilitate politică.

Pot spune că realismulacestui Raport este unul foarte subtil, vizând, pe fond, perspectiva de stabilitate politică, fără de care riscăm să compromitem chiar și soluționarea celor 4 stegulețe roșii.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 19 ianuarie 2020, 15:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro