Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of May 23, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.86/02-06-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-12-2019 (joint)
12-12-2019 (joint)
12-12-2019 (joint)
11-12-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 23-05-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 23, 2006

15. Dezbateri asupra Proiectului Legii camerelor de comerț și industrie din România.
 
see bill no. 482/2005

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct. 18 pe ordinea de zi avem Proiectul legii Camerelor de comerț și industrie din România. Legea are caracter ordinar. A fost adoptată de Senat. Raport comun de adoptare din partea Comisiilor juridică și de industrii. Suntem cameră decizională.

Inițiatorul, domnul deputat Silaghi.

Domnul Ovidiu Ioan Silaghi:

Domnule președinte,

Stimat auditoriu,

Aș dori să vă cer retrimiterea la comisie pentru că a intervenit o diferență de punct de vedere între cele două comisii care au trebuit să facă un raport comun și, prin urmare, aș dori să vă rog să retrimiteți legea la comisie.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc. Există observații sau intervenții la această propunere de procedură? Da. Vă rog, domnul deputat Bivolaru.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Să fiu sincer, n-am înțeles motivația retrimiterii la comisie.

Dacă se poate să fim mai direcți și mai expliciți în această motivare pentru ca să votăm și în cunoștință de cauză și mai ales să știm noi, comisia, de ce ne revine această inițiativă legislativă.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da, mai există alte intervenții pe chestiunea retrimiterii la comisie, domnule deputat?

Domnul deputat Andon, doriți să interveniți?

Domnul Sergiu Andon:

Domnule președinte, sunt pentru retrimiterea la comisie, deoarece vreau să anticipez că sunt împotriva proiectului de lege și există deci temeiuri să mai discutăm prevederile ei.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul Mocanu.

Înțeleg că există acordul și din partea Comisiei de industrii.

Domnul alexandru Mocanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Referitor numai la această temă care s-a pus în discuție, retrimiterea la comisie, Grupul parlamentar al PD nu este de acord cu această propunere și susține să dezbatem acest proiect de lege pentru că nu vă ascundem, după opinia noastră, în acest proiect de lege, în această inițiativă legislativă sunt foarte multe prevederi inoportune, anacronice și chiar neconstituționale, motiv pentru care noi vrem să respingem cu totul această inițiativă legislativă și nu cred că are rostul s-o retrimitem la comisie.

În măsura în care veți aproba cu toții dezbaterea acestui proiect de lege astăzi, voi reveni la dezbateri generale cu mai multe amănunte.

Domnul Bogdan Olteanu:

Domnul deputat Crăciunescu, pe retrimiterea la comisie, doriți să interveniți?

Domnul Grigore Crăciunescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vreau ca colegii mei să fie în cunoștință de cauză și vreau să fac următoarele precizări: în art. 92 din Regulament se stabilește care sunt legile organice și care sunt legile ordinare.

Raportul comisiei este pe lege ordinară, dar la art. 92 alin. 9 pct. 2, litera "n" ne trimite la Constituție la art. 36 unde se vorbește de proprietate publică. Un articol din această lege se referă la Oficiul național al Registrului Comerțului care este o entitate publică, deci nu poate fi trecută decât prin lege organică și nu lege ordinară.

În plus, niște colegi de la PSD au depus în Senat un proiect asemănător și, la nivelul Senatului, la Comisia de industrii se dă raport de respingere tocmai pe acest lucru că legea este ordinară și se discută la nivelul Camerei Deputaților.

Deci, sunt pentru a retrimite proiectul la comisie și a stabili dacă este lege ordinară sau organică.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Bivolaru, domnul deputat Marton, domnul deputat Antal, domnul deputat Vainer și, la sfârșit, doamna ministru, în încheierea dezbaterilor, dacă nu mai există și alte solicitări.

Domnul Ioan Bivolaru:

Stimați colegi,

Domnule președinte,

Nu este problema acestui caracter de lege organică. Într-adevăr, trimiterea inițiatorului oferea caracterul de lege organică, fiind vorba de proprietate și discutam chiar de patrimoniul Oficiului național și patrimoniul Registrului comerțului.

Cele două comisii au înlăturat această prevedere neconstituțională la art. 59, mutând această problemă într-o eventuală inițiativă legislativă venită din partea Guvernului. Acolo va fi vorba de lege organică, deci acest motiv pentru a fi retrimis la comisie pe lege organică, pentru că nu se poate, a căzut. În consecință, legea rămâne efectiv ordinară.

Domnule președinte,

Având în vedere punctul de vedere al domnului președinte Sergiu Andon și dacă ținem și noi la acest punct de vedere, dacă retrimitem la comisie în sensul respingerii acestei inițiative legislative, revin asupra acestei insistențe a mea de a nu se retrimite la comisie și suntem de acord și noi să fie retrimis la comisie.

Domnul Bogdan Olteanu:

Sensul, domnule deputat, îl va decide comisia, fără îndoială.

Domnul deputat Marton.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Eu cred că e bine să retrimitem acest proiect de lege la comisie, că e bine totodată ca din când în când, cei de la guvernare, toate partidele, pentru că trece vremea, mai uită ce avem în programul nostru de guvernare și mai pot răsfoi, de exemplu, pagina 120, nu știu dacă vedeți culoarea, care vorbește despre concesionarea activităților registrului comerțului și Cărții funciare către sisteme profesionale de tip liberal, pot aprofunda această idee și în comisie să găsească o soluție pe măsura programului nostru pe care l-am votat cu o mare majoritate în Parlamentul României.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Antal.

Domnul Antal Istvan:

Domnule președinte,

Din partea comisiei, am și eu un punct de vedere, având în vedere faptul că, de fapt, cele două comisii nu s-au întâlnit în comun ca să abordeze această problemă. Fiecare comisie a lucrat singură, am făcut un raport noi, cei de la Comisia pentru industrii și servicii, au făcut un raport colegii noștri pe baza raportului nostru înaintat de colegii noștri de la Comisia juridică, noi am dezbătut punctele în divergență urmând ca acele puncte în care nu ne-am înțeles să fie tranșate de plenul Camerei.

Având în vedere această situație, eu aș mai propune ceva: această cutumă de raport comun, practic, nu face altceva decât să blocheze un proiect de lege de obicei în Parlamentul României, pentru că este foarte greu să organizezi în așa fel, dacă nu faci o comisie mixtă, să zicem, din cele două comisii care au fost căutate cu aceste legi pentru a întocmi un raport comun, ca acea comisie mixtă să lucreze, atunci este foarte greu să reușești să ai un cvorum și acea lege cum este și Legea Camerelor de comerț să fie abordată în mod corect și să fie prezentat un raport.

Susțin și eu retrimiterea la comisie, dar cu precizarea să se mai ia o hotărâre ca, știu eu, din fiecare grup parlamentar să fie nominalizată persoana care să participe la ședințele care urmează a avea loc în vederea definitivării raportului și să fie, într-adevăr, un raport prezentat în mod coerent. și susțin cele exprimate de colegul nostru Marton, ca să avem în vederea totuși faptul că ne-am angajat la ceva și avem un program de guvernare și este o solicitare din partea tuturor Camerelor de comerț județene ca, într-adevăr, după 16 ani, să avem o lege și ceea ce s-a construit timp de 13-14 ani de către Camerele de comerț, într-adevăr, să fie tranșat în mod corect, în așa fel ca să nu se reducă numărul societăților comerciale, care actualmente, în fiecare județ, de când s-a centralizat și această activitate, hai să zicem, numărul lor s-a redus foarte mult și nu mai prezintă interes pentru foarte mulți. Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Vainer, urmează domnul deputat Uioreanu.

Domnul Aurel Vainer:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mă alătur propunerii colegului nostru Silaghi de la PNL, inițiatorul proiectului de lege, pentru a susține retrimiterea la comisie. Am două argumente în plus: 1) legea prezintă o importanță cu totul specială. Ea reglementează un domeniu care trăiește pe un Decret-lege din mai 1990. A venit timpul să avem o lege nouă, dar o lege bună. Și pentru a fi o lege bună, comisiile pot lucra mai mult, astfel încât lipsa de unitate în abordarea și rezolvarea unor probleme să se limpezească mult mai bine. Este vorba de similitudinea care trebuie asigurată între rezolvarea problemelor la Camerele județene și cea de la Camera României.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Uioreanu, care înțeleg că închide lungul șir al vorbitorilor pe această temă de interes. A, și domnul deputat Munteanu, după aceea.

Domnul Horea Dorin Uioreanu:

Susțin și eu întoarcerea la comisie, în numele grupului.

În primul rând, dorința ar fi ca să se facă comisie comună, deci nu rapoarte comune ci comisie comună, oricum, problemele divergente sunt puține și sunt legate de modul de organizare a Camerelor, exact cum a spus domnul Vainer. Eu cred că s-ar putea da un termen foarte scurt, domnule președinte, având în vedere că de un an de zile creăm din această lege pe care toți comercianții o așteaptă, plus Camerele de comerț, creăm așa, unele dintre partide încearcă să-și creeze un capital politic și e păcat pentru că este nevoie de această lege și eu cred că ar fi trebuit s-o trecem de mult.

Deci, rugămintea ar fi un termen scurt, pentru ca săptămâna viitoare s-o putem dezbate în cadrul plenului pentru că probleme divergente, încă o dată am spus, sunt în două-trei locuri și cred că se pot soluționa printr-o singură ședință comună.

Mulțumim.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Munteanu.

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Grupul PSD nu este de acord cu retrimiterea la comisie. Pentru că tot sunt aici, am și eu argumente să susțin că la vot vom merge pe o decizie politică, ca registrul Comerțului să rămână la Ministerul Justiției și sunt suficiente argumente, nu vreau să intru în detalii, plecând de la cele financiare și până la cele organizatorice.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă nu mai există alte intervenții, atunci supun votului propunerea de retrimitere la comisie a proiectului.

Vă rog să votați propunerea de retrimitere...

 

Domnul Sergiu Andon:

Procedură.

Domnul Bogdan Olteanu:

Procedură.

Domnul Sergiu Andon:

Era pe lista de vorbitori, încheia doamna ministru Monica Macovei.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vina este a mea și o invit pe doamna ministru să ia cuvântul.

Este vina mea, am scăpat. Domnul secretar din partea stângă își asumă vina împreună cu mine.

Doamna Monica Luisa Macovei:

Mulțumesc.

Eu nu am auzit nici un motiv de retrimitere la comisie, nici un motiv concret care ar fi chestiunile în divergență. Tare mi-e teamă că prezența mea aici a determinat această propunere.

Despre proiectul de lege, Ministerul Justiției are un interes direct pentru că este integrator pe Capitolul 5 - Societăți comerciale, și are de pus în practică 6 directive ale Comisiei europene și le pune în practică prin Registrul comerțului.

Registrul comerțului este o instituție autonomă în subordinea Ministerului Justiției, o instituție care se autofinanțează. Deci, din acest punct de vedere, lucrurile merg foarte bine, nu o să intru în detalii acum, nu suntem la dezbateri generale, dar vreau să spun foarte clar că această inițiativă legislativă nu urmărește în nici un fel un interes public, în afară de această preluare pe care vrea să o facă, a Registrului comerțului, celelalte dispoziții din acest proiect sunt neconstituționale, sunt contradictorii cu alte legi în vigoare, Codul de procedură civilă, Legea insolvenței, Legea falimentului și altele. Deci, este un proiect care trebuie respins, care nu aduce nimic nou comercianților, dimpotrivă, va aduce numai haos și, repet, nu înțeleg de ce să se retrimită la comisie. A fost retrimis de câteva ori până acum, nu s-a indicat nici un motiv exact pentru care ceva n-ar fi în ordine în acest proiect, așa cum a ieșit de la comisie.

Domnul Bogdan Olteanu:

Procedură, domnul deputat Valeriu Gheorghe.

Domnul Valeriu Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cred că doamna ministru, care nu este parlamentar, nu prea are de-a face cu trimiterea sau neretrimiterea la comisie a unui proiect de lege.

Aceasta este treaba Parlamentului, a Camerei Deputaților sau a Senatului. Poate data viitoare sau în legislatura viitoare veți fi senator sau deputat, probabil din partea PD, și atunci o să puteți avea acest drept.

Domnul Bogdan Olteanu:

Bine, dacă nu mai există alte intervenții pe proceduri diferite, propun totuși să trecem la vot asupra propunerii de retrimitere la comisie a acestui proiect.

Supun votului dumneavoastră propunerea de retrimitere la comisie a proiectului.

Vă rog să votați.

Propunerea de retrimitere la comisie s-a respins cu 122 de voturi împotrivă, 95 pentru și 4 abțineri.

Trecem la dezbateri generale. Rog inițiatorul să susțină proiectul, pentru că nu l-a susținut.

Există din partea inițiatorului intervenții?

 

Domnul Dan Nica (din sală):

Să trecem la votul final.

Domnul Bogdan Olteanu:

Cu toată considerația, domnule deputat Nica, mai sunt 8 minute din programul de lucru aprobat.

Domnul Ovidiu Ioan Silaghi:

Ce vreau să vă spun despre ce ne-a făcut să depunem această propunere legislativă? Deci, necesitatea adoptării acestui proiect de lege decurge din faptul că la ora actuală, în România, activitatea Camerelor de comerț și industrie nu este reglementată printr-o lege.

Singura lege cunoscută până în prezent este cea adoptată de Parlamentul României, în februarie 1929.

Conform prezentului proiect de lege, Camerele de comerț și industrie sunt organizații de utilitate publică, autonome, neguvernamentale, apolitice, cu caracter nonprofit, învestite cu personalitate juridică, create în scopul de a apăra și susține interesele economiei și ale comunităților de afaceri în raport cu autoritățile publice și cu organismele din țară și din străinătate.

Activitățile concrete, detaliate în statute proprii, desfășurate în vederea și în legătură cu îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de această lege sau date în competență prin legi speciale, au caracter de activități specifice, autorizate, nonprofit, întreținute prin autofinanțare, cu excepția celor finanțate prin alte surse legale.

Între atribuțiile care revin Camerelor de comerț și industrie prevăzute de lege și propriul statut, se află posibilitatea de a înființa singure sau în colaborare cu cei în drept instituții de învățământ preuniversitar și universitar de specialitate, școli comerciale, școli industriale și de meserii etc., de a crea burse de studii și practică industrială și comercială, de a crea așezăminte pentru asigurarea și ajutorarea mutuală a comercianților și industriașilor și așa mai departe.

În ceea ce privește organizarea Camerelor, acest proiect de lege stipulează constituirea acestora în fiecare reședință de județ și municipiul București, precum și la nivelul național. Ele pot constitui sucursale, birouri sau puncte de lucru în teritoriu unde activează, numite în continuare oficii.

În funcție de necesitățile comunității de afaceri și decizia colegiului de conducere a camerei respective, la nivel național va fi înființată Camera de Comerț și Industrie a României, cu sediul în București.

Membrii Camerelor de comerț și industrie pot fi individuali, colectivi și onorifici. Ei au dreptul să fie înscriși pe listele de alegători pentru a fi desemnați ca membri ai adunării generale a reprezentanților, să aleagă și să fie aleși în organele de conducere ale Camerelor, să beneficieze, în condițiile legii și ale statutului, de toate serviciile oferite de Cameră, să sesizeze adunarea generală sau colegiul de conducere asupra unor eventuale nereguli de funcționare a Camerei.

Totodată, membrii camerei au obligația de a respecta prevederile prezentei legi, de a contribui la îndeplinirea obiectivelor Camerei, de a-și achita cotizația, precum și de a evita orice acte de concurență neloaială.

Legea prevede, de asemenea, că acei membri sancționați pentru activități comerciale ilicite și/sau neloaiale, să fie radiați de pe listele de alegători și să-și piardă dreptul de a mai participa la activitatea organelor colective de conducere a Camerei.

Organele de conducere ale Camerei sunt următoarele: 1) adunarea generală sau adunarea generală a reprezentanților; 2) organele de conducere alese, colegiul de conducere și președintele Camerei; 3) organele de conducere numite.

Privitor la veniturile Camerelor și administrarea lor, prezentul proiect de lege prevede ca sursele de finanțare să fie alcătuite din: cotizațiile membrilor, taxele și tarifele percepute pentru activități efectuate conform legislației în vigoare, comisioane, venituri obținute din activități desfășurate conform statutului, subvenții și donații ale persoanelor fizice sau juridice, legate testamentare, venituri și/sau dividende ale societăților comerciale unde Camera este acționară sau asociată, taxele aferente unor activități delegate sau concesionate din partea statului, orice alte venituri realizate din activitatea desfășurată în condițiile prevăzute de statut și de legislația în vigoare.

Conform prezentului proiect de lege, Camera de comerț și industrie a României este o organizație neguvernamentală, autonomă, nonprofit, de utilitate publică și de interes public, care sprijină și apără interesele generale ale comunității de afaceri din România, pentru promovarea și dezvoltarea industriei, comerțului, serviciilor și agriculturii în concordanță cu cerințele economiei de piață.

Organele de conducere ale Camerei de comerț și industrie a României sunt adunarea generală și organe de conducere alese: colegiul de conducere și președintele Camerei.

În ceea ce privește controlul gestiunii Camerelor de comerț și industrie, pe lângă fiecare asemenea cameră va funcționa o comisie de cenzori formată din trei persoane independente de sistemul Camerelor de comerț și industrie. Această comisie de cenzori este obligată să verifice gestiunea camerelor cel puțin o dată la 3 luni.

Acest proiect de lege prevede, totodată, obligația organelor autorităților publice centrale, regionale și locale de a acorda sprijin Camerelor de comerț și industrie în vederea realizării scopului pentru care au fost înființate și îndeplinirea acțiunii inițiate în folosul dezvoltării economice a teritoriului.

Totodată, la elaborarea actelor normative din domeniul vieții economice, inițiatorul actului normativ va cere opinia motivată a Camerelor de comerț și industrie care va fi acordată în termen de 30 de zile de la depunerea acestei solicitări.

Dispozițiile finale ale prezentei legi precizează: Camerele sunt succesoarele de drept ale organismelor desființate prin Decretul-lege nr. 74/1949, ele sunt continuatoare ale activității pe baza prezentei legi și a Decretului-lege nr. 139/11.05.1990.

Devine astfel legea privind Camera de comerț și industrie din România, prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Întrucât este ora 12,30 oprim dezbaterile la acest proiect care vor fi reluate la următoarea ședință de plen.

Am avut prima intervenție a inițiatorului, dacă vor mai exista alți inițiatori care doresc să intervină, dacă nu, va urma comisia la următoarea ședință.

Rog liderii de grup să invite colegii în sală pentru votul final.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 13 december 2019, 8:15
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro