Alexandru Mocanu
Alexandru Mocanu
Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.100/23-06-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
14-10-2019
08-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 13-06-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.3 Alexandru Mocanu - declarație politică intitulată "De ce am votat împotriva reducerii TVA la alimente?";

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar al PD, domnul deputat Alexandru Mocanu.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Alexandru Mocanu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea politică de astăzi am intitulat-o: "De ce am votat împotriva reducerii TVA la alimente?"

Miercuri, 7 iunie, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a Camerei Deputaților a respins cu majoritate de voturi proiectul de lege inițiat de domnul senator Dan Voiculescu cu privire la reducerea TVA-ului pentru alimentele de bază și produsele derivate din acestea de la 19% la 9%.

Ca membru al comisiei, declar că am votat împotriva acestui proiect de lege, pentru că aplicarea unei taxe pe valoarea adăugată reduse pentru alimente nu va conduce, din păcate, la efectul așteptat, adică la reducerea prețului produsului pentru populație.

Din păcate, România nu are încă, în realitate, o economie de piață funcțională. Acest criteriu ne-a fost recunoscut, ce-i drept, de Uniunea Europeană, dar vă aduceți aminte, numai cu jumătate de gură. În România reală acest principiu încă nu operează. Mai degrabă operează principiul unei economii de junglă, unde conviețuiesc într-un concubinaj, adeseori ticălos, patroni veroși și controlori de tot felul, mulți dintre ei corupți până în măduva oaselor.

Prețul acestora din urmă diferă de la caz la caz, de la două roșii și o bucată de brânză până la sute de mii de euro. Dacă s-ar aproba proiectul de lege al domnului senator Voiculescu, agenții economici, producătorii, intermediari și comercianți vor avea grijă ca din reducerea tva să-și mărească marja lor de profit, astfel ca, după câteva zile, alimentele să ajungă la prețurile de dinainte. Altfel spus, populația să nu beneficieze de această reducere a taxei.

Când fac aceste afirmații grave, ce-i drept, nu mă întemeiez pe declarațiile patronatelor și sindicatelor din industria alimentară sau comerț, ci pe faptele acestora. Iată câteva dintre ele.

Niciodată după 1990, când din diverse motive s-a redus cheltuiala necesară fabricării unui produs, nu s-a redus și prețul respectivului produs la consumator. Aduceți-vă aminte că au fost totuși perioade când a scăzut prețul la unele materii prime, materiale, energie electrică, carburanți, au scăzut dobânzile bancare sau unele impozite și taxe, dar acestea nu s-au repercutat niciodată și în scăderea prețului produselor sau serviciilor pentru consumatori.

Există chiar un precedent cu reducerea tva. Aduceți-vă aminte, în 2004, Parlamentul a modificat codul fiscal în sensul reducerii tva de la 19% la 9% pentru medicamente și pentru cazarea în hoteluri. A perceput cetățeanul, vreau să zic consumatorul, această reducere? nici vorbă. și atunci ce garanție avem că se va întâmpla acum?

În același timp, reducerea tva la alimente va avea un impact negativ asupra veniturilor bugetului de stat, adică va genera un deficit de 18 mii de miliarde de lei vechi. Aceasta este cu atât mai grav cu cât România aflată în pragul aderării la Uniunea Europeană trebuie să facă eforturi bugetare extraordinare pentru a asigura cofinanțarea programelor cu finanțare parțială de la Uniunea Europeană. Ne amintim chiar că pentru acest lucru FMI-ul a solicitat majorarea tva de la 19% la 22% și nu numai la produsele alimentare, ci la toate produsele.

Din aceleași considerente de ordin bugetar, țări foste comuniste ce au aderat la Uniunea Europeană în 2004 au practicat și practică și astăzi cote ridicate de tva. Ungaria - 25%, Slovacia - 19%, Polonia - 22%. Și asta la toate produsele.

În altă ordine de idei, aplicarea unei cote reduse de tva pentru alimentele de bază ar conduce inevitabil la creșterea costurilor de administrare, datorită multiplicării cererilor de rambursare a tva-ului. Producătorii de alimente vor cumpăra materii prime, materiale și altele cu 19% tva, vor vinde produsul alimentar cu 9%, diferența urmând a le fi rambursată de către stat.

În final, aceste costuri suplimentare de administrare vor fi suportate tot de către cetățean. Cu alte cuvinte, cetățeanul nu numai că nu va beneficia de nimic din reducerea tva la alimente, dar va suporta și costurile unei administrări stufoase și birocratice.

De aceea, apreciez că pentru etapa în care se află România astăzi, nu este oportună reducerea cotei de tva pentru alimentele de bază în varianta propusă de domnul senator Dan Voiculescu.

Nu cred că de o eventuală măsură de reducere a tva la alimentele de bază trebuie să beneficieze în egală măsură și pensionarul și parlamentarul. De ce? Simplu, pentru că eu nu cred că este drept, în condițiile României de astăzi, sigur, ca parlamentari, noi putem să facem ca acest lucru să fie legal, dar el nu va fi niciodată moral. Cel puțin pentru următorii 20 de ani.

Stimată doamnă președinte,

În încheiere, întru cu totul altă problemă, o singură frază pur les connaiseurs, ca să zic așa, Afacerea Fregatele britanice a făcut deja un pui în județul Teleorman, acolo unde Consiliul județean a achiziționat un feribot second hand, adică tot casat, luat de la fier vechi și asta în cadrul unui program cu finanțare europeană în proporție de 75%. Sper că cine are de auzit, să audă.

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 15 october 2019, 9:54
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro