Andrian-Sirojea Mihei
Andrian-Sirojea Mihei
Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.100/23-06-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 13-06-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.6 Andrian Sirojea Mihei - declarație politică cu titlul "Donarea de sânge, un act voluntar, anonim, umanitar și benevol";

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar al Partidului Conservator, domnul deputat Andrian Mihei.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Andrian Sirojea Mihei:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Declaratia politica: "Donarea de sânge, un act voluntar, anonim, umanitar și benevol"

Săptămâna aceasta, pe data de 14 iunie, este sărbătorită Ziua Mondială a donatorilor de sânge. Am avut curiozitatea de a căuta să văd cum este reglementat acest aspect și am avut o surpriză. De fapt, deoarece ține de ministerul sănătății, este mult spus surpriză. Modul în care s-a procedat la reglementarea acestui aspect, în cadrul faimoasei reforme, caracterizează, în fapt, întreaga activitate a ministerului din ultima vreme.

Să vă fac un scurt rezumat. Din 1995, această activitate era reglementată prin legea nr.4 din 10 ianuarie 1995 privind donarea de sânge, utilizarea terapeutică a sângelui uman și organizarea transfuzională în România. În octombrie 2005, a fost adoptată legea nr.282 din 5 octombrie 2005 privind organizarea activității de transfuzie sanguină, donarea de sânge și componente sanguine de origine umană, precum și asigurarea calității și securității sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice, care ar fi intrat în vigoare la 120 zile de la publicare, cu excepția art. 46 care intra în vigoare la 3 zile de la publicare, respectiv de la 13 octombrie 2005. Mai pe scurt, în februarie, legea ar fi intrat în vigoare.

Noua lege, după cum scrie la articolul 4 "promovează următoarele principii" și anume "donarea de sânge este un act voluntar, anonim și neremunerat" și "Drepturile și obligațiile donatorilor sunt stabilite prin ordin al ministrului sănătății."

Dar, în februarie, când să intre legea cea nouă în vigoare, onor ministerul promovează ordonanța de urgență nr.7 din 16 februarie 2006 pentru așa-zis modificarea legii nr. 282/2005, ordonanță care modifică art.16 în "Art. 16. - Drepturile și obligațiile donatorilor se aprobă prin hotarâre a Guvernului." și prevede că suspendă restul de dispoziții ale legii nr.282, cu excepția art. 46, până la data de 30 septembrie 2006, inclusiv.

Cum motivează domnul ministru această hotărâre? Spunând că legea nr.282 a fost dată pentru a transpune în legislația internă prevederi din directivele Uniunii Europene, însă că ea presupune eforturi financiare și materiale importante și că deoarece beneficiile ce se acordă donatorilor sunt de competența altor ministere, dumnealui nu poate pune în aplicare prevederile articolului 16, prin care drepturile și obligațiile donatorilor se stabilesc prin ordin al ministrului sănătății.

În fapt, dacă nu ar mai exista recompensele oferite acum, ar determina și pe cei puțini care se duc să doneze anume pentru acești bani și criza care ar apărea în sistemul sanitar ar putea cu greu fi controlată, nemaiexistând posibilități concrete de motivare a acestora.

Vă întreb, stimați colegi, până când ministerul sănătății se va mai juca de-a schimbatul regulilor înainte de a le pune cap la cap și înainte de a stabili clar niște criterii coerente asupra cărora să nu mai revină imediat. Practic, în fiecare domeniu așa-zis reformat, treaba s-a făcut bulversând inițial întregul sistem și dregându-l din mers. Iar eu zic că aceasta nu este o maneiră profesionistă de a face treaba. Așa, ... după ureche, probabil că ar fi putut face reformă orice cetățean. Și cine știe dacă nu ar fi ieșit ceva mai coerent.

Menționez că articolul 46, cel care a rămas nesuspendat din legea nr.282 spune că în termen de 60 de zile de la data publicării legii în Monitorul Oficial, Ministerul Sănătății va elabora și va înainta Guvernului un proiect de hotărâre a Guvernului privind înființarea, organizarea și funcționarea Comitetului Consultativ pentru Promovarea Donării de Sânge, deci 60 de zile de la data de 13 octombrie 2005. Mai precis, la data de 15 decembrie 2005 acestea trebuiau finalizate.

Totuși, abia în mai 2006 a fost numit respectivul comitet care va funcționa pe lângă Ministerul Sănătății și va fi responsabil de promovarea acțiunilor de donare de sânge și de armonizarea legislației în domeniu cu reglementările Uniunii Europene. Păi, nu făcuse legea adoptată și suspendată până în septembrie armonizarea?

Printre atribuțiile comitetului se numără pregătirea unor soluții, pe care le va prezenta Ministerului Sănătății, în vederea elaborării proiectului Strategiei naționale pentru promovarea donării de sânge și a Planului național de implementare a acesteia, care se va înainta Guvernului spre aprobare.

Mai sunt 3 luni până când legea nr.282 reintră în vigoare, evident, dacă nu cumva se prelungește suspendarea încă o dată. Timp în care, se pare, comitetul abia numit cred că de-abia va reuși (oare?) să elaboreze proiectul strategiei de promovare a donării voluntare de sânge și planul național de implementare a acesteia. Mă întreb, până acum de ce nu s-a lucrat la această strategie? Din octombrie și până acum ar fi trebuit să fie conturată și deja implementată, astfel încât, în septembrie, când numărul donatorilor va scădea drastic, măcar câțiva cetățeni sensibilizați de campaniile ministerului să mai furnizeze sânge.

Acum două săptămâni a avut loc la Constanța Conferința Internațională a Asistenților Medicali, organizată de Ordinul Asistenților Medicali și Moașelor din România, filiala Constanța, unde cei prezenți se amăgeau că nu scrie în nici o prevedere a U.E. că în mod obligatoriu trebuie ca donatorii să nu mai primească bonuri valorice și că acestea vor fi păstrate în continuare, precum și celelalte facilități pe care legea abrogată, însă prin suspendarea celei noi, încă în vigoare, le prevede. Rezultă că nici intern informațiile nu circulă cum ar trebui, ce să ne mai așteptăm să fie informată corect populația.

Totuși, recomandarea directivei 2004/33/EC, Articolul 7, punctul 2 spune că "Statele membre iau măsurile necesare pentru a încuraja donările voluntare, în vederea garantării că, în măsura în care este posibil, sângele și componentele sanguine provin de la aceste donări."

Conform ultimelor statistici, România se află pe ultimele locuri în Europa, cu doar 17 donări la mia de locuitori. Stimulentele date donatorilor până acum, în bonuri valorice și reduceri la transportul în comun, nu au reușit să atragă decât prea puțini cetățeni în centrele de transfuzie sanguină, iar aceștia fac parte din categoriile defavorizate, sunt oameni care își vând sângele pentru o bucată de pâine. Din 2007, însă, orice stimulent financiar pentru donatori va disparea, apelându-se astfel la simțul civic al românilor. Totuși, campaniile de sensibilizare pentru donarea de sânge făcute până acum nu au reușit să impresioneze cetățenii, chiar organizatorii recunoscând că eficiența acestora este aproape egală cu zero.

Nici nu vreau să mă gândesc cât ar dura implementarea unui sistem informatic la nivel național, care să interconecteze și gestioneze optim sângele existent, pentru a se evita, pe de o parte, consumarea sângelui din grupe rare pentru grupele comune, atâta timp cât există în altă parte sânge compatibil și, pe de altă parte, pentru a se evita căutarea unei grupe de sânge telefonic, sunând colo și dincolo, în timp ce pacientul suferă și timpul de reacție, pentru el, este vital.

Sper ca în pofida debandadei din ministerul sănătății, românii, care mereu și-au dovedit generozitatea și spiritul de întrajutorare, indiferent cum va fi legea începând din septembrie, să-și dovedească încă o dată altruismul și să facă în așa fel încât, măcar de la ei, câtorva români să le fie mai bine, atunci când au nevoie de sânge.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 19 october 2019, 23:05
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro