Mircia Giurgiu
Mircia Giurgiu
Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.100/23-06-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 13-06-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.8 Mircia Giurgiu - declarație politică cu titlul "Marile lucrări de infrastructură rutieră în România, o necesitate";

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Din partea deputaților fără apartenență la grup parlamentar, domnul deputat Mircia Giurgiu.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Mircia Giurgiu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Titlul declarației mele politice de astăzi este "Marile lucrări de infrastructură rutieră în România, o necesitate."

Cu toate că ieri a fost schimbat ministrul transporturilor, această problemă rămâne. Eu am pregătit un material destul de lung în care am prezentat situația concretă și faptul că autostrada Transilvania, cea care este una dintre cele mai mari lucrări de infrastructură din România, deocamdată este oprită.

Am pregătit un material amplu în care speram că vom reuși să inițiem o dezbatere politică pe această temă. În fiecare județ pe care-l reprezentăm cred că există probleme cu drumurile, cu deplasarea și cred că ar fi bine, cu toate că eu, în calitate de deputat independent, nu pot să inițiez o asemenea dezbatere, probabil că împreună cu un grup parlamentar, o să reușim să aducem Guvernul aici pentru a spune ce se întâmplă în România cu lucrările de infrastructură rutieră.

Vă mulțumesc.

(Textul integral al declarației politice)

Autostrada Borș-Brașov, supranumită autostrada Transilvania, reprezintă cea mai importantă cale de acces în România. Principala problemă care există în prezent este lipsa de implicare a autorităților centrale. Motivele unei astfel de atitudini sunt diverse: nelegalitatea licitației și a contractului semnat de statul român cu firma americană Bechtel, lispa fondurilor alocate acestui proiect și multe altele.

Mai mulți parlamentari din Transilvania au inițiat o serie de dezbateri și au luat poziție cu privire la necesitatea construirii acestei autostrăzi. Astfel, au fost subliniate o serie de aspecte care au fost trecute cu vederea de autoritățile centrale: autostrada înseamnă mai multe locuri de muncă, dezvolatrea economico-socială a localităților traversate, dar și o punte de legătură cu Uniunea Europeană la care România speră să adere în ianuarie 2007. Or, fără o poartă de intrare în țară la standarde internaționale, cum putem avea pretenția de a ne prezenta valorile celor interesați să ne cunoască țara?

În ciuda acestor aspecte, lucrările la autostrada Transilvania sunt foarte mult întârziate de autoritățile de la București și, implicit, termenul de predare nu va respectat.

În răspunsurile primite din partea primului ministru, Călin Popescu Tăriceanu, dar și din partea ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului, Gheorghe Dobre, s-au dat o serie de asigurări conform cărora construcția autostrăzii Transilvania este cuprinsă în programul de guvernare al actualei Puteri.

Astfel, în 14 martie 2005, primul ministru a transmis un răspuns la o interpelare pe tema autostrăzii Brașov-Borș: "Guvernul României are în vedere aplicarea unei strategii care vizează dezvoltarea echilibrată a economiei locale și regionale, precum și integrarea rețelei naționale de transport în rețeaua europeană, respectiv în cea internațională. În acest scop, în programul de guvernare adoptat de Parlamentul României în 28 decembrie 2004, în Capitolul 17 - Politica în domeniul transporturilor, s-a prevăzut finalizarea lucrărilor începute, unde este menționată și Autostrada București-Brașov-Tg. Mureș-Cluj-Napoca-Oradea-Borș. Guvernul va respecta contractul încheiat cu firma Bechtel, cu mențiunea că vor fi verificate condițiile privind aspectele legale, financiare și impactul de mediu produs asupra ecosistemului și patrimoniului istoric săsesc din Transilvania".

În plus, în răspunsul Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului din data de 15 mai 2005 este precizat faptul că "plățile restante către firma Bechtel urmează să fie efectuate în cursul lunii mai 2006, urmând ca, în funcție de remobilizarea constructorului, lucrările să fie reluate". Problema care a apărut este aceea că pe șantiere încă nu se lucrează, deși suntem la jumătatea lunii iunie.

Mai mult decât atât, transportatorii din țară cer statului să folosească accizele la benzină exclusiv la investiții în drumuri. Transportatorii sunt hotărâți să facă toate demersurile necesare pentru ca taxele plătite de șoferi să fie folosite pentru reabilitarea, întreținerea și extinderea rețelei de drumuri din România. Este vorba de accizele la combustibil, care reprezintă 75% din prețul final, rovigneta, taxele vamale, taxele transportatorilor străini sau adausurile la anvelope. Toate aceste taxe plătite pentru uzura drumurilor de către autovehicule să intre direct la bugetul Administrației Naționale a Drumurilor (AND) în loc de bugetul de stat. Argumentul a fost că după desființarea taxei de drum, care a fost valabilă între 1998 și 2000, starea carosabilelor s-a înrăutățit simțitor. România are 79.000 de kilometri de rețea de drumuri, din care 15.600 sunt drumuri asfaltate, iar 88% dintre acestea sunt depășite din punct de vedere calitativ. Potrivit statisticilor, în ultimii doi ani, starea proastă a drumurilor a fost cauza a 61 de accidente rutiere, care s-au soldat cu 21 de victime și un număr de 44 de răniți.

În aceste condiții, solicităm organizarea unei ședințe de dezbateri politice parlamentare unde să fie prezentate punctele de vedere ale Guvernului României, precum și ale formațiunilor politice parlamentare, care să conducă la găsirea unor soluții potrivite pentru demararea unor programe necesare în realizarea marilor lucrări de infrastructură rutieră în România.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 21 october 2019, 1:00
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro