Mircea Ciopraga
Mircea Ciopraga
Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.100/23-06-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 13-06-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.10 Mircea Ciopraga - declarație politică cu titlul "Forumul Mării Negre - un proiect fără perspective și o risipă financiară";

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar P.N.L., domnul deputat Mircea Ciopraga.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Mircea Ciopraga:

Mulțumesc, doamna președinte.

Declarația mea politică se intitulează "Forumul Mării Negre - un proiect fără perspective și o risipă financiară"

In perioada 6 - 9 iunie, Delegația Parlamentului României la Adunarea Parlamentară pentru Cooperare Economică la Marea Neagră a participat la Erevan la Adunarea Generală a organizației. In cadrul lucrărilor acestei reuniuni au fost adoptate trei rapoarte și patru recomandări care urmează a fi înaintate pentru consultare si adoptare parlamentelor si guvernelor țărilor membre. Cele nouă documente oficiale adoptate conțin o monitorizare detaliată a situației unor probleme de actualitate pentru țările din zona Marii Negre, precum și propuneri de soluții. Este vorba de problema cooperării în domeniul combaterii criminalității economice în regiunea Mării Negre, de rolul societății civile în procesul cooperării economice a Mării Negre si de dialogul între culturi ca mijloc de a construi încrederea între națiuni. De asemenea, la propunerea României, a fost elaborată si adoptată o recomandare cu privire la cooperarea pentru combaterea gripei aviare în regiunea Mării Negre.

Ca o contribuție importantă a țării noastre în cadrul acestei Adunări Generale a APCEMN menționez lansarea de către delegația română a două propuneri de modificarea a regulamentului APCEMN care să permită reformarea instituțională a organizației prin exercitarea unei președinții simultane și de către aceeași țară a APCEMN și OCEMN, ca organisme înrudite, precum și organizarea unei reuniuni anuale a șefilor de parlamente ale APCEMN.

Am redat pe scurt agenda si rezultatele concrete ale acestui eveniment pentru comparația cu Summit-ului Forumului Mării Negre care a avut loc în aceeași perioadă la București. Deși președintele Traian Băsescu a dorit lansarea acestui summit ca urmare a nemulțumirii domniei sale față de nivelul de pragmatism și eficiență a numeroaselor organizații deja existente pe problematica Marii Negre, o analiză obiectivă a ceea ce s-a întâmplat în cadrul summitului de la București arată că acesta a reușit a depășească eficiența celorlalte organizații regionale poate doar prin suma cheltuită pentru organizare. Suma alocată pentru Forumul de o zi al Marii Negre echivalează cu bugetul pe un an al APCEMN, spre exemplu.

Forumul Mării Negre nu a stabilit însă nimic de durată și nu are înființat nici un organism permanent. În plus, s-a confruntat cu o serioasă lipsă de recunoaștere și autoritate în condițiile în care obiectivele pe care și le-a propus dublează, în mod evident, activitățile organizațiilor consacrate de cooperare in zona Marii Negre. Aceasta cu atât mai mult cu cât în regiune continuă să fie lansate numeroase inițiative similare, mai mult sau mai puțin inspirate sau necesare. Absența de la forum, tocmai pe acest motiv, a unor înalți reprezentanți din partea Rusiei si Turciei, vocile cele mai importante din spațiul Mării Negre, a pus astfel diplomația românească într-o situație extrem de jenantă, însă previzibilă.

În ceea ce mă privește, experiența unei activități susținute în cadrul APCEMN a constituit o oportunitate reală de a veni în contact și a cunoaște îndeaproape cadrul instituțional regional deja constituit în scopul consolidării cooperării în zona Marii Negre. În acest sens este de semnalat faptul ca aceasta zona s-a bucurat încă de la începutul anilor Ž90 de interesul statelor din regiune si al comunității internaționale, fapt care s-a concretizat destul de prompt prin înființarea a numeroase organisme de cooperare la nivel interguvernamental si interparlamentar între țările din zonă, pe o arie complexă de domenii care a vizat aproape întreaga problematica a regiunii.

Organizația Cooperării Economice la Marea Neagră, fondată în 1992, reprezintă una dintre cele mai vechi organizații de cooperare la Marea Neagra, cu o structură extrem de elaborată care include un număr de alte 6 organisme înrudite, respectiv: Adunarea Parlamentară a OCEMN, Consiliul OCEMN al Oamenilor de Afaceri, Centrul Internațional de Studii privind Marea Neagră si Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre.

Dată fiind multitudinea organismelor deja existente de cooperare in regiunea Marii Negre, varietatea domeniilor acestora de activitate, experiența lor îndelungată si realizările obținute, precum și finalizarea recentei președinții românești a OCEMN, devine cu atât mai evident faptul ca inițiativa și momentul lansării Forumului Marii Negre este un demers redundant, atât din punct de vedere al obiectivelor propuse cat si al investiției financiare, fapt confirmat atât de conținutul participării, al agendei evenimentului, cât mai ales al lipsei de stabilire a unor proiecte concrete.

Obiectivele pe care România și le-a propus prin înființarea acestui Forum si-ar fi găsit un cadru adecvat de promovare în interiorul organizațiilor de cooperare în zona Marii Negre, deja existente, pentru finalizarea acestor obiective rămânându-i doar să-și intensifice implicarea. Faptul ar fi scutit costurile financiare exorbitante și s-ar fi profitat de avantajul unui cadru deja consacrat de cooperare între țările în zona Mării Negre.

Un alt aspect legat de Forumul Mării Negre este ca această acțiune, la fel ca și Forumul Francofoniei, par a nu fi în acord cu agenda de politică externă, a cărei prioritate este indiscutabil integrarea în Uniunea Europeană. În acest sens cred că monopolizarea politicii externe a României, mai ales de către Președinție, pe problematica Mării Negre și pe alte manifestații festiviste de tipul Forumului Francofoniei, este prematură si inoportună, mai ales în condițiile în care România continuă să se confrunte pe plan intern cu suficiente probleme economice, politice si sociale, îndeaproape monitorizate de UE.

Având în vedere toate aceste condiții, îmi exprim convingerea că se impune o intensificare a eforturilor diplomatice ale României privind integrarea europeană, demersuri care să asigure ratificarea Tratatului de aderare de către toate țările membre ale UE.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 19 october 2019, 23:17
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro