Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.100/23-06-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
22-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 13-06-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2006

3. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2006 privind sprijinul direct al statului acordat producătorilor agricoli din sectorul vegetal în anul 2006 (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 426/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

Trecem la pct. 15 - Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2006 privind sprijinul direct al statului acordat producătorilor agricoli din sectorul vegetal în anul 2006.

Legea are caracter ordinar.

A fost adoptată de Senat.

Raport de adoptare de la Comisia pentru agricultură.

Suntem în procedură de urgență.

Dacă inițiatorul dorește să susțină? Scurt, domnule secretar de stat, vă rog.

Domnul Nicolae Flaviu Lazin (secretar de stat, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Prezenta ordonanță instituie sprijinul pentru susținerea înființării și întreținerii culturilor din primăvara anului 2006 și are câteva caracteristici.

În primul rând faptul că se adresează unor grupe de culturi considerate competitive sau culturi de nișă, pentru care avem desfacerea asigurată, faptul că acestora se adaugă o serie de culturi la care România are negociate cote sau are suprafață națională de referință recunoscută.

De asemenea, am vizat, prin prezenta ordonanță, o armonizare cu formele de acordare a sprijinului pe care îl vom practica după integrarea în Uniunea Europeană, adică sprijinul este direcționat pe unitate de suprafață și pe cap de animal.

În consecință, vă rugăm să fiți de acord cu promovarea prezentei ordonanțe așa cum a fost amendată în Comisia pentru agricultură a Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Comisia, raportul, vă rog.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Vă prezint raportul asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2006 privind sprijinul direct al statului acordat producătorilor agricoli din sectorul vegetal în anul 2006.

În conformitate cu prevederile art. 95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru agricultură, silvicultură, industria alimentară și servicii specifice a fost sesizată spre dezbatere pe fond în procedură de urgență cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2006 privind sprijinul direct al statului acordat producătorilor agricoli din sectorul vegetal în anul 2006.

Ordonanța are ca obiect de reglementare acordarea, în anul 2006, a unui sprijin direct al statului producătorilor agricoli din sectorul vegetal, avându-se în vedere susținerea produselor agricole competitive și adoptarea formelor de sprijin la sistemul european de plăți.

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2006 privind sprijinul direct al statului acordat producătorilor agricoli din sectorul vegetal în anul 2006 face parte din categoria legilor ordinare, potrivit prevederilor art. 73 din Constituția României, republicată.

Raportul comisiei a fost adoptat cu 15 voturi pentru, 9 voturi împotrivă și o abținere în ședința din 23 mai 2006.

Proiectul de lege, potrivit art. 75 alin. 1 și 3 din Constituția României, republicată, și art. 93 alin. 9 pct. 1 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În urma dezbaterilor, comisia propune admiterea, cu modificări, a Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2006 privind sprijinul direct al statului acordat producătorilor agricoli din sectorul vegetal în anul 2006.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

O să vă rog să propuneți și timpi de dezbatere, fiind procedură de urgență.

Domnul Valeriu Tabără:

10 minute.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Obiecții la timpul de dezbatere? Nu sunt.

Dezbateri generale. Există intervenții? Vă rog, domnul deputat Dragoș Dumitriu, din partea Grupului PRM.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Fără îndoială, trebuie acordat acest sprijin către producătorii agricoli, însă nu putem fi de acord cu reducerea sprijinului atât la nivelul capitolelor sprijinite, și nu putem fi de acord cu reducerea valorii într-o manieră atât de drastică.

În aceste condiții, Grupul parlamentar al Partidului România Mare se va abține la acest vot.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Nicolae Popa, din partea Grupul parlamentar al Partidului Conservator.

Domnul Nicolae Popa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Domnule ministru,

Este adevărat că aderarea României la Uniunea Europeană impune anumite condiții și recomandări de armonizare a subvențiilor care se acordă pentru agricultură la nivelul celor europene. Este adevărat că trebuie să facem și sacrificii.

Trebuie să recunoaștem faptul că și dumneavoastră, când mergeți în teritoriu, aveți probleme și vi se transmit tot felul de nemulțumiri legate de nivelul acestor subvenții, care nu este îndestulător și oamenii comentează. Și așa și este.

Dar trebuie să înțelegem, în același timp, că noi trebuie să ne raportăm la recomandările Uniunii Europene pentru că ne dau fonduri atât pentru preaderare, cât și pentru postaderare și este o condiție pentru acordarea acestor fonduri să respectăm subvențiile propuse de aceștia.

Dar, câteodată, noi mai facem și exces de zel. Vrem să respectăm neapărat ce spune Uniunea Europeană fără să mai renegociem sau fără mai discutăm cu ei anumite condiții specifice care sunt pentru România, așa cum s-a întâmplat și cu Ordonanța 195 din 2005 privind restricțiile de cultivare a unor plante modificate genetic, când era cât pe-aci să facem o mare greșeală în ceea ce privește sprijinul pentru producătorii agricoli.

Haideți să vă dau câteva exemple și trebuie să vedem și în viitor ce avem de făcut cu aceste subvenții, pentru că ele nu sunt suficiente și, dacă tot intrăm în Uniunea Europeană, eu cred că trebuie să renegociem aceste nivele. Și vă dau câteva cifre pe care le-am luat de la un coleg, de la domnul Tabără, cam cât este în 2007 sprijinul pe hectar, că ni se spunea că aici va fi subvenția pe hectar. În Danemarca este de 288 de euro, în Franța 362 de euro, în Germania 280 de euro, în Polonia 145 de euro, iar în România doar 35 de euro.

Iată de ce noi trebuie să fim foarte atenți pe viitor, trebuie să renegociem, să rediscutăm aceste probleme pentru că și agricultura din Germania și din Danemarca incumbă aceleași costuri ca și în România.

Totuși, Grupul parlamentar al Partidului Conservator va susține acest proiect de lege, cu rugămintea de a fi analizate, în continuare, toate aceste aspecte.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Alte intervenții? Vă rog, domnule deputat.

Domnul Vasile Mocanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat din Camera Deputaților nu susține acest proiect de lege.

Motivele sunt multiple. Nu vreau să intru în elemente, dar vreau să vă spun un singur lucru că, în această perioadă de un an și jumătate, ați făcut un efort deosebit pentru a nu acorda nici un fel de sprijin agriculturii.

Venim și spunem aici, și îl felicit pe domnul ministru că a recunoscut că sprijinul agricol are să înceapă după integrarea României în Uniunea Europeană. Ar fi foarte bine să înceapă și atunci, dar, până acum, este singurul an când nu s-a dat nici un fel de sprijin. A dispărut o suprafață de 3,5 milioane de hectare care este ocupată, la această oră, cu porumb, la care subvenția este zero. Dacă mai aducem și adăugăm încă 1 milion de hectare de floarea soarelui, care nu are nici un fel de sprijin agricol, dacă adăugăm forma de sprijin modificată, care nu este eficientă, trecută de la bani direct dați producătorului agricol la cupoanele care zac în fișetele primăriilor, de la cele 13.000 de miliarde, pe care le-am acordat în 2004 producătorilor agricoli, când s-a obținut cea mai mare producție agricolă în România, la doar 4.500 de miliarde, pe care le-ați acordat dumneavoastră, pentru acest lucru, când vă deplasați spre județele din care ați venit în Parlament, se poate observa exact că în jur de 2 milioane de hectare, cumulate pe țară, nu sunt lucrate.

Deci pe total cumulat, din 9,8 milioane de hectare arabil vă rămâne cam 1 milion și jumătate, la care dumneavoastră v-ați gândit să acordați sprijin în structura de plante aromate, piersici pentru industrializare, in, cânepă și alte culturi pe care producătorul agricol român nici nu s-a gândit să le cultive.

Pentru acest lucru și multe alte, nu suntem de acord și nu votăm acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Din partea Grupul parlamentar al Partidului Democrat, domnul deputat Valeriu Tabără.

Urmează domnul deputat Pardău, de la Grupul parlamentar al PNL.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Grupul Partidului Democrat va vota această lege. O va vota pentru că aceasta este situația de acum: decât nimic, mai bine ceva. Apoi, decât acest ceva sau acest ceva este posibilitatea pe care conducerea Ministerului Agriculturii și Ministerul Agriculturii o are la această dată pentru a acorda acest sprijin.

Nu sunt de acord, însă, cu cei care spun că problemele acestea de suprafețe necultivate, de subvenții și de transfer a agriculturii pe buget, așa cum am mai spus-o și altă dată, este soluția pentru agricultura României.

De fapt, necazurile de astăzi nu sunt de un an sau doi. Sunt de peste șase, șapte, chiar zece ani. Atunci când ne-a fost teamă să negociem și să sprijinim cu adevărat producția agricolă și producătorul român nu numai în a produce, ci și în ceea ce înseamnă valorificare, și aici este cheia. Noi am dat subvenții care au depășit miliardul de dolari sau miliardul de euro și ne-am trezit cu decapitalizarea, practic, și chiar a micilor producători pe care mereu i-am sprijinit, pentru că de acolo venea numărul mare de voturi. Nu mai discut despre agricultorii mari.

Piața a fost problema și piața continuă să fie o mare problemă a agriculturii României. Fără rezolvarea acestei probleme putem să dăm sute de miliarde sau mii de miliarde, tot nu rezolvăm mare lucru, din contră, creăm mari probleme de zisa supraproducție, pentru că în România nu putem discuta de supraproducție nici dacă avem 10 milioane de tone de grâu. Este clară problema!

Eu aș vrea, încă, să menționez un alt lucru pe care-l are această ordonanță. Un anumit tip de disproporție pe care-l regăsim, de altfel, în anumite legi care vor bloca, în continuare, producția agricolă. Această zisă subvenție a unei agriculturi care nu există la această dată, decât ca urme, așa cum este aurul în nisipul râurilor din România și este vorba de zisa agricultură ecologică. Construcția ei nu se face printr-un astfel de sistem. Am mai spus-o, o spun și am s-o spun de zeci de ori. Iar coexistența ei cu agricultura de performanță este o mare necesitate pentru România.

România nu va avea dezvoltare rurală, nu va avea infrastructură rurală, nu va avea oameni cu o stabilitate economică bună în zona rurală dacă privim lucrurile de pe moment pe moment sau de pe un an pe altul. Aici este marea problemă, inclusiv a acestei ordonanțe dar, repet, acestea sunt posibilitățile la această dată, așa s-a căzut ca linie de acțiune pe agricultură și, din acest punct de vedere, repet, Grupul Partidului Democrat va vota această lege.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Din partea Grupul parlamentar al PNL, domnul deputat Dumitru Pardău.

Domnul Dumitru Pardău:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Am să încep prin a spune că Grupul Partidului Național Liberal din Camera Deputaților va vota acest proiect de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2006.

Firește, sumele ar putea fi mai mari. Toată lumea și-ar dori acest lucru, dar contextul actual nu permite mai mult.

Aș vrea, în schimb, fiindcă foarte multă lume s-a referit ba la suprafețe, ba la situația actuală din agricultură, aș vrea să arăt trei lucruri.

În primul rând, și această ordonanță, acest proiect de lege să-l priviți în contextul general al sistemului de sprijinire a agriculturii din România.

Apoi, cred că alta era situația dacă reforma în agricultură începea din 2001, 2002, nu de abia din 2005, așa cum face Ministerul Agriculturii, din momentul de față.

Și nu în ultimul rând aș vrea să vă rog să facem, totuși, front comun, să găsim soluții, pentru că este foarte simplu, datorită jocului politic, să fim împotrivă, dar ar fi ideal să facem front comun pentru a găsi soluții să scoatem agricultura din conul de umbră în care s-a aflat și, în momentul de față, ar trebui să tragem toți pentru a reuși acest lucru, să scoatem agricultura, s-o punem acolo unde îi este locul.

Vă mulțumesc foarte mult și Grupul PNL va vota acest proiect de lege.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Din partea deputaților independenți, domnul deputat Eugen Bejinariu.

Domnul Eugen Bejinariu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Sigur, ca deputat independent voi vota această ordonanță, ținând cont de faptul că acordă un sprijin agricultorului român, țăranului român.

Însă aș trage un semnal de alarmă pentru guvernanții noștri, pentru noi, prin faptul că acordăm ajutoare, acordăm subvenții dar nimeni sau nici unii nu se întreabă ce fac agricultorii și ce fac țăranii cu producția pe care o realizează an de an. Și v-aș ruga să mergeți cu toții la țară, să stați de vorbă cu țăranul român și o să vedeți că toți au hambarele pline și nu au ce să facă cu producția realizată. Sunt tot felul de samsari care vin și iau, pe nimic, producția, munca țăranului român de o vară întreagă. Și an de an se întâmplă același lucru.

Sigur, n-aș fi de acord cu colegul meu de la PNL, domnul Pardău, care spune că reforma în agricultură trebuia să înceapă din 2001. Eu sunt convins, sau știți cu toții că această reformă a început de mult. Eu, unul, poate aș spune că domnul Flutur a încurcat-o un pic, și chiar mai mult decât un pic, aduceți-vă aminte începutul anului 2005, și cred că ar trebui să facem front comun și să ne gândim, cu adevărat, la țăranul român.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă nu mai există alte intervenții, trecem la dezbaterile pe articole. Vă atrag atenția că există un număr de două amendamente respinse și am să-i rog pe inițiatori să le susțină în momentul în care le vine rândul.

Da, știu, domnule Grup al parlamentarilor PSD din comisie că dumneavoastră sunteți.

Dacă, la punctul 1, titlul legii, există observații? Comentarii? Nu există.

Punctul 2, nu există; punctul 3, nu există; punctul 4, nu există, adoptat.

Punctul 5, există un amendament respins din partea deputaților PSD din Comisia pentru agricultură. Domnul deputat Munteanu.

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Amendamentul pe care l-am propus vizează subvenționarea tuturor culturilor înființate în anul 2006, și nu doar a celor propuse de către inițiator.

Există și câteva argumente în acest sens. În primul rând, am ținut cont de faptul că și în acest an, producătorii agricoli, ca și în anul precedent, de altfel, s-au confruntat cu o situație foarte grea: inundațiile.

De asemenea, un al doilea argument este faptul că producătorii agricoli au resurse financiare foarte scăzute pentru a cultiva terenurile.

Dacă ținem seama de faptul că, prin modalitatea de subvenționare pe care ne-a propus-o Guvernul, în mod real se subvenționează doar 5-6% din suprafața arabilă a țării, nu vedem ce sprijin se acordă, în acest mod, producătorilor agricoli.

Suntem convinși că doar subvenționând toate culturile din acest an putem redresa situația din agricultură.

De asemenea, repet și eu un lucru pe care l-au spus unii dintre colegii mei: nimeni, nici chiar Uniunea Europeană nu ne-a impus ca, în acest an, să ridicăm subvențiile din agricultură.

Sigur că sunt de acord cu domnul deputat de la PNL care a vorbit înaintea mea, nu dau numele că, poate, după aceea vine la replică, să facem front comun pentru salvarea agriculturii sau a situației grave cu care se confruntă agricultura. Cred că nu cu 5-6% din suprafața subvenționată rezolvăm problemele din agricultură.

De aceea, noi am propus acest amendament de subvenționare, domnule președinte, și nu voi mai ieși. Este și pe Anexa nr. 1 același amendament, în detaliu.

Acestea sunt argumentele care ne fac să nu votăm această propunere a Guvernului, deși, până la urmă, ordonanța și-a făcut efectul.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da. Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă există intervenții? Comisia își menține punctul de vedere? Da.

În acest caz, voi supune votului dumneavoastră amendamentul respins de la punctul 1, elaborat de membrii PSD din Comisia pentru agricultură. Dacă votați pentru, votați pentru introducerea acestui amendament respins, dacă votați contra, votați pentru menținerea textului așa cum este formulat.

Vă rog să votați.

Da. Vă mulțumesc.

(Conform afișajului, sunt înregistrați 175 de deputați prezenți; 68 de voturi pentru, 99 de voturi împotrivă, 2 abțineri; 6 deputați nu au votat.)

Amendamentul a fost respins.

Dacă există ale obiecții sau observații la punctul 5? Nu există.

Punctul 6. Adoptat. Pct.7, 8 adoptat. Pct.9 adoptat.

Pct.10 obiecții, observații, varianta comisiei? Adoptat.

Pct.11 adoptat. Pct.12 adoptat. Pct.13 adoptat. Pct.14, 15, 16, 17, 18, 19 adoptate.

La anexă, se susține amendamentul? Nu. Obiecții, observații la anexă? Adoptat.

Și am încheiat dezbaterea pe articole.

Rămâne la vot final.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 23 october 2019, 8:47
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro