Liviu-Bogdan Ciucă
Liviu-Bogdan Ciucă
Sittings of the Chamber of Deputies of September 12, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.132/22-09-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 12-09-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 12, 2006

  1. Intervenții și declarații politice ale deputaților:
  1.28 Bogdan Liviu Ciucă - declarație politică cu titlul "Parlamentarism sau semiprezidențialism";

 

Domnul Bogdan Liviu Ciucă:

"Parlamentarism sau aemiprezidențialism"

Am tot auzit în ultima perioadă numeroase voci care susțineau ideea potrivit căreia sistemul politic și social românesc s-ar centra mai bine pe o republică semiprezidențială sau pe o republică parlamentară. Următoarea idee care am avut-o a fost să compar cele două sisteme politice și să aflu care se pliază cel mai bine pe realitățile politice actuale.

Sistemul parlamentar este cel care astăzi controlează cel mai bine și mai eficient activitatea guvernelor, permițându-și să le inlocuiască atunci când comit greșeli și chiar să tragă la răspundere pe șeful statului, în cadrul unei proceduri care comportă o serie de etape si garanții.

Forța sistemului parlamentar constă în principiul suveranității naționale, în ideea că parlamentul reprezintă interesele poporului.

Regimul parlamentar prezintă două trasături principale, și anume: puterea executivă este colegială luând forma unui cabinet sau unui consiliu de miniștri, iar minștrii sunt și membri ai parlamentului; șeful guvernului si cabinetul pot fi eliberați printr-un vot de neîncredere din partea parlamentului.

Asa cum noi, reprezentanții Partidului Conservator, am cerut, sistemul de vot trebuie schimbat prin introducerea votului uninominal care ar corecta defectele celor doua sisteme, ar da echilibru și ar produce o reformă în valoarea parlamentarilor.

Dacă ne referim și la sistemul semiprezidențial, putem spune că acest sistem păstrează alegerea directă a președintelui de popor și deși nu este și seful guvernului, președintele țării poate prezida lucrările executivului, poate sesiza Curtea Constituțională și are drept de veto legislativ.

Sistemul semiprezidețial imaginează o cale de mijloc, în care președintele ales de popor devine arbitru între puterile statului, dar nu are dreptul de inițiativă legislativă, însă poate opri adoptarea unor proiecte de legi, prin exercitarea dreptului de veto și să dispună trimiterea lor pentru o nouă dezbatere. Exempul clasic al sistemului semiprezidențial îl constituie Franța, consacrat de Constituția de la 1958. Diferențele dintre modelul de semiprezidențialism al Franței și cel al României sunt că, în sistemul francez, președintele dispune de dreptul de a lua măsuri excepționale când instituțiile republicii, independența națiunii, integritatea teritorială sau execuția angajamentelor internaționale sunt amenințate într-un mod grav și imediat. În sistemul românesc, președintele poate declara, cu aprobarea prealabilă a parlamentului, mobilizarea forțelor armate și poate institui starea de asediu sau de urgență.

După ce analizezi cele două sisteme politice, realismul mă impinge să susțin ideea că republica parlamentară cu un parlament unicameral este cea mai viabilă variantă pentru România. În ultimii patru ani, Parlamentul României a adoptat cca. 600 de legi anual, în timp ce în Ungaria s-au votat cam 90, iar în Marea Britanie cam 50 de legi.

Nu cred că dupa 45 de ani de comunism, România poate "suporta" un regim semiprezidențial, care ar încuraja autoritarismul, dar dincolo de contextul politic actual, modernizarea clasei politice nu poate fi întârziată nici în România. Și nu în cele din urmă, reforma parlamentului trebuie să adapteze această instituție noilor exigențe democratice.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 25 august 2019, 2:04
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro