Gheorghe Chiper
Gheorghe Chiper
Sittings of the Chamber of Deputies of September 12, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.132/22-09-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 12-09-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 12, 2006

  1. Intervenții și declarații politice ale deputaților:
  1.63 Gheorghe Chiper - declarație politică cu titlul "Câteva probleme neclare și anacronice privind proiectul Legii lustrației";

 

Domnul Gheorghe Chiper:

Declarație politică: "Câteva probleme neclare și anacronice privind proiectul legii lustrației".

După "succesul" campaniei de deconspirare a colaboratorilor securității în materie mediatică și pe planul diversunii politice, fruntașii Alianței - cu deosebire liberalii - și-au propus să continue manifestările de acest gen și pentru adoptarea proiectul legii lustrației, altă prioritate portocalie, prin care se dorește acumularea de capital politic, chiar dacă acesta se face cu victime în propriul partid.

Tema anticomunistă, se știe, este în primul rând de inspirație liberală, iar promotorii ei își fac un titlu de merit din lustrarea și sancționarea persoanelor care au făcut parte din structurile de putere și/sau din aparatul represiv al regimului comunist. Numai că această acțiune, pentru care se va relua cu certitudine isteria națională a dosarelor, denunțurilor și demascărilor, creează probleme la fel de mari în practică, precum legea deconspirării securității. Iată în sinteză câteva dintre ele, pe care doresc să le grupez în conținutul actualei declarații politice:

1) Încă de la primul articol al legii se menționează că persoane lustrabile sunt cele care au ocupat funcții în aparatul Partidului Comunist și ale Uniunii Tineretului Comunist, la toate nivelele administrative, ignorându-se faptul că cele mai mari funcții și demnități le-au ocupat cei din organele alese ale partidului (comitetele și consiliile care erau alcătuite din șefi de instituții și departamente, din directori de centrale și mari unități economice, din alte cadre cu răspunderi în domeniul sindical, social-cultural și chiar edilitar).

Întrebarea este: aceștia vor rămâne în afara sferi de aplicare a legii? Vor veni iar "justițiarii" să deplângă faptul că se face "demascarea" unor mici activiști în dauna "greilor", care vor fi cu siguranță identificați în partaidul care de obicei nu este în zona lor de opțiuni politice?

2) În mod similar se poate raționa și în cazul celor care au constituit aparatul de propagandă al Consiliului Culturii și Educației Socialiste de la nivelul central, regional, raional și județean, îndeosebi conducerile fostelor instituții de presă. Și aici ne putem întreba: dar redactorii care au scris laudativ la adresa regimului comunist și conducătorilor săi? Dar cei care realizau emisiuni și rosteau elogii depsre conducătorii iubiți și care au devenit, după 1989, mari opozanți, așa-ziși reprezentanți ai societății civile, critici acerbi ai Guvernului PSD și umili slujitori ai guvernului actual? Ei vor fi excepții scuzabile și scuzate de către "elitiștii" noștri, care acum se tânguiesc pentru faptul că sunt deconspirați "oameni de calitate, cu prestații excelente" (în acțiuni anti-PSD, se înțelege), dar care sunt sacrificați și demascați în dauna altora, "cei răi și cu adevărat colaboratori ai poliției politice".

3) În mod firesc, se poate formula întrebarea în legătură cu această problemă: cine declară calitatea de persoană lustrabilă? Cine face încadrările și cine aplică sancțiunile? Un posibil răspuns ar fi că cei care doresc să-și elimine adversarii incomozi din competiția electorală viitoare. Dar dacă nu vor avea succes nici în absența acestor competitori?

Sunt, toate acestea, probleme care în procesul adoptării legii trebuie clarificate, astfel încât viitorul act normativ să fie o lege dreaptă și egală pentru toți cei cărora trebuie aplicate prevederile ei.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 21 october 2019, 10:55
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro