Vasile Pușcaș
Vasile Pușcaș
Sittings of the Chamber of Deputies of September 12, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.132/22-09-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 12-09-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 12, 2006

  1. Intervenții și declarații politice ale deputaților:
  1.64 Vasile Pușcaș - declarație politică cu subiectul "Statul de drept în România de azi";

 

Domnul Vasile Pușcaș:

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor deputați,

Dați-mi voie ca în actualul context, caracterizat prin apropierea momentului aderării României la Uniunea Europeană, să revin asupra unui subiect pe cât de important (nu numai pentru realizarea realei reforme politice și instituționale românești, dar și pentru îndeplinirea criteriilor de aderare la spațiul comunitar european), pe atât de ocolit.

Este vorba, doamnelor și domnilor colegi, despre statul de drept în România de azi.

Sunt frecvente, de multe ori demagogice și ajunse în derizioriu, discuțiile purtate în prezent asupra acestui subiect. Din anii '90 și până acum s-au desfășurat numeroase seminarii, dezbateri etc. S-au inițiat numeroase proiecte de reformare a instituțiilor, politicilor și legislației pentru ca această sintagmă, ce poate părea abstractă pe alocuri, să funcționeze și în România.

Conceptul statului de drept circulă încă din antichitate, când filosofii aparținând școlii sofiste grecești au inițiat ideea fundamentării statului de drept, pe lege. Uniunea Europeană a condiționat apartenenența la această organizație, în primul rând, pe acest criteriu, al unui stat care funcționează și își exercită prerogativele pe baza legii. Legea, așa cum este ea înțeleasă în concepția statului de drept, înseamnă ordine constituțională (lege supremă), care să legitimizeze, fundamenteze, argumenteze, orienteze și să conducă întreaga activitate a instituțiilor statului. De asemenea, înseamnă o aplicare riguroasă a principiului separației puterilor în stat precum și o delimitare clară între atributele instituțiilor statului și cele ale partidelor politice.

Ce s-a întâmplat în prezent în România? Cel mai succint, am putea răspunde prin spusele ministrului german pentru afaceri europene Günter Glosser, care s-a aflat la sfârșitul lunii august a.c. în România. Cităm din declarațiile de presă ale reprezentantului viitoarei președinții a Uniunii și, în același timp, al unuia dintre statele membre UE care nu a ratificat Tratatul de Aderare a României și Bugariei la UE: "Actele arbitrare din partea statului și a poliției sunt de neacceptat. Infracțiunile trebuie urmărite în Justiție indiferent de statutul făptuitorului. Existența unor judecători imparțiali trebuie garantată. (...) Multe companii se plâng de incertitudinea legală, chiar de acte arbitrare. Companiile ar fi mult mai dispuse să lucreze și să investească în România dacă așteptările lor legitime privind statul de drept ar fi împlinite. România ar trebui să implementeze de urgență reformele necesare pentru a deschide acest potențial neutilizat". (Vezi "Cotidianul", 31 august 2006, "Germania flutură salvgardarea.)

Deși se pune des în discuție problema reformării sistemului politic, a sistemului instituțional guvernamental și juridic, se mențin barirere care împiedică funcționarea mecanismelor statului de drept, iar anul 2005 a fost irosit într-o competiție absurdă și ineficientă pentru satisfacerea intereselor de grup și de moment și mai mult de jumătate din anul 2006 a trecut înregistrând semnale de alarmă din ce în ce mai îngrijorătoare din partea partenerilor europeni. Instituțiile cele mai importane ale statului - Parlamentul, Guvernul - sunt cotate cu cele mai joase rate de încredere - și nu numai din partea cetățenilor români, dar recepționăm în fiecare zi semnale de acest gen din partea celor care, la Bruxelles și în capitalele europene, lucrează pentru a găsi soluții cât mai viabile pentru ca România să devină stat membru al UE, la 1 ianuarie 2007. Domenii care, la încheierea negocierilor, în decembrie 2004, erau văzute ca fiind pe deplin în concordanță cu standardele Uniunii, nemairămânând de făcut decât implementarea deciziilor deja luate, acum prezintă semne de întrebare, motive de îngrijorare, stegulețe galbene și chiar roșii. Experții europeni însărcinați cu monitorizarea pregătirii României pentru aderare nu mai știu ce expresii să mai folosească pentru a reda cât mai puțin îngrijorător realitatea politico-insituțională rămânească, tocmai pentru a proteja România de vârtejul apelor deja tulburi în unele state membre.

Reforma insituțională, implementarea angajamentelor asumate față de Uniunea Europeană, respectarea normelor legislative românești și europene în vigoare și, cel mai important, funcționarea firească a statului de drept, în condițiile respectării criteriilor politice ale Uniunii, ar trebui să fie linii directoare ale politicilor românești în contextul aderării la Uniunea Europeană.

Sper ca acum, în al doisprezecelea ceas, instituțiile statului și partidele politice să înțeleagă necesitatea unei modificări profunde a atitudinii față de procesul de aderare la UE și să poată să se raporteze corect și concret la genda reală a cetățeanului român, contributorul net la efortul integrării României în Uniunea Europeană.

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 21 august 2019, 19:45
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro