Stelian Duțu
Stelian Duțu
Sittings of the Chamber of Deputies of September 12, 2006
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.132/22-09-2006

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 12-09-2006 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 12, 2006

  1. Intervenții și declarații politice ale deputaților:
  1.66 Stelian Duțu - declarație politică cu titlul "Președinte jucător sau rezervă de lux?";

 

Domnul Stelian Duțu:

"Președinte jucător sau rezervă de lux?"

Distinse doamne, stimați domni deputați,

Republică semiprezidențială sau parlamentară? Aceasta pare a fi întrebarea cu adevărat esențială a sistemului politic și de autoritate de stat românesc.

După decembrie 1989, exceptând perioada de "dolce far niente" a anilor 1992-1996, când sistemul neo-comunist P.D.S.R. a guvernat fără prea mari schisme la nivelul celor două palate, Nicolae Văcăroiu fiind un bun ascultător al lui Ion Iliescu, lipsa unor competențe sporite și clare ale Executivului și Președintelui României a făcut ca scena politică să fie teatrul unor competiții penibile între cele mai importante autorități ale statului. Ne amintim cu amuzament dar și jenă cum s-a baricadat Radu Vasile în Palatul Victoria, aflat în conflict direct cu președintele Emil Constantinescu. Au urmat patru ani de hârjoneală permanentă, șuturi pe sub masă, pumnale înfipte pe la spate, mesaje dure lansate prin interpuși, între Ion Iliescu și Adrian Năstase. Toate aceste lupte surde s-au datorat unor evidente lacune constituționale cu privire la rolul pe care cele două importante autorități trebuie să-l joace în societate.

Dar de fapt, ce reprezintă o republică semiprezidențială?

După modelul francez, este în mod evident o republică unde președintele este un adevărat jucător, un veritabil play-maker: președintele numește premierul, are dreptul de a dizolva Parlamentul, poate prezida Guvernul, ia decizii în perioade de criză și recurge direct la referendum.

Ce este o republică parlamentară?

Este o republică unde prim-ministrul este șeful guvernului, autoritatea executivă în stat, iar șeful statului ales de parlament are funcții simbolice, un fel de rezervă de lux.

Văzând cele două descrieri, sensibil diferite, se naște o întrebare fundamentală al cărei răspuns poate clarifica într-o bună măsură dilema semiprezidențială sau parlamentară.

Cine are mai multă legitimitate în fața oamenilor? Cel ales prin vot direct de aceștia sau cel numit de un președinte ales de majoritatea oamenilor?

Fără îndoială că singurul resort care arată valoarea reală a unui politician este votul. Și nici un vot nu este mai important și reprezentativ decât cel pentru alegerea șefului statului. Cât timp primul-ministru nu se confruntă cu acest vot, este greu de explicat cum cineva își poate dori o republică cu un președinte aflat pe post de momâie. În plus, este și mai greu de înțeles cum o mână de oameni, în speță Parlamentul, ar putea vreodată să decidă cine este președintele României. Ar interveni în acest context jocuri politice, șantajuri periculoase iar rezultatul final ar fi un președinte din care funcțional ar fi doar numele.

Distinse doamne, stimați domni deputați,

Este evident că rolul de jucător asumat încă din campania electorală de către președintele Traian Băsescu deranjează pe foarte multă lume. De fapt, a răscolit un sistem întreg, obișnuit cu coabitarea oricărui președinte ales.

Acum, mulți tremură la gândul că revizuirea Constituției ar putea aduce după sine o nouă formă de guvernare : republica semi-prezidențială.

De ce și de cine tremură, numai cei în cauză ne pot spune. Cu toate că nu este greu să ne dăm seama că aceștia nu se sperie de o nouă formă de guvernare, ci mai degrabă de un om, singurul om care a avut curajul să deranjeze sistemul.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 25 august 2019, 8:11
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro