Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 martie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.32/29-03-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-10-2019
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 19-03-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 martie 2007

8. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.80/1995 privind statutul cadrelor militare (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 970/2006

Domnul Valer Dorneanu:

Da, iertați-mă. Am sărit peste punctul 7, care este Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.80/1995 privind statutul cadrelor militare.

Au sărit, presupun, cadrele militare, în frunte cu domnul rezervist general Tudor.

Rog Comisia pentru apărare să ia loc în dispozitivul de luptă.

Autorul propunerii legislative dacă este și dorește să intervină? Nu.

Dau cuvântul comisiei pentru a prezenta statutul - pardon, pentru a prezenta propunerea legislativă privind modificarea Legii statului cadrelor militare.

Domnul Marian Florian Săniuță:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, potrivit prevederilor art. 118 alin. (2) din Constituția României, republicată.

La lucrările comisiei au fost prezenți 17 deputați din totalul de 24 de membri ai comisiei.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitatea voturilor deputaților prezenți.

Potrivit prevederilor art. 75, alineat unic din Constituția României, republicată și ale art. 92 alin. (8) punctul 1 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

În urma dezbaterii în ședința din 13 februarie, respectiv 6 și 13 martie 2007, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea cu modificări a acestei propuneri legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte, Marian Săniuță. Cred că ați vorbit și în calitate de inițiator al propunerii și în calitate de vicepreședinte.

Dacă dorește cineva dintre colegi să intervină în legătură cu această propunere. Dacă nu, trecem ...

Poftiți, domnule deputat, poftiți.

Domnul Miron Ignat:

Domnule președinte,

Distinși reprezentanți ai Ministerului Apărării,

Doamnelor și domnilor deputați,

Modificările propuse în proiectul de lege care ne-a fost prezentat, au ca inițiatori marea majoritate a membrilor Comisiilor de apărare din Camera Deputaților și Senat, reprezentând tot spectrul politic, atât cel de la Putere, cât și cel din opoziție. Și acest lucru este necesar datorită faptului că Legea 80 a fost adoptată în anul 1995, în condițiile restructurării organismului militar și o serie de elemente cuprinse în această lege au fost necesare tocmai datorită acestei perioade de restructurare a organismului militar. Ea a fost modificată prin Ordonanța 90 în 2001, dar ordonanța respectivă nu a făcut altceva decât să puncteze niște elemente care erau necesare în 2001.

În mod evident, în momentul de față, o astfel de modificare legislativă este necesară.

De fapt, și Ministerul Apărării are în intenție o astfel de modificare legislativă și vă dau câteva argumente. Stagiul în gradul de căpitan este până la 42 de ani; un ofițer care are gradul de căpitan și are vârsta de 42 de ani trece la pensie dacă are 20 de ani de activitate; un maior la 47 de ani trece la pensie. Or, este anormal și nu se întâmplă niciunde, nu se întâlnește niciunde în armatele lumii moderne ca un ofițer în plenitudinea posibilităților sale, în mod deosebit, așa cum propun colegii care susțin acest amendament, din cei care ocupă funcții de istorici, de ziariști, cadre didactice în învățământul militar, ofițeri în informații, în secretariat, în financiar-contabil ș.a.m.d. să fie trecuți la pensie la vârsta de 42 sau 47 de ani.

De aceea, atât Grupul parlamentar al minorităților naționale, dar și ceilalți colegi din Comisiile de apărare de la Camera Deputaților și cei de la Senat ca inițiatori susțin această modificare legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Marcu Tudor, din partea Grupului România Mare.

Domnul Marcu Tudor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș da un sfat tuturor celor din această sală, chiar și celor care lipsesc, să vă uitați puțin la modul de lucru al nostru din Comisia de apărare, ordine publică și siguranță națională și să vedeți cât de bine, de corect, de drept și de fără incidente ne înțelegem noi, indiferent de partidele din care provenim sau de interesele politice, să zic, pe care le mai au unii dintre noi.

Domnul Valer Dorneanu:

Când este vorba de drepturi sau întotdeauna?

Domnul Marcu Tudor:

Întotdeauna.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Marcu Tudor:

N-am avut niciodată... Eu sunt de zece ani în Parlament și în această comisie, de asemenea, și n-am întâlnit niciodată, dacă apăreau, retezam imediat orice discuție care avea un iz politic. Din această cauză, după cum vedem, toate proiectele pe care le-am avut noi în Comisia de apărare și au trecut prin Comisia de apărare, au trecut aproape în majoritate cu majoritatea și aproape în totalitate au trecut și de plenul Camerei.

De ce spun asta? Deoarece noi încercăm să și reparăm multe din lucrurile care nu s-au făcut bine pe parcurs sau au scăpat prin proiectele de lege pe care le inițiem sau pe cele pe care le luăm în discuție, completându-ne în comisie.

În această privință, aș da un exemplu despre ce se întâmplă în alte țări și ce se întâmplă la noi în legătură cu această accepție, concepție, prin care militarul aflat în activitate trebuie să iasă la pensie între 40 și 55 de ani, adică exact în plină forță creativă sau de lucru, în care își pune în valoare experiența de până atunci.

Spre exemplu, un medic care a căpătat toate gradele de profesionalism și este și cadru didactic, este și chirurg, în permanență căutăm astfel de medici, noi și familiile noastre, și nu știm cum să-i păstrăm; a venit un ordin mai demult, bine intenționat la acea vreme, în care ziceam să nu mai existe, și am contribuit și eu la acel vot, să nu mai existe foarte multe cadre cu grade mari și pregătire superioară și cu vârste mai ridicate și mai puține de execuție. Dar de aici am făcut un exces și măcar în sensul celor exemplificate prin acest proiect de lege, inițiativă legislativă, prin medici, prin profesori, prin alte structuri de genul acesta, în care se capătă greu experiență, să rămână în activitate, pentru ca societatea să folosească experiența acestora. Nu cred că cineva se bucură dacă, ducându-se la unul dintre cei mai mediatizați medici cardiovasculari (cu specialitatea cardiovascular) din țară, Țintoiu, generalul Țintoiu - s-a îmbolnăvit cineva și vrem să mergem repede la dânsul că-l știam, nu mai este domnia sa, este un tânăr care abia acum a venit și care abia începe să-și capete ceva din profesionalitatea pe care, probabil, ulterior o va avea. Și la el va fi de aceeași valoare această accepție. Când va avea valoarea pe care o va căpăta, sigur, peste câțiva ani, noi iară ne detașăm de el.

Aceste lucruri nu se întâmplă în Occident. Vă spun, chiar gradele în activitate, dintre tacticieni, dintre strategi, nu din profesori, din doctori, din mai știu eu ce alte specializări din acestea care nu implică un efort fizic foarte mare, dar pur și simplu cei care sunt în NATO, care merg în inspecții, pe la Kosovo, prin Afganistan ș.a.m.d. sunt oameni care nu au 40 de ani și sunt generali de armată. Este chiar jenant când vine de la noi - și vă spun asta din experiență - vine de la noi un copil de 30 și ceva, 40 de ani, cu patru stele pe umeri și celălalt are 70 de ani, nici nu-l ia în seamă. Pentru că așa este la noi gândul. Nu știu de unde a apărut gândul ăsta. Capătă în patru ani patru grade, pur și simplu și vă dau exemple nenumărate. Și acum, în jurul președintelui sunt unii - și-au mai dat demisia.

Deci nu este corect acest lucru și, în condițiile acestea, vă spun, întru asentimentul oricăruia dintre dumneavoastră, acești oameni trebuie prețuiți în activitate, nu umblând într-o disperare să-și găsească și ei o băncuță, undeva, să facă pe medicul în particular pentru că a găsit și el un mic cabinet cu o măsuță, de două ori pe săptămână. Experiența lor este foarte necesară pentru noi, pentru sănătatea noastră, a părinților noștri, în special, a copiilor noștri.

De aceea, cred că retorica mea a fost mai mult gratuită, deoarece sunt convins că dumneavoastră aveți exact aceeași percepție pe care o avem noi, am avut-o noi, cei din comisie, votând în unanimitate această inițiativă legislativă care a îmbrăcat tot spectrul politic.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Valer Dorneanu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai dorește cineva să intervină? Nu dorește nimeni.

Trecem la dezbaterea proiectului de lege.

Vă rog să urmăriți și proiectul adoptat de către Senat și raportul comisiei.

Dorește să intervină și reprezentantul Guvernului prezent la dezbateri.

Vă rog, domnule ministru.

Domnul Corneliu Dobrițoiu (secretar de stat, Ministerul Apărării Naționale):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

La nivelul instituției militare se află, într-o fază avansată de elaborare, proiectul Legii privind statutul cadrelor militare din Ministerul Apărării, care va fi promovat în perioada imediat următoare.

Acest demers urmărește abordarea într-o nouă concepție a problematicii carierei militare, cuprinzând, totodată, și aspecte legate de atractivitatea profesiei militare.

Totodată, Ministerul Apărării a analizat propunerea legislativă și apreciază că aceasta nu este în concordanță cu managementul carierei cadrelor militare ce urmează a fi implementat în această instituție.

Având în vedere aceste elemente, apreciem că nu pot exista argumente în sensul sprijinirii propunerii legislative și, ca urmare, Guvernul, așa cum s-a pronunțat și în punctul său de vedere, nu susține adoptarea propunerii legislative în forma propusă prin raportul Comisiei de apărare, ordine publică și siguranță națională.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Dacă dorește din partea comisiei sau a autorilor cineva să intervină față de punctul de vedere exprimat de Guvern? Domnul vicepreședinte Săniuță.

Domnul Marian Florian Săniuță:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Evident, eu nu pot exprima în numele comisiei decât punctul de vedere pe care noi l-am exprimat prin vot și pe care domnul Marcu, aici, de față, l-a amintit. Un lucru este cert, domnule secretar de stat, așteptăm de foarte mult timp acest statut al carierei militare pe care am dori să îl discutăm cât mai rapid.

Deci comisia, domnule președinte, își menține puntul de vedere.

 

Domnul Marcu Tudor (din sală):

Putem da o replică?

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Tudor. Cine vrea să intervină pe procedură? Domnul Tudor, dumneavoastră interveniți oricum, nu pe procedură sau pe fond.

Domnul Marcu Tudor:

Vă mulțumesc.

Este mult prea important ce vorbim noi acum ca să fie alunecat pe modalitatea procedurii.

Cred că nu s-a înțeles de către cei din Ministerul Apărării Naționale că nu pentru toată lumea este această accepție. Toți oamenii care sunt generali trebuie să iasă la pensie la 60 de ani sau 65 și numai cu aprobarea ministrului, ținând cont de sănătatea fiecăruia dintre cei care doresc să-și prelungească activitatea, de performanțele profesionale ale acestuia, de necesitățile armatei și de dorința lui, bineînțeles, și de posibilitățile armatei. Atâtea modalități de restricție, în acest sens, în aprobarea ministrului sunt, încât este de mirare că nu se dorește acest lucru. Dacă ar fi s-o luăm astfel, nici primul-ministru n-ar mai trebui să fie premier, pentru că sunt o groază de tineri aici, ce să mai caute premier, că și-a rupt piciorul sau știu eu ce alte argumente de astea infantile. Deci nu toată lumea, ci numai în anumite condiții, care nu afectează absolut cu nimic Ministerul Apărării, lăsând la o parte că, sub această sintagmă, vedeți că vine statutul cadrelor militare pe care-l așteptăm de nu știu câte... de foarte mulți ani, nu mai avem nicio inițiativă noi. Raportați-vă statutul cadrelor militare la această lege pe care o votăm noi acum și citiți bine legea și vedeți că ea nu este obligatorie, nu este generalizată ci numai în anumite condiții acceptată de comun acord de minister și de preopinent.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Trecem la dezbaterea textelor proiectelor.

Urmăriți vă rog și proiectul de lege și raportul comisiei.

La titlul nu au fost obiecțiuni din partea comisiei. N-au fost amendamente. Dacă aveți dumneavoastră obiecțiuni?

Adoptat în formula inițiatorului.

Preambulul articolului unic. Votat în unanimitate.

La punctul 1, cel cu privire la introducerea art. 631. Dacă aveți obiecțiuni? Comisia n-a avut amendamente.

Adoptat în unanimitate.

La punctul 2, cel cu privire la art. 861. Vă rog să urmăriți textul raportului, care, spre deosebire de textul inițial, adaugă și centrele militare.

Dacă aveți obiecțiuni la punctul 2 din raport, cel cu privire la amendamentul adus art. 861? Nu.

Adoptat textul în formularea comisiei.

La punctele 3 și 4, dacă aveți obiecțiuni? Nu.

Votate amândouă în formula inițiatorului.

La 5, 6 și 7 dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut amendamente.

Votate toate în formularea inițiatorului.

Textul legii, legea în întregime va fi supusă votului final în ședința de miercuri.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 0:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro