Alecsandru Știucă
Alecsandru Știucă
Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.91/22-06-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 12-06-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2007

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.14 Alecsandru Știucă - declarație politică intitulată "Manuale alternative sau alternanța oportunităților";

Domnul Valer Dorneanu:

Are cuvântul domnul Alecsandru Știucă.

Se pregătește domnul Mircea Costache.

Domnul Alecsandru Știucă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică este intitulată: "Manuale alternative sau alternanța oportunităților".

Apariția manualelor didactice alternative la diverse discipline de învățământ a presupus realizarea anuală de către Consiliul Național pentru Evaluarea și Difuzarea Manualelor a unor analize și evaluări periodice.

Este de presupus faptul că, teoretic, acest consiliu este format din reputați specialiști, care analizează obiectiv valențele didactice, bogăția și valoarea conținutului manualelor, conformitatea acestora cu programa școlară elaborată de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, aprobând apariția pe piață a celor mai bune manuale, care vor constitui baza pregătirii școlare a actualelor generații de elevi.

Teoria și practica sunt însă două lucruri diferite în sistemul de învățământ actual. Astfel, anul acesta, la evaluarea manualelor școlare de limba și literatura română pentru clasa a XII-a, alături de alte lucrări a fost prezentat și un manual realizat de prof.dr. Florina Rogalski, lector univ. Daniel Cristea-Enache, sub coordonarea acad. Eugen Simion, fostul președinte al Academiei Române.

Ediția precedentă a acestui manual apărut în anul 2002, la Editura Corint, a fost aprobată cu punctajul maxim la momentul respectiv, prin Ordinul ministrului, fiind lider de piață timp de 5 ani, cu un tiraj de aproximativ 200.000 exemplare, fiind preferat și utilizat la clasă de aproximativ 75% dintre profesorii de limbă și literatură română.

În mod firesc, era de așteptat ca ediția din acest an a respectivului manual, revizuită și îmbunătățită, să fie aprobată de Consiliul Național pentru Evaluarea și Difuzarea Manualelor. Surpriza s-a produs, însă, excesiv de rigurosul consiliu acordând manualului doar 77,88% puncte, din 83 câte erau necesare pentru a fi admis.

Principala obiecție care i se aduce manualului se referă la faptul că acesta are un nivel prea ridicat de cunoștințe, fără a se ține seama de faptul că el se adresează celor mai buni elevi din clasele de filologie de la liceele teoretice, care reprezintă, probabil, viitorii dascăli de limba română.

În condițiile în care, timp de 5 ani, elevii au învățat fără probleme după manualul similar, fără a fi inhibați de volumul mare de cunoștințe de specialitate, cum se afirmă în motivarea emisă de Consiliu, ne întrebăm care este justețea măsurii respingerii acestui manual.

Intervențiile și intențiile evaluatorilor anonimi ai Consiliului sunt vădite, raportul-pamflet întocmit de aceștia cu ocazia respingerii manualului arătând o lipsă de loialitate intelectuală și o programatică ostilitate.

Pasivitatea de care a dat dovadă Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, care nu a avut nicio reacție la articolele apărute în mass-media pe această temă, este una regretabilă și condamnabilă, demonstrând faptul că ministerul are preocupări mai importante decât cele vizând asigurarea unui act educațional de calitate, bazat pe materiale didactice valoroase, cu un conținut științific bogat.

De asemenea, este inacceptabilă situația creată de conflictul de interese în care se află directorii generali, inspectorii generali și alți angajați ai Ministerului Educației, care elaborează programe, semnează manuale școlare, editează lucrări auxiliare și, tot ei, evaluează, le aprobă, ca să nu mai vorbim de modul cum le promovează în școli (între ghilimele "promovează").

Este timpul să se facă ordine în Ministerul Educației și Cercetării și să se acorde respectul cuvenit valorilor autentice, ca premisă fundamentală a calității în educație.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 15 decembrie 2019, 20:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro