Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.121/28-09-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 18-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 septembrie 2007

18. Reexaminarea dispozițiilor art.9 din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004, ca urmare a deciziei Curții Constituționale nr.660 din 4 iulie 2007, publicată în M.Of.nr.525/2.VIII.2007 (rămasă pentru votul final)

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Reexaminarea dispozițiilor art.9 din Legea contenciosului administrativ nr.554/2004, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.660 din 4 iulie 2007.

Din partea Comisiei juridice, de disciplină și imunități, domnul președinte Sergiu Andon, vă rog.

Domnul Sergiu Andon:

Mulțumesc, domnule președinte.

De data aceasta vin în fața dumneavoastră cu o problemă puțin mai spinoasă. Este vorba de reexaminarea art.9 din Legea contenciosului administrativ, după ce a fost declarat neconstituțional prin Decizia Curții Constituționale nr.660/2007.

La data la care noi am examinat, nu demult, comisia a fost sesizată cu cererea de reexaminare la data de 3 septembrie;

a introdus-o în proxima ședință, 11 septembrie, în 3 septembrie nefiind zi de comisie, cu ocazia reexaminării constatând, nici nu puteam altfel, neconstituționalitatea textului, am încercat să avem o poziție, să-i spunem așa, constructivă, și să venim în fața dumneavoastră cu o propunere de ameliorare a textului art.9, care avea o șansă de a fi declarat constituțional.

Onest vorbind, nu-i o diferență mare între cele două texte, și disputa între legiuitorul care a adoptat Legea contenciosului administrativ, acest articol, și judecătorii constituționali, este o deosebire, să zicem așa, de viziune de adoptare, fie în sensul - zice legiuitorul constituțional - accesibilității mai mari la justiție, respectiv al posibilității cetățeanului să adreseze excepția de neconstituționalitate indirect, prin intermediul instanței de drept administrativ. Judecătorul constituțional contraargumentează cu o serie de principii, dintre care două sunt mai importante, și anume: unu, că excepția de neconstituționalitate nu poate forma obiectul unei acțiuni propriu-zise, unei acțiuni principale. Este o chestiune prejudicială care se poate ridica numai în cazul existenței unui proces cu alt obiect.

Iar a două obiecție a Curții ține de această competență constituțională exclusivă pe care o are, și pe care vrea s-o păstreze, în sensul de a fi sesizată nemijlocit, decât cu condiția aceasta, a existenței unui litigiu anterior.

Noi am făcut propunerea din dorința de a nu avea o atitudine pasivistă, și, pe de altă parte, gândindu-ne că s-ar putea în timp să se schimbe filosofia constituțională despre rolul Curții, și să ajungem ca în alte țări, unde și excepțiile de neconstituționalitate se ridică în fața instanțelor obișnuite, de un anume grad.

Ce s-a întâmplat? Așa fiind, noi am anexat raportului un amendament, și raportul pe care sunt obligat să-l susțin, că acesta este mandatul comisiei, este raport de adoptare a acestei modificări propuse la art.9, în regim de lege organică, deci a modificat textul art.9 și făcându-l, în opinia noastră, constituțional.

Ce s-a întâmplat între timp? Scuzați-mă, că v-am reținut atenția mai mult. S-a întâmplat că termenul de abrogare a expirat între momentul discutării de comisie și acest moment. Sunt cele 45 de zile prevăzute de Constituție în care un text declarat neconstituțional, dacă nu este modificat, nu mai există.

Deci, în momentul de față textul nu mai există, și poziția noastră a fi poziția unui legiuitor care, independent de decizia Curții, îmbunătățește o lege.

Dacă aceasta rămâne singura motivare, opinia mea personală, dacă-mi permiteți acum s-o exprim, este aceea că dacă este să îmbunătățim Legea contenciosului administrativ, mai bine s-o facem așezat, global, unitar, pe mai multe texte dacă va fi necesar, și să nu venim cu o mică modificare mai mult de formulare, care poate rezista sau nu poate rezista, și care se abate de la dezideratul pe care ni-l propunem, să asigurăm o anumită stabilitate legislativă.

Așadar, în calitate de președinte al comisiei susțin raportul, pentru că acesta este mandatul, dar în calitate de deputat, dacă îmi permiteți, propun constatarea faptului că textul a fost abrogat și respingerea, bineînțeles, proiectului de lege, pentru că textul între timp a devenit abrogat prin efectul constituțional al trecerii timpului de la decizia Curții. Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă rog să pregătiți cartelele pentru votul electronic.

Există un singur amendament admis de către comisie, raportul este de aprobare, dar s-a făcut o propunere de respingere, autor, domnul Sergiu Andon. Deci, raportul comisiei este de aprobare, există o propunere de respingere.

Supun la vot propunerea de eliminare. Vă rog să votați. Se propune eliminarea amendamentului aprobat de comisie.

Cu 47 de voturi pentru, 46 împotrivă și 2 abțineri, propunerea nu a întrunit numărul necesar de voturi deci, acest amendament nu a fost respins.

Legea rămâne pentru votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 14 decembrie 2019, 4:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro