Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.127/05-10-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 25-09-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2007

12. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.84/1995 privind învățământul (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 500/2007

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

La pct.15 - Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.84/1995 privind învățământul.

Suntem în prezența unui proiect de lege organic.

Rog Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport să se pregătească.

Dacă sunt autorii, să-și prezinte proiectul.

Domnul deputat Moisoiu.

Domnul Adrian Moisoiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Venim în fața dumneavoastră cu un proiect care a întrunit sufragii aproape de la toate grupurile parlamentare aici, și anume: este vorba de editarea în format electronic a manualelor care se predau în clipa de față la școală, lucru pe care, până în clipa de față, Ministerul Educației și Cercetării nu l-a făcut.

S-a discutat în mod amănunțit și cu Comisia de informatică, nu știu, dar am impresia că domnul Pambuccian nu este în clipa de față aici, pentru că și dânsul este unul din inițiatori și aș dori să atrag atenția că această inițiativă este mai mult decât necesară în clipa de față. Adică, faptul că se pune la dispoziția elevilor, pe site-ul ministerului, deci, pe internet, posibilitatea ca astfel să se pregătească după diversele manuale alternative, faptul că se dă posibilitate profesorului să aleagă între diversele manuale alternative care ar exista la un moment dat, faptul că, în afară de internet, aceste manuale pot fi foarte bine și trecute pe C.D.-uri și, în felul acesta, puse la dispoziția elevilor și astfel aceștia au posibilitatea ca, oricând și oriunde, în vacanță și în orice moment, să aibă acces la ele, eu zic, așa cum și reprezentanta Ministerului Educației și Cercetării, la Comisia pentru învățământ, a declarat, că "este un proiect vizionar". Nu am pretenția că este" proiect vizionar", pentru că, în anul 2007, să nu ai manualele pe internet sau pe C.D., eu zic că, din contră, este o rămânere în urmă a noastră.

Știu că au fost și unii colegi, care au spus: "Domnule, nu este cazul, pentru că, în acest caz, s-ar supralegifera ceva. Nu știu... Adică, am în față și am venit la dumneavoastră cu un ziar din 21 septembrie, "Adevărul", deci, de acum două zile, unde se spune că: "La fiecare început de an, zeci de mii de elevi din clasele a XI-a și a XII-a se văd nevoiți să alerge după manuale. Aceasta, deoarece Ministerul Educației nu asigură manuale pentru elevii din învățământul obligatoriu, adică, până în clasa a X-a. Și dacă vor ca odraslele să termine liceul, părinții trebuie să scoată din buzunar, pentru cele 17 materii de studiu, aproape 300 de lei".

Ce să mai prezint aici? Că este și punctul de vedere al unei doamne, o nominalizez, pentru că este trecută în ziar, Mihaela Gună, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din România, care ne-a declarat că profesorii ar trebui să anunțe din timp pentru ce manual optează.

 

Domnul Valer Mircea Pușcă (din sală):

Asta e declarație politică!

Domnul Adrian Moisoiu:

Nu e declarație politică, domnule deputat, și iertați-mă că am intrat în discuții cu dumneavoastră, deși ați provocat-o, ci este vorba despre o susținere a inițiativei legislative și aducerea tuturor argumentelor sau măcar a o parte din argumentele care sunt necesare pentru susținerea acestei inițiative parlamentare.

Aș dori să mai subliniez că editurile, la rândul lor, se eschivează, că nu au putut ca în timpul verii să editeze manuale și de abia până la sfârșitul lunii octombrie, undeva, în noiembrie, decembrie, vor putea să le expedieze la școli. Și, la urma urmei, e o întrebare, din ce vor învăța elevii până atunci și în continuare?

Avantajele editării manualelor școlare pe suport electronic sunt deosebite. Eu nu mai insist, din acest punct de vedere, poate, puțin mai târziu, în funcție de prezentarea punctelor de vedere ale unor colegi sau al ministerului. Dar cred că dumneavoastră sunteți de acord că România, în clipa de față, este datoare să se modernizeze și în ceea ce privește învățământul și aceasta se realizează prin această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc pentru votul dumneavoastră favorabil.

Domnul Valer Dorneanu:

Doamnă președintă Olguța Vasilescu, vă rog să prezentați raportul comisiei.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare asigurarea manualelor școlare și în format electronic pentru întregul învățământ de stat obligatoriu și pentru elevii din învățământul secundar superior care provin din familii cu un venit lunar pe membru egal sau mai mic decât salariul de bază minim brut pe țară.

Face parte din categoria legilor organice.

Suntem primă Cameră sesizată.

Dezbaterile din comisie au evidențiat avantajele asigurării formatului electronic, atât pentru accesul la manuale, cât și în procesul didactic, precum și avantajele prezentării formatului electronic pe C.D.-uri sau online folosind internetul.

S-au luat în calcul și unele aspecte privind dreptul de autor și de copiere, care se pot lua în considerare chiar pe baza legislației existente în domeniu.

Cu 13 voturi pentru și 2 voturi împotrivă, comisia propune adoptarea acestei propuneri legislative, cu câteva amendamente, pe care le aveți formulate în raport.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

S-a petrecut o mică eroare. Când am întrebat dacă inițiatorul este prezent și dorește să ia cuvântul, a ridicat mâna domnul Moisoiu și am crezut că dânsul este inițiatorul. Inițiatorul este domnul Movilă. Sau sunteți împreună?

 

Domnul Petru Movilă (din sală):

Da.

Domnul Valer Dorneanu:

Bun. Vă rog, domnule Movilă, să luați și dumneavoastră cuvântul.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu sunt "relații transpartinice", colegii din dreapta, îi rog să comenteze mai puțin această colaborare. Sigur, cred că ar fi fost bine să vin și eu cu televizorul, de dimineață, pentru că, pe canalele de știri, au fost prezentate, chiar dimineață, emisiuni: "Copii, în București, cu manuale uzate, peste 50%", și atunci, sunt convins că am fi avut comentarii chiar la obiect și chiar pertinente, din partea unor colegi.

Proiectul de lege vine să asigure manuale școlare și pentru alte categorii, sunt copii cu dizabilități, sunt copii care învață la distanță. Este un proiect de lege bun, cred că trebuie susținut, că doar așa putem motiva Ministerul Învățământului, care are intenții în această direcție de foarte multă vreme, să treacă la practică.

Și Grupul parlamentar al Partidului Democrat va vota acest proiect de lege. Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să intervină? Domnul Andea. Să luăm după mărimea grupurilor.

Domnul Petru Andea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia de învățământ a modificat substanțial litera acestei legi, reușind, nu neapărat paradoxal, să întărească spiritul acesteia. Fără îndoială că materialele pe suport electronic sunt, aș spune, în ghilimele, "o realitate virtuală" tot mai prezentă în procesul didactic și, fără discuție, așa cum s-a precizat, reprezintă un suport substanțial și serios pentru procesul didactic.

Este motivul pentru care, înțelegând și înclinația copiilor de a folosi mai mult suportul electronic decât cel pe hârtie, Grupul parlamentar al PSD susține această inițiativă, considerându-o benefică, și apreciază faptul că la acest început de an școlar și universitar supunem atenției dumneavoastră o propunere cu consecințe pozitive.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Pușcă, din partea Grupului PNL. Domnul Andea a vorbit din partea Grupului PSD.

Domnul Mircea Valer Pușcă:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Urmare a discuțiilor din Comisia de învățământ, știință, tineret și sport și a amendamentelor aduse la propunerea legislativă în cadrul acestei comisii, conform celor pe care dumneavoastră le puteți constata din raportul comisiei, urmare a poziției reprezentantului Ministerului Educației și Cercetării, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal sprijină acest proiect de lege în forma propusă de raportul comisiei, considerând că punerea la dispoziție, sub formă electronică a manualelor, prin grija organului central al administrației pe domeniu, și necesitatea unei viitoare legi privind dotarea elevilor din învățământul obligatoriu cu un laptop este o premisă de bună cunoaștere și bună informare a elevilor cu tot ceea ministerul aprobă ca manuale de studiu sau manuale alternative pentru obiectele de studiu.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea Grupului parlamentar al PRM, doamna Olguța Vasilescu. Și apoi domnul Dragoș Dumitriu, din partea Grupului Partidului Conservator, și domnul Vainer, din partea minorităților.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Stimați colegi,

Eu am avut rețineri să semnez această inițiativă legislativă, însă formularea cu care a ieșit din Comisia de învățământ cred că este cea mai bună și cred că trebuie votată această inițiativă legislativă. Vreau să vă spun că am pornit de la o realitate, și anume, profesorilor nu li se asigură manuale școlare, practic, se asigură doar elevilor, pe suport de hârtie. Dar profesorii, dacă vor să se documenteze și să-și pregătească lecția, trebuie să cumpere manuale școlare din librării, pentru că nu le au.

De asemenea, profesorii mai au o foarte mare problemă, în sensul că, la ora actuală, după cum știți, există foarte multe manuale alternative. Or, ei, neavând acces la acestea și trebuind să le cumpere (ceea ce nu se întâmplă, pentru că aceste manuale costă destul de mult), nu au nici posibilitatea să le urmărească și să vadă care este cel mai bun, să le aleagă și, în consecință, să le recomande și elevilor.

În aceste condiții, noi ne-am gândit că, dacă aceste manuale școlare ar apărea pe site-ul Ministerului Educației și Cercetării, ar fi mult mai simplu pentru profesori, atât să-și pregătească lecția, cât și să-și aleagă manualele pe care să le recomande în continuare copiilor.

În plus, ne-am gândit că este un ajutor nesperat pentru copiii care pleacă în vacanță, care au acces la un internet, la un calculator, care nu își cară manualele școlare după ei, dar care vor să învețe pe perioada vacanței școlare, și atunci, este o facilitate în plus, pentru a avea acces la lecții.

Și, de asemenea, am luat în calcul și problema pe care ar avea-o editurile, pentru că acesta a fost argumentul suprem pe care l-a adus Ministerul Educației și Cercetării, că editurile ar putea pretinde drepturi de autor. Noi ne gândim la o chestiune, și anume, că există deja o lege a drepturilor de autor. Drepturile de autor s-au cedat deja Ministerului Educației și Cercetării, atunci când s-au primit bani pentru manualele școlare, deci, nu se mai poate ridica această problemă. Mai mult decât atât, manualele școlare sunt deja cumpărate de Ministerul Educației și Cercetării pe suport de hârtie în mod obligatoriu, pentru că ministerul trebuie să asigure aceste manuale pe suport de hârtie obligatoriu pentru școlari. Deci, practic, ei nu ar pierde niciun ban. Și, chiar dacă ar pierde, problema noastră nu este să protejăm editurile, problema noastră este să protejăm interesele elevilor și interesele profesorilor.

În aceste împrejurări, rugămintea ar fi, și din partea Grupului parlamentar al Partidului România Mare, să votați acest proiect de lege, pentru că vine în sprijinul elevilor și profesorilor. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

E o lege foarte importantă, prezintă un mare interes, a început anul școlar, v-aș uita să vă uitați însă la ceas, la 12 începem o altă activitate și nu aș vrea să pierdem nici măcar cu o zi momentul în care vom adopta această lege. Și, din acest motiv, vă rog să fiți cât mai conciși în intervențiile dumneavoastră.

Domnul Dragoș Dumitriu.

Domnul Dragoș Petre Dumitriu:

Domnule președinte,

Îmi permit să vă contrazic, nu mi se pare chiar o lege foarte importantă, este o chestiune care putea fi reglementată chiar de minister. Ideea este bună, este generoasă, în primul rând, nu știu cât de bună, nu cred că este atât de ușor aplicabilă, exact datorită problemei copyright-ului. Doamna Vasilescu se referea la materialele tipărite, dar există și cazul în care se cere o retipărire, se cer tiraje suplimentare, și atunci, iarăși, nu știu cum rezolvăm această situație.

În privința profesorilor, care sunt săraci și nu au cum să cumpere nu știu câte manuale alternative, păi, există biblioteci și dacă vrei să consulți un manual alternativ, te adresezi bibliotecii și te uiți pe manualul respectiv fără să te coste niciun ban.

Chestiunea cu copiii, care, în vacanță, se duc și se uită pe nu știu câte manuale alternative ș.a.m.d., iarăși, mi se pare o chestie puțin de basm, așa.

Mai departe, copiii care sunt foarte săraci și nu au cum să-și cumpere manuale, dar, în schimb, au bani să-și cumpere calculator, ca să se uite pe C.D.-uri, sau au bani ca să se aboneze la internet. Știți, iarăși, sunt niște chestiuni... În fine...

Deci, repet, eu unul voi vota propunerea legislativă în cauză, dar, sincer, mă îndoiesc că este aplicabilă.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Eu mi-am permis să fac acea apreciere cu privire la importanța legii, plecând de la ce au spus colegii noștri din Comisia de învățământ, în a căror credibilitate nu am motive să nu cred, și de la ce au spus profesorii implicați în procesul de învățământ.

Are cuvântul doamna Olguța Vasilescu, din partea comisiei, de această dată.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Domnule președinte,

Așa este când nu cunoști legislația în vigoare și vii să-ți dai cu presupusul de la tribuna Parlamentului. Vreau să vă spun că există deja în legislație posibilitatea ca profesorii să beneficieze de o anumită sumă pentru a-și achiziționa calculator.

Ne-am referit de asemenea la copyright și am ajuns la concluzia în comisie, studiind legea, având-o în față, că nu este niciun fel de problemă. De ce? Pentru că deja drepturile de autor au fost deja cedate Ministerului Educației și Cercetării, contra cost, atunci când s-a pus problema editării manualelor școlare, deci, iarăși, nu mai poate fi ridicată această problemă.

Este problema editurilor, de asemenea, dacă vor sau nu să editeze manuale școlare, nu le obligă nimeni. Oricum, sunt peste 20 de manuale alternative la câte o disciplină, așa că o reducere nu ar fi, până la urmă, nicio problemă, poate ar fi chiar benefică, dacă stăm să ne gândim foarte bine, având în vedere calitatea foarte proastă a unor manuale, din partea unor edituri.

Deci, din punctul nostru de vedere, legea vine ca o facilitate, nu costă Ministerul Educației și Cercetării, pentru că nu te costă nimic să pui pe site-ul lui niște manuale școlare. Dar, în același timp, trebuie să ne gândim la interesul, în primul rând, al elevilor și al profesorilor. Pentru că, vă repet, pentru cei care nu cunoașteți aceste lucruri, profesorii nu primesc manualele alternative. Nu primesc niciun manual alternativ. Ei trebuie să le cumpere din librărie. Și atunci, cred că este în interesul lor să le aibă pe toate pe site, să poată să aleagă. Pentru că, în funcție de opțiunea lor, se face o cerere către Ministerul Educației și Cercetării, ca să se cumpere și pentru copii. Și atunci, nu ne trezim în situația că unii profesori nu cunosc conținutul manualelor alternative și recomandă după ureche un anumit manual, care li se pare lor că sună mai bine sau care este al unei anumite edituri.

Dacă vreți, până la capăt să fiu foarte sinceră, cred că de multe ori se și elimină această posibilitate de alte partipriuri, ca să nu spun altfel, de alte jocuri de interese, cu anumite edituri.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Aurel Vainer s-a înscris de mult. Domnul Calimente, domnul Știucă.

Domnul Aurel Vainer:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este o lege a mileniului trei, ne aflăm în mileniul trei și nu putem decât să susținem o astfel de intenție, de a pune pe internet, pe acces extrem de larg, manualele școlare.

V-aș mai da încă un argument, ne îndreptăm spre societatea cunoașterii și e bine să înlesnim cunoașterea pe canalele cele mai moderne și cele mai largi răspândite.

Încă un argument, dați-mi voie să spun că oameni care s-au format în învățământ cu ani și ani în urmă, pot, dacă butonează pe un calculator, să afle ce se mai învață și cum se învață în învățământul de astăzi.

După opinia mea, este o lege foarte utilă, binevenită pentru vremurile în care ne aflăm și pentru țintele pe care vrem să le atingem. Personal, susțin, și colegii mei, atâți cât sunt în sală, susțin această lege. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Calimente, se pregătește domnul deputat Știucă. V-aș ruga, pe toți care urmați, să încercați să fiți cât mai conciși.

Domnul Mihăiță Calimente:

Scurt, domnule președinte.

Sigur, așa cum au spus și colegii mei din grupul parlamentar, noi susținem acest proiect de lege. Eu vroiam, mai mult, însă, pe procedură, într-un fel, să intervin, în sensul în care, aici, am auzit, și de la doamna președintă a comisiei, că s-a pronunțat că s-ar putea să fie suspiciuni...

Aș propune ca, de fiecare dată când în Camera Deputaților se dezbate un proiect de lege, un reprezentant al D.N.A.-ului să stea acolo, să ne dea aviz de legalitate. Și, în general, pe toate legile, D.N.A.-ul, de acum, să ne dea aviz de legalitate și să desființăm Consiliul Legislativ, ca să nu mai avem problemele pe care le avem în aceste zile.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg, cred că ați spus-o la supărare, nu am cum să fac o asemenea propunere.

Domnul deputat Știucă.

Domnul Alecsandru Știucă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Nu aș fi intervenit, dacă nu aș fi aflat un punct de vedere al unui coleg de al nostru, care se situează în afara realității învățământului. Un mare câștig al învățământului nostru îl reprezintă manualele alternative. Asta presupune posibilitatea de a opta pentru un manual.

Vă informez, stimați colegi, că această funcție a opțiunii, la ora actuală, în învățământul românesc, nu are efect, pentru că banii sunt limitați, resursele sunt limitate, manualele sunt luate într-un număr, în limita acestei sume, iar elevii nu pot opta pentru o variantă sau alta, ci pentru cele care sunt în școală, adică, o variantă sau două variante de manuale. Aceasta înseamnă limitarea accesului elevilor și al profesorilor la variantele și la temele care există în manualele alternative.

Eu cred că nu trebuie să avem nicio rezervă, acesta va fi viitorul, manualul virtual. E adevărat că la ora actuală acesta se adresează unui număr restrâns de copii, pentru că nu toți au posibilitățile, dar reprezintă o șansă, un pas spre ceea ce va trebui să devină realitate firească a învățământului românesc.

Voi susține această lege.

Domnul Valer Dorneanu:

Epuizându-se dezbaterile generale, trecem la dezbaterea proiectului de lege, începând cu titlul acestuia. Vă rog să urmăriți raportul comisiei, care propune modificarea acestuia.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul comisiei? Nu. Votat în unanimitate.

La art. I, partea introductivă, comisia, prin pct. 2, are un amendament. Dacă aveți obiecțiuni? Nu. Votat în unanimitate.

La pct. 3, comisia propune amendarea art. 147 alin. (1), așa cum a fost propus de către inițiatori, urmăriți, vă rog, amendamentul 3. Adoptat textul comisiei.

Pentru alin. (2), comisia a propus eliminarea. Dacă aveți obiecțiuni la propunerea de eliminare? Nu. S-a eliminat textul alin. (2).

La alin. (3), aceeași propunere de eliminare, din partea comisiei. Dacă aveți obiecțiuni? Nu. Eliminat acest text.

Art. II al propunerii legislative este, de asemenea, ușor amendat de către comisie, pentru rigurozitatea denumirii legii, urmăriți amendamentul 4. Nu sunt obiecțiuni. Adoptat.

Vom supune legea votului final.

Aș ruga reprezentanții grupurilor parlamentare să-și invite toți colegii în sală, pentru că, la ora 12, avem o prezență importantă, Președintele Camerei Deputaților din Republica Chile, și vom face un mic intermezzo în dezbaterile de astăzi.

Până atunci, să continuăm.

La pct. 16, 17 și 18, nu avem încă rapoartele de la comisii.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 12 decembrie 2019, 15:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro