Plen
Ședința Senatului din 27 noiembrie 2007
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.163/07-12-2007

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2007 > 27-11-2007 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 27 noiembrie 2007

22. Dezbaterea și respingerea Proiectului legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2007 pentru modificarea și completarea Legii contabilității nr. 82/1991
 
consultă fișa PL nr. L699/2007

Domnul Radu Mircea Berceanu:

................................................

Trecem la punctul 38, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2007 pentru modificarea și completarea Legii contabilității nr. 82/1991.

Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital a fost sesizată în fond.

Legea este organică.

O să facem dezbaterile, iar votul pe raport și votul pe lege le vom da la ora 12,00.

Dau cuvântul reprezentantului Guvernului, microfonul 8.

Domnul Cătălin Doică:

Mulțumesc, domnule președinte.

Începând cu anul 2007, România, în calitate de țară membră a Uniunii Europene, are obligația respectării integrale a legislației europene în domeniul statisticii finanțelor guvernamentale.

Pentru a respecta termenul de transmitere a datelor la Institutul European de Statistică ("Eurostat") și având în vedere timpul necesar prelucrării datelor, Ministerul Economiei și Finanțelor trebuie să asigure transmiterea la Institutul Național de Statistică a conturilor de execuție bugetară în 75 de zile de la încheierea trimestrului de referință.

Prin prezentul act normativ se creează o serie de instrumente la îndemâna Ministerului Economiei și Finanțelor, prin care să aibă capacitatea de a colecta în timp util datele necesare de la instituțiile publice.

Ca atare, având în vedere și raportul comisiei, cu un amendament pentru care și-a exprimat acordul și Guvernul, vă rugăm să fiți de acord cu proiectul de lege adus în fața dumneavoastră.

Mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Din partea comisiei, microfonul 7.

Domnul Aron Ioan Popa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Comisia a întocmit un raport favorabil, cu un amendament respins, pe care l-am trecut în anexa la raport.

Facem precizarea că avem în față o lege organică.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Am înțeles.

Dorește cineva să ia cuvântul sau să discute despre amendamentul respins? Nu este cazul.

Deci la ora 12,00 vom avea votul... (Domnul senator Viorel Ștefan solicită cuvântul).

Vă rog, domnule senator Viorel Ștefan.

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur, scopul acestei reglementări este, așa cum spunea reprezentantul Guvernului, de a pune la dispoziția Guvernului instrumentele necesare pentru a obliga instituțiile publice să respecte obligațiile de raportare statistice.

Până aici este în regulă, dar de aici până la a ajunge să scriem într-o lege că la o instituție publică, care ar putea să fie Curtea Constituțională, spre exemplu, sau Senatul României sau, știu eu, luați dumneavoastră ce instituție doriți...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Am înțeles.

Domnul Viorel Ștefan:

...un comisar al Gărzii Financiare să verifice dacă a făcut raportări statistice conform legii, mie mi se pare că Guvernul a exagerat nepermis de mult. Și vă rog să observați că acesta este și conținutul amendamentului pe care l-am făcut și care a fost respins la nivelul comisiei.

Nici comisarul Gărzii Financiare, nici vreun al împuternicit special al Ministerului Economiei și Finanțelor nu poate să primească o împuternicire care să fie și constituțională, în sensul de a se duce să verifice instituțiile autonome. Și am luat acest exemplu.

Imaginați-vă Curtea Constituțională verificată de un împuternicit al Ministerului Economiei și Finanțelor sau de comisarul Gărzii Financiare.

Este acesta un model european?

Vă rog frumos să privim cu mare atenție: la comisie, s-a respins amendamentul într-o veselie, iar argumentele mele au fost considerate superflue.

Chiar nu mai înțeleg nimic!

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnul senator Viorel Ștefan este autorul amendamentului respins, deci are dreptul să pună în dezbaterea plenului amendamentul respins.

Rog reprezentantul Guvernului să dea răspuns referitor la...

Mă scuzați!

Mai întâi, din partea comisiei aș vrea să știu argumentele pentru respingere.

Domnul Viorel Ștefan susține amendamentul respins.

Domnul Aron Ioan Popa:

Amendamentul pe care l-a propus domnul Viorel Ștefan viza doar comisarii Gărzii Financiare, nu și persoanele cu atribuții de inspecție fiscală.

Reprezentantul ministerului, respectiv comisarul-șef, a susținut în plenul comisiei că angajații Gărzii Financiare au în proporție de 90% studii economice, deci sunt pregătiți în domeniul economic, 5% au studii economice și juridice și doar 5% din reprezentanții Gărzii Financiare au studii juridice.

Pe cale de consecință, se pare că toți comisarii Gărzii Financiare au abilitarea de a efectua controale pe teme contabile în procesul de verificare, indiferent de instituția care este supusă verificării, ținând cont și de faptul că unele instituții publice...

Probabil exemplul dat de domnul Viorel Ștefan este un pic forțat.

Sunt foarte multe instituții publice care nu respectă termenul de raportare și astfel se produc întârzieri la Comisia Europeană.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă rog, microfonul 1, domnul senator Dinescu.

Domnule secretar de stat, vă dau cuvântul la sfârșit, după ce iau cuvântul toți colegii.

Domnul Valentin Dinescu:

Domnule președinte,

Mie mi se pare că domnul Viorel Ștefan are dreptate, pentru că aici, printr-o prevedere legală, creăm posibilitatea unei deturnări de la rosturile firești ale instituției Gărzii Financiare. Instituțiile bugetare sunt controlate de Curtea de Conturi.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă rog să vă opriți o secundă.

L-aș ruga pe excursionistul cu rucsacul să facă excursii în altă parte decât în sala de plen a Senatului!

Vă mulțumesc.

Domnule senator, continuați, vă rog.

Domnul Valentin Dinescu:

Argumentele de respingere, care sunt, dacă vreți, de natură statistică, se referă la faptul că au și studii economice, și studii juridice și nu sunt suficiente ca să putem permite imixtiunea Gărzii Financiare în toate instituțiile statului român.

De aceea, Grupul parlamentar al P.R.M. va vota acest amendament respins.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Am să dau cuvântul reprezentantului Guvernului pentru a-și spune părerea în legătură cu această chestiune.

Vă rog.

Domnul Cătălin Doică:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dacă-mi dați voie, mi-aș permite să-i amintesc atât domnului președinte al comisiei, cât și domnului senator Viorel Ștefan că deși discuțiile atât în comisie, cât și în cadrul plenului s-au purtat și se poartă în jurul atribuțiilor comisarilor Gărzii Financiare, amendamentul propus de către dânsul și respins de comisie s-a referit la eliminarea posibilității tuturor organelor de control prevăzute în textul legii de a da sancțiuni.

Dacă am putea fi de acord, eventual, cu eliminarea atribuțiilor date către comisarii Gărzii Financiare, totuși am dori, iar poziția noastră a fost tranșantă în favoarea menținerii articolului de lege, ca măcar organele cu atribuții de control, cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul Ministerului Economiei și Finanțelor, precum și împuterniciții speciali ai ministrului economiei și finanțelor - și când spun aceasta, nu vă gândiți că aceștia ar putea fi oricare persoane din Ministerul Economiei și Finanțelor, ne referim la cei care au atribuții de control financiar preventiv, de exemplu, și care sunt tot timpul apropiați de ordonatorii principali de credite din celelalte instituții -, am dori ca măcar pentru aceștia să rămână atribuțiile respective, pentru că altfel legea nu-și mai îndeplinește obiectivul.

Deci, încă o dată, deși discuțiile au fost despre comisarii Gărzii Financiare, domnul Viorel Ștefan a propus un amendament care elimina toate atribuțiile de control.

Mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Am înțeles.

Microfonul 3, domnul Viorel Ștefan.

Domnul Viorel Ștefan:

Da, domnule președinte, așa este, pentru că pe mine nu mă interesează în mod neapărat ce face comisarul Gărzii Financiare, pentru că el are o lege de funcționare care îi spune ce are de făcut.

Pe mine mă interesează și mă deranjează foarte tare maniera în care Guvernul vede relațiile instituționale.

Nu se poate ca cineva mandatat de Ministerul Economiei și Finanțelor să primească, prin voința ministrului economiei și finanțelor, care semnează ordinul, prerogative de control asupra instituțiilor autonome, care sunt piloni ai democrației și care trebuie să funcționeze independent de Guvern.

Nimeni nu poate să aducă atingere autonomiei Curții Constituționale, nici măcar ministrul economiei și finanțelor, nici măcar în legătură cu raportările statistice.

Asta mă deranjează și asta vă rog să înțelegeți.

Nu este european ce se propune, pentru că respectarea normelor, procedurilor, reglementărilor legale este chestiunea care privește instituția respectivă și instituția respectivă are toate instrumentele și toate mecanismele care o obligă să respecte legea și care creează și posibilitatea să ia măsuri împotriva celor care nu respectă legea.

Din păcate, aceste chestiuni rămân uneori la nivel teoretic, pentru că în practică sistemele de control intern nu funcționează, sistemul de audit intern sau extern nu funcționează și așa mai departe.

Or, dacă în loc să ne concentrăm să punem în funcțiune aceste mecanisme, care sunt reglementate în România și care sunt europene și sunt aliniate pe norme europene, noi venim cu invenții prin care împuternicitul Ministerului Economiei și Finanțelor poate să controleze Curtea Constituțională dacă a făcut raportări statistice, vă rog să mă credeți că nu suntem în concordanță cu normele europene.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Am înțeles.

În orice caz, cred că și la Senatul României trebuie să luăm niște măsuri, pentru că avem niște reguli cu totul și cu totul ieșite din comun.

La deplasări trebuie să aducem bucățica aceea de hârtie din avion.

Este pentru prima oară când s-a ajuns la variante de genul acesta, dar, în sfârșit...

Dacă de la hotel aduci un document care nu este ștampilat, pentru că aceia, în general, nu au ștampilă, că așa se desfășoară activitatea la ei, nu este bun.

Nu știu unde apar neconcordanțele acestea.

Numai la Senat este așa, în alte părți e altfel!

Deci domnul senator, care este inițiatorul amendamentului, susține amendamentul de eliminare.

Guvernul nu este de acord, de aceea am să supun votului dumneavoastră amendamentul domnului senator Viorel Ștefan și vă rog să votați.

Cine votează "da" este de acord cu amendamentul și susține eliminarea.

Vă rog să votați.

Amendamentul a fost admis cu 42 de voturi pentru, două voturi împotrivă și 6 abțineri, deci s-a eliminat această chestiune de aici.

Așa cum am spus, legea este o lege organică, deci face parte din cele care, la ora 12,00, vor avea din partea dumneavoastră votul pe raport, și de data aceasta va fi un raport cu un amendament admis, cel pe care tocmai l-am admis, și votul final.

................................................

Domnul Radu Mircea Berceanu:

................................................

La punctul 38 din ordinea de zi, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2007 pentru modificarea și completarea Legii contabilității nr. 82/1991.

Vă rog să votați.

Supun votului dumneavoastră raportul.

Vă rog să votați. (Rumoare în sală.)

Cu 58 de voturi pentru, un vot împotrivă și 13 abțineri, raportul a fost respins.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege.

Vă rog să votați.

Cu 52 de voturi pentru, 6 voturi împotrivă și 10 abțineri, proiectul de lege a fost respins.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 7 decembrie 2019, 4:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro