Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of September 9, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.77/19-09-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 09-09-2008 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 9, 2008

12. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.55/2008 privind reluarea pentru anul 2008 a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 374/2008

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct.15, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.55/2008 privind reluarea pentru anul 2008 a programului de stimulare a înnoirii parcului auto național.

Legea are caracter ordinar. Proiect adoptat de Senat.

Raport de adoptare din partea Comisiei pentru industrii.

Suntem în procedură de urgență. Cameră decizională.

Rog inițiatorul să prezinte proiectul.

Vă rog, domnule Toti, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Domnul Mihai Toti ( președinte, Administrația Fondului pentru Mediu):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Sunt aici ca să vă prezint Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.55 din 2008 privind reluarea pentru anul 2008 a programului de stimulare a înnoirii parcului auto.

Acest program continuă din anul 2005 cu un succes remarcabil. Spunând acest lucru, pot să vă menționez că din mediu numai în acești trei ani de existență a programului, fără acest an, s-au scos din atmosferă o medie de 1.075.000 de kilograme de oxid de azot, fără ceilalți poluanți. A fost necesar, deoarece peste 70% din parcul auto al României este extrem de vechi, uzat, iar numărul mașinilor de peste 13 ani este extrem de numeros, ajungând aproape de 80%. Din această cauză, pot să vă spun că în acești 80%, peste 65% sunt mașini noneuro, euro unu și euro doi, deci nu vorbim în nici un caz de înlocuirea mașinilor mai performante.

Toate aceste mașini cu o vechime foarte mare au depășit de mult orice fel de standarde europene și duce la poluarea aerului atât cu oxizi și bioxid de carbon, cât mai ales cu aldehide, gudroane, reziduuri petroliere, duce la scăderea acidității solului, afectează vegetația, până și apele de suprafață.

Raportul tehnic nr.1 al Agenției Europene de Mediu asupra Poluării a menționat că poluarea din trafic este cea mai importantă. Și, de aceea, în anul 2008, Guvernul a luat inițiativa să prelungească programul de stimulare a înnoirii parcului auto în număr mult mai mare, cu sume mult mai mari recoltate din taxa de poluare.

România, după cum am menționat, fiind una dintre țările cu cel mai învechit parc auto, nu face excepție de la reglementările europene, iar așa cum în Danemarca, în Grecia, în Olanda, în Germania, aceste programe au avut succes, și în România putem spune același lucru. Acest program se referă în special la înlocuirea mașinilor noneuro, euro unu, euro doi, cu mașini euro trei și euro patru, și pot să vă anunț că deja de la 1 iulie s-au luat măsuri pentru euro 5 și euro 6.

Din experiența anilor precedenți, pot să spun că în anul 2007, numai 56 de mașini au rămas nevândute din cauze care nu sunt ale programului, s-a observat că trebuie ca acest program să se desfășoare în mai multe etape. De aceea, de la 25 septembrie până pe 12 decembrie, vom avea etapa a doua, în care dealerii care nu și-au făcut 80% din program vor fi excluși din program, iar restul mașinilor redistribuite.

Și acum putem să spunem că în anul 2008, față de anii trecuți, s-a trecut la o inovație foarte importantă, suplimentându-se bugetul, având în vedere fondurile disponibile din taxa de poluare până la 120 de milioane de lei, ceea ce înseamnă echivalentul a 40.000 de unități de mașini, câte 3.000 de lei fiecare mașină, câte 30 de milioane. Acești bani nu se înmânează producătorului, ci sunt apanajul persoanelor fizice, ei scăzându-se din prețul mașinii nou achiziționate.

Pot să vă spun că dacă anul trecut în șase luni aproape s-au dat 16.444 de mașini, anul acesta avem eliberate peste 21.000 de note de acceptate numai într-o lună și jumătate, iar deja plătite sunt un număr mai mare decât întreaga sumă a mașinilor pe anul viitor. Pe 25 septembrie vom avea o situație clară.

Obligațiile cetățeanului sunt să se înscrie la un producător validat ca să obțină o notă de acceptare, să se prezinte cu mașina la unitatea de tratare-dezmembrare-recoltare, respectiv REMAT, care să-i dea un certificat de distrugere, următorul pas este la poliție să se radieze respectivul autovehicul și apoi se întoarce la producătorul validat unde face actele și primește o mașină nouă.

Ceea ce avem în vedere pentru anul viitor, în funcție de programul anului acesta, și ordonanța stipulează la un moment dat, este să menținem acest număr de mașini și mă bizui pe bunăvoința dumneavoastră pentru acceptarea acesteia.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Comisia? Domnule vicepreședinte Ciopraga, vă rog.

Domnul Mircea Ciopraga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.55/2008 privind reluarea pentru anul 2008 a programului de stimulare a înnoirii parcului auto național.

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată cu PL-x nr.374 din 17 iunie 2008 pentru dezbaterea în fond în procedură de urgență cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.55/2008 privind reluarea pentru anul 2008 a programului de stimularea înnoirii parcului auto național.

Ordonanța de urgență a Guvernului a fost emisă pentru continuarea Programului de înnoire a Parcului auto național, începând cu 2005, ținând seama că Parcul auto din România este în proporție de 70% extrem de vechi.

Ordonanța de urgență a Guvernului a fost avizată favorabil de Consiliul Legislativ, conform Avizului nr.410/8 aprilie 2008, cu observații și propuneri care au fost preluate în text.

Proiectul de lege pentru aprobarea ordonanței de urgență a fost adoptat de Senat, în forma propusă de Guvern, în ședința din 3 iunie 2008.

Potrivit prevederilor Constituției României, republicată, camera decizională pentru acest proiect de lege este Camera Deputaților.

Examinarea proiectului de lege a avut loc în ședința comisiei din data de 2 iulie 2008. În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât în unanimitate să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege cu amendamente admise.

Prin obiectul de reglementare și conținut, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Dragoș Dumitriu. Nu mai dorește.

Domnul deputat Petru Călian.

Domnul Petru Călian:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Acest program prevăzut de ordonanța menționată anterior este unul bun și util, însă pentru a vota în cunoștință de cauză, aș ruga inițiatorul să-mi ofere sursa de bugetare, pentru că știți foarte bine, în Senat, taxa de mediu sau taxa de poluare a fost respinsă, urmând ca această ordonanță să ajungă și în Camera Deputaților.

Ar fi bine să nu punem, folosind termeni populari, carul înaintea boilor, și încă de pe acum, înainte de a vota această ordonanță, să cunoaștem exact sursa de bugetare, pentru că principala sursă era această taxă de mediu, această taxă de poluare.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Alte intervenții?

Rog atunci pe domnule președinte să clarifice această chestiune: care este sursa de finanțare.

Domnul Mihai Toti:

În momentul de față acest program este bugetat din banii încasați în prima etapă, în prima lună de aplicare a taxei de poluare. Aceasta s-a prevăzut deoarece s-a luat inițiativa la cererea publicului, la cererea cetățenilor, să se sporească numărul de unități.

Deci, în momentul de față nu este nicio problemă cu bugetarea acestui program.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Doriți să continuăm discuția pe această temă? Nu.

Trecem atunci la dezbaterea pe articole. Lucrăm pe anexa cu amendamente admise.

Nu există amendamente respinse.

Pct.1. Titlul legii, dacă există obiecții, observații, comentarii? Nu sunt.

Adoptat.

Pct.2 adoptat.

Pct.3, varianta comisiei. Adoptat.

Pct.4, care aici este redactat cu nr.5. Facem corectura necesară în raport. Art.6, deci, practic din lege.

Există obiecții, observații, comentarii? Nu sunt.

Adoptat.

Am finalizat dezbaterea pe articole.

Proiectul rămâne la vot final.

Stimați colegi, fiind practic ora 12,30, rog liderii de grup să invite colegii în sală pentru votul final.

La primul punct pe lista de vot final vom avea votul asupra moțiunii inițiate de un număr de 64 de parlamentari, membri ai Grupului parlamentar al P.D.-L.

 

- Pauză -

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 23 january 2020, 9:51
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro