Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 13, 2008
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.97/23-10-2008

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2008 > 13-10-2008 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 13, 2008

5. Prezentarea și dezbaterea Raportului Comisiei pentru sănătate și familie cu privire la modul de privatizare a Societății Comerciale "Antibiotice" S.A. Iași (rămas pentru votul final).

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

Pct.5. Raportul Comisiei pentru sănătate și familie cu privire la modul de privatizare a Societății Comerciale "Antibiotice" S.A. Iași.

Rog comisia să prezinte raportul.

Pe scurt, dacă binevoiți, domnule deputat Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Doamnelor și domnilor colegi,

Raport al Comisiei Speciale a Camerei Deputaților privitor la privatizarea S.C. "Antibiotice" S.A. Iași

Privatizarea S.C. "Antibiotice" S.A. Iași a determinat o serie de întrebări legate de metoda adoptată pentru privatizare, de prețul de vânzare a pachetului majoritar deținut de A.V.A.S., preț sub cel al pieței, dar și de posibilitatea eșuării lamentabile a acestei privatizări. În atare condiții, Comisia pentru sănătate și familie din cadrul camerei Deputaților a hotărât, în conformitate cu prevederile art. 7, art. 71 și art. 73 alin.(2) din Regulamentul Camerei Deputaților, efectuarea unei anchete privind modul de privatizare al S.C. "Antibiotice" Iași. Președinte al comisiei pentru anchetă a fost ales domnul deputat Petru Movilă, vicepreședinți fiind domnul deputat Sorin Paveliu și domnul deputat Grigore Crăciunescu.

Ancheta, care s-a desfășurat sub forma audierilor persoanelor implicate în procesul de privatizare al societății ieșene, a avut următoarele obiective: analiza impactului vânzării societății asupra Fondului Unic de Asigurări Sociale de Sănătate în eventualitatea stopării producției unor antibiotice și tuberculostatice folosite în România; verificarea sesizării făcute de Sindicatul "Antibiotice" Iași cu privire la absența unui pact social care să facă parte din caietul de sarcini al privatizării; investigarea motivelor care au determinat creșterea valorii societății de 80 de ori în numai 2 ani; impactul asupra mediului concurențial și al profitabilității societății prin refuzul Ministerului Sănătății Publice de a actualiza și recalcula prețul de vânzare pentru 120 de medicamente din portofoliul societății; evaluarea posibilităților și a consecințelor condiționării cumpărării pachetului majoritar de către un producător de medicamente pentru a asigura dezvoltarea ulterioară a fabricii și pentru a preîntâmpina cumpărarea, având ca scop valorificarea celor 400.000 mp de teren din patrimoniul societății, a căror valoare pe piață este de două ori mai mare decât prețul de pornire al licitației; recomandări privind oportunitatea privatizării S.C. "Antibiotice" S.A

Firma ieșeană a fost înființată în 1955, fiind primul producător din sud-estul Europei care a fabricat penicilina. Din 1977, unitatea este autorizată de un organism regulator american, Food and Drug Administration, în ceea ce privește producția de produse injectabile.

La începutul anilor '80, societatea exporta 50% din producția realizată, având înregistrate 44 de brevete de invenție și aproximativ 600 de inovații tehnologice. La începutul anilor '90 se fac investiții majore, S.C. "Antibiotice" urcând în topul primilor 5 mari producători mondiali de penicilină și derivați din penicilină. Până în 2000, unitatea avea să fie cotată la Bursa de Valori București, iar în 2004 a atins un profit brut de 5,2 milioane de euro, cu 173% mai mare decât în 2000.

Societatea este unicul producător român de medicamente care are contract de colaborare cu Ministerul Sănătății Publice în Planul național de combatere a tuberculozei și SIDA-HIV.

De asemenea, S.C. "Antibiotice" este cel de-al doilea mare producător mondial de nistanină. În prezent, există discuții pe marginea unei colaborări cu o firmă din China pentru prelucrarea insulinei brute și producerea insulinei injectabile, ceea ce face din S.C. Antibiotice o firmă de importanță strategică pentru România.

Societatea are un capital social de 45,49 milioane lei, A.V.A.S. deținând 53,01% din acțiuni. Fiind unicul producător de cefalosporine injectabile, unic producător al întregii game de tuberculostatice esențiale, unicul producător de pulberi pentru suspensii și soluții sterile injectabile și având înscris în patrimoniu o suprafață de teren de 400.000 mp, unitatea reprezintă o țintă importantă atât pentru investitorii strategici din domeniul producției de medicamente, cât și pentru cei imobiliari.

De remarcat că, în conformitate cu Adresa nr. 91775/26.03.2008 a Ministerului Economiei și Finanțelor, Cabinet Secretar de Stat, S.C. "Antibiotice" S.A. Iași nu figurează în fișa de evidență pe plătitor cu obligații restante la bugetul consolidat la data de 29.02.2008.

Societatea este în portofoliul A.V.A.S. care a decis, la sfârșitul anului 2007, privatizarea firmei. În acest sens, A.V.A.S. a angajat un consultant financiar pentru evaluarea societății și prezentarea unei strategii de privatizare.

În raportul prezentat pe data de 06.01.2007 de către S.C. AT KEARNEY GmbH, consultantul financiar agreat de A.V.A.S., sunt precizate următoarele: "A.T. Kearney consideră că variantă optimă de privatizare este negocierea pe bază de oferte preliminare neangajate, aceasta fiind metoda cel mai des folosită în industria farmaceutică".

Sunt prezentate, de asemenea, punctele tari ale acestei metode în detrimentul altora. Cu toate acestea, A.V.A.S. a solicitat, inexplicabil, Guvernului adoptarea unei hotărâri de Guvern privind privatizarea S.C. "Antibiotice" prin metoda licitației cu strigare.

Reprezentanții A.V.A.S. au susținut, cu ocazia audierilor în cadrul comisiei, că privatizarea prin metoda adoptată de Guvern este mai rapidă și nu contravine legislației în vigoare.

Rapiditatea privatizării presupune obținerea unei preț mai mic față de valoarea societății prin simplul motiv că potențialii investitori nu au timpul necesar pregătirii ofertelor.

Legat de metoda care contravine sau nu legislației europene, Ministerul Justiției, prin adresa nr.132851/16.11.2007, remisă președintelui A.V.A.S., Teodor Atanasiu, precizează că metoda negocierii este legală, deci motivul alegerii privatizării prin licitație cu strigare în detrimentul celei recomandate de consultantul financiar nu mai este valabil.

Direcția Generală Pregătire ECOFIN și Asistență Comunitară, prin Adresa nr.80811/11.03.2008, precizează faptul că "nu există reglementări ale Uniunii Europene care să oblige țările membre la privatizări punctuale".

Reprezentanții A.V.A.S. au susținut că privatizarea S.C. "Antibiotice" trebuie făcută deoarece "firma a fost inclusă în programul PSAL de monitorizare a privatizărilor". Eronat, deoarece, conform Adresei nr.432176/11.03.2008, a Direcției Generale de Trezorerie și Datorie Publică din cadrul Ministerului Economiei și Finanțelor, la data derulării programului PSAL I, S.C. "Antibiotice" era în portofoliul F.P.S.

"În baza contractului 6/14.03.2000 pentru privatizarea S.C. "Antibiotice", contractul a ajuns în stare de emitere a Hotărârii de Guvern privind strategia de privatizare.

În 2002, unitatea a fost transferată din portofoliul FPS/APAPS în cel al Ministerului Sănătății. Consultantul a încasat suma de 82.724 dolari, după care contractul nu a mai fost extins, condiționalitatea programului PSAL I a fost îndeplinită. Fiind transferată la Ministerul Sănătății, societatea nu a mai făcut obiectul monitorizării". Încă un motiv spulberat.

A.V.A.S. nu a efectuat nici un studiu privind impactul privatizării "Antibiotice" S.A. asupra prețului medicamentelor din România.

După cum spuneam, firma ieșeană este unicul producător de cefalosporine injectabile, unicul producător al întregii game de tuberculostatice esențiale, unicul producător de pulberi pentru suspensii și soluții sterile injectabile, ceea ce determină, prin intermediul Ministerul Sănătății Publice, un control al prețului la aceste produse.

În cazul privatizării, fără a se ține cont de poziția S.C. "Antibiotice", noul acționar majoritar ar putea modifica prețul produselor realizate la firma ieșeană cu chiar sută la sută.

De altfel, conducerea societății a solicitat ministerului ajustarea cu 10 procente a prețului la peste 120 de produse proprii, cu 10% din valoare, nu cu sută la sută.

Metoda de privatizare propusă de A.V.A.S. nu ia în calcul prevederile Legii nr.67/2006 privitoare la protecția drepturilor salariaților în cazul transferului întreprinderii, act normativ care transpune în legislația românească Directiva Consiliului Europei 2001/CE.

Vânzarea pachetului majoritar de acțiuni celui care oferă prețul cel mai mare în cadrul unei licitații, fără a se lua o măsură asiguratorie în ceea ce privește păstrarea obiectului de activitate al societății este de natură a afecta grav și iremediabil atât piața medicamentelor, cât și situația socio-economică a peste 5000 de salariați și membri de familie ai acestora, lucru întărit de altfel de sentința 28/CA a Curții de Apel Iași, Secția Contencios Administrativ și Fiscal, în dosarul nr.820/45/2007, în care Sindicatul Liber "Antibiotice" Iași a acționat în judecată Guvernul României.

Firma ieșeană deține o suprafață de teren de 400.000 mp, situată într-o zonă cu o puternică dezvoltare imobiliară. Conform specialiștilor în domeniu, în 2009, odată cu terminarea investițiilor la două mari hipermarketuri, prețul terenului ar putea ajunge la 1.000 euro metrul pătrat.

În evaluarea prețului de pornire al licitației, A.V.A.S. a luat în considerare valoarea acțiunilor "Antibiotice" la Bursa de Valori, ajungând la o valoare de 136 milioane euro pentru cele 53,01 acțiuni deținute la firma ieșeană. Despre valoarea de piață a terenului nu s-a pomenit nimic. Or, aceasta, 400 milioane de euro, depășește de trei ori prețul de pornire al licitației, astfel încât Firma "Antibiotice" devine o adevărată mină de aur pentru investitorii imobiliari.

Concluziile Comisiei de anchetă sunt că A.V.A.S. nu a ales cea mai bună metodă de privatizare pentru "Antibiotice", metoda negocierii pe bază de oferte preliminare neangajante fiind soluția favorabilă pentru obținerea de profit maxim. Studiul privind impactul asupra pieței medicamentelor trebuia efectuat obligatoriu de către A.V.A.S. cu sprijinul Ministerului Sănătății Publice. Includerea prevederilor sociale în contractul de privatizare este, de asemenea, obligatorie și nu în încalcă legislația europeană. Există posibilitatea ca societatea să fie cumpărată de un investitor strategic din domeniul producției de medicamente, care este interesat doar de brandul firmei, nu de produsele acesteia. Există de asemenea posibilitatea ca societatea să fie cumpărată de un investitor care dorește dezvoltarea altor activități pe teritoriul firmei.

Ținând cont de faptul că S.C. "Antibiotice" Iași este unicul producător de cefalosporine injectabile, unic producător al întregii game de tuberculostatice esențiale, unicul producător de pulberi pentru suspensii și soluții sterile injectabile, unicul producător român de medicamente care are contract de colaborare cu Ministerul Sănătății Publice în Planul național de combatere a tuberculozei - SIDA-HIV, cel de-al doilea mare producător mondial de nistanină și că firma se află în negocieri pentru prelucrarea insulinei, comisia de anchetă recomandă transferul SC "Antibiotice" din portofoliul A.V.A.S. în portofoliul Ministerului Sănătății Publice, lucru realizabil prin hotărâre de Guvern.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Intervenții la dezbateri generale?

Nu sunt intervenții la dezbateri generale.

Proiectul va fi supus votului la sesiunea de vot final.

Raportul Comisiei de anchetă privind acuzațiile de concurență neloială și practică monopolistă practicată în supermarketuri.

Da, domnule profesor. Vă rog. Nu vă aud. Dar, dacă doriți să interveniți, vă rog. am întrebat de dezbateri generale, dar nu mi s-a semnalat. Vă rog.

Domnul Mircea Ifrim:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Eu doresc doar să subliniez câteva aspecte. Primul aspect: subcomisia care a lucrat în cadrul comisiei nu este împotriva unei privatizări. Privatizarea este binevenită. Dar privatizarea trebuie făcută cu discernământ. Deci, toate cele subliniate de către comisie sunt făcute pe baza unei pertinente analize și pe baza evaluării modalității celei mai benefice de a privatiza această întreprindere.

În aceste condiții, când întreprinderea se găsește la un pas de a încheia un contract de retehnologizare pentru producția de insulină, producție care este atât de greu de realizat, nu este cazul să o privatizăm, în condițiile în care cel care ar fi beneficiarul este un unknown în comunitatea mondială, așa încât raportul comisiei a pornit doar de la politica de sănătate, fără niciun fel de parti pris, ci pentru a opri un lucru care nu era făcut așa cum trebuie, iar, strategic, Fabrica de Antibiotice reprezintă una din pârghiile importante ale industriei de medicamente din țara noastră, industrie care a înregistrat un declin evident, pe care-l simțim prin prețurile existente la medicamente, pe care actualul Minister al Sănătății se luptă se le corecteze, prețuri care fac ca să fim în situația unui medicament mai scump decât în țări ca și Ungaria, nu mai vorbesc Franța, Suedia.

Așa încât, vă rugăm să analizați cu toată atenția acest raport, care este făcut strict profesional și vă rugăm să fiți de acord cu concluziile acestui raport.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule profesor.

Dacă mai există alte intervenții la dezbateri generale? Nu sunt.

Proiectul rămâne la vot final.

Da, vă rog, domnule Uioreanu.

Domnul Horea Dorin Uioreanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În numele Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, v-aș ruga să supuneți votului introducerea pe ordinea de zi a două proiecte. Unul este PL-x 429 din 2006, este vorba de Legea mineritului, cu interzicerea folosirii cianurilor în minerit, și al doilea este PL-x 282/2006, este vorba de Legea lustrației.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Doamna Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Legea lustrației nu are raport și vă rugăm să respectăm și să ne prezinte comisia raport la proiectul de lege, iar legat de cealaltă propunere, inițiativa legislativă privind scoaterea cianurilor din industria mineritului din România, dacă se dezbate, va fi dezbătut raportul Comisiei pentru industrii și servicii, nu proiectul de lege, pentru că vă readuc aminte că există un raport al Comisiei pentru industrii și servicii. Biroul permanent, astăzi, a sesizat comisia ca, timp de o săptămână, să prezinte din nou raportul. Vă reamintesc că în săptămâna trecută nu s-au desfășurat ședințe de comisii și de aceea nu a fost reîntocmit un raport. Și, totodată, vă informez că Directiva Comisiei Europene privind felul în care sunt folosite cianurile în procesul mineritului va fi preluată printr-o hotărâre de Guvern, așa cum, de altfel, este prevăzut și în Raportul Comisiei pentru industrii și servicii.

Deci, domnule președinte, dacă dezbatem acest proiect de lege, vom dezbate, conform regulamentului, ultimul raport al Comisiei pentru industrii și servicii, iar la primul proiect, nu avem raport, domnule președinte.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Canacheu.

Domnul Costică Canacheu:

Bună ziua!

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Dacă convenim că mai sunt alte proiecte de lege pe care trebuie să le introducem în ordinea de zi, Grupul parlamentar democrat-liberal este dispus să întâlnească liderii grupurilor parlamentare și să introducem în ordinea de zi.

Mai avem în Cameră 32 de ordonanțe de urgență din 2007, care nu au parcurs procedura, unele foarte importante. În ultimele două săptămâni nu am avut ședințe de comisii, așa că noi suntem disponibili să avem această întâlnire și să discutăm ordinea de zi. N-am avut această oportunitate, pentru că nu a fost Birou permanent astăzi.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Iau act de dezacordul grupurilor parlamentare la introducerea pe ordinea de zi a acestor proiecte. Urmează să se discute la nivelul Biroului permanent, în aceste condiții.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 19 november 2019, 19:35
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro