Vasile Filip Soporan
Vasile Filip Soporan
Sittings of the Chamber of Deputies of February 10, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.8/20-02-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 10-02-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 10, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.10 Vasile Filip Soporan - declarație politică cu titlul "Tranziție, nevoi și chefuri - trebuitori și netrebnici";

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Dau cuvântul domnului Vasile Filip Soporan, din partea PSD.

Domnul Vasile Filip Soporan:

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Doresc să prezint în fața dumneavoastră declarația politică cu titlul "Tranziție, nevoi și chefuri - trebuitori și netrebnici".

Ne apropiem de momentul în care activitatea partidelor politice, activitatea Parlamentului și activitățile autorităților locale și județene ajung la ora adevărului, în care dorințele exprimate mai mult sau mai puțin profesionist sunt suprapuse peste posibilitățile existente.

Efortul suprapunerii se face prin intermediul construcției bugetului. Este pentru prima dată, în experiența mea parlamentară, în care dezbaterea se face pornind de la faptul că partidul din care fac parte se găsește la guvernare într-o combinație politică nemaiîntâlnită, în care stânga și o parte din dreapta au o majoritate de aproximativ 70%.

Având în vedere această putere covârșitoare a majorității, consider că datoria și responsabilitatea participanților sunt mult mai mari, cu motivația de a cântări mult mai bine și profund interesul României și interesele românilor, în care deciziile și programele se construiesc.

Pornind de la acest raționament, doresc să exprim un punct de vedere, la care am gândit mult în ultima perioadă, asupra faptului că bugetul este perceput ca o modalitate de a acoperi anumite cheltuieli, care pot fi mai mici sau mai mari, după cum necesitățile afirmării mediatice o cer, fără a-l prezenta ca un instrument eficace în procesul de modernizare a României, proces conceput, din păcate, ca o perpetuă însumare a perioadelor de tranziție, în așa fel încât unul din hâtrii Clujului, răspunzând întrebării ce sărbătorim la 24 ianuarie afirma că în anul 2009 sărbătorim 150 de ani de la începerea tranziției în România și 150 de ani de tranziție în România.

Astăzi, pot să afirm că există un consens, acela în care se caută motivații la faptul că tranziția continuă, prin faptul că au apărut din senin, ca urmare a dezvoltării durabile din ultimii ani, pierderi datorită ratingurilor, creșterii costului resurselor financiare pentru băncile românești, iar băncile au început să fie demonizate și acuzate pentru crima de a fi trecut aceste costuri mai ridicate asupra clienților.

Consider că dezbaterea bugetului nu ar trebui să se facă asigurator, prin apăsarea celor 70% ale puterii, ci ar trebui să constituie, într-o construcție multianuală, baza unui plan coerent și bine fundamentat de redresare a crizei, obiectivul de a nu afecta grav economia României sau, într-o formulare pragmatică, de a folosi criza, care va transforma pentru un timp economia, societatea și politica, în schimbarea profundă a structurilor economice și a mecanismelor sociale.

Pentru a exemplifica necesitatea schimbării profunde, o să vă prezint câteva cifre care sintetizează starea activității la nivelul colegiului pe care îl reprezint, Colegiul nr.7 - Câmpia Turzii din Circumscripția Cluj, datele fiind specifice anului 2008.

La o populație de 73.000 de locuitori și 39.000 populație activă, există 11.000 de locuri de muncă, adică unul din șapte locuitori lucrează și doar unul din patru, din populația activă.

Veniturile, la nivelul celor 15 unități administrative, variază între 1.120 lei/locuitor, până la 3.170 lei/locuitor, iar veniturile proprii variază între 560 lei/locuitor, până la 1.430 lei.

Ponderea cheltuielilor cu personalul variază între 37%, până la 67%; ponderea cheltuielilor cu serviciile publice variază între 5%, până la 40%; ponderea cheltuielilor de capital variază între 7% și 50%, iar spre surpriza celor care spun că avem nevoie de resurse financiare, excedentul la nivelul anului 2008 a variat între 0,3 și 37%.

Analizând răspunsurile unui chestionar adresat primarilor din zonă, am avut confirmarea faptului că principalele probleme ale spațiului rural, cel mai depărtat de situația medie existentă la nivelul Uniunii Europene, sunt: lipsa infrastructurii de bază, lipsa agenților economici și a locurilor de muncă; lipsa locuințelor; greutăți în realizarea producției agricole și valorificarea acesteia, prin faptul că 50% din suprafața agricolă este nelucrată; efectivele de animale sunt în scădere; producția viticolă, pomicolă și legumicolă este în cădere pronunțată; piața produselor agricole autohtone nu funcționează; potențialul turistic nu este folosit; locurile de muncă pentru populația rromă sunt inexistente, iar concluziile cu privire la descentralizare arată faptul că România nu este pregătită să aplice descentralizarea în mediul rural, din motive economice.

Din acest motiv, consider că, înainte de a trece la analiza cifrelor, ar trebui făcută o analiză asupra lucrurilor concrete, care ar trebui realizate, pentru ca starea României să se modifice esențial, în sensul modernizării într-o perioadă de timp stabilită.

Închei, lăsând problematica pusă în discuție deschisă, amintindu-vă, dragi colegi, la punerea în discuție a bugetului, o parte a discursului marelui istoric Vasile Pârvan, rostit aproape acum 90 de ani la deschiderea Universității Daciei Superioare: "Puțini sunt aceia care ajung în fruntea tovărășiilor de oameni, pentru că, în adevăr, ar fi trebuitori acolo, căci oamenii nu-și orânduiesc viața după nevoi, ci după chefuri, și adesea cei răi și netrebnici sunt conducători, iar cei buni și harnici sunt conduși".

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Radu Bogdan Țîmpău, de la PNL.

A depus în scris domnul Ionuț-Marian Stroe.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 17 november 2019, 9:07
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro