George Ionuț Dumitrică
George Ionuț Dumitrică
Sittings of the Chamber of Deputies of February 10, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.8/20-02-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
19-11-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 10-02-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 10, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.26 George Ionuț Dumitrică - declarație politică cu titlul "Adevărata miză a scandalului Sterling";

 

Domnul George Ionuț Dumitrică:

«Adevărata miză a scandalului "Sterling"»

Declanșarea scandalului "Sterling" nu reprezintă o surpriză pentru mine și cred că nici pentru foarte multă lume care activează sau observă scena politică. Cu un amendament: inițial am crezul că subiectul a fost aruncat pe piață - așa cum s-a întâmplat în ultimele două-trei săptămâni cu alte ample campanii de presă - pentru a estompa neputința și neștiința actualei guvernări de a găsi un program anticriză și de a-și ține, minimal, promisiunile electorale. Evident, dacă printr-un astfel de subiect exista posibilitatea de a ataca fosta guvernare, fostul premier și PNL, cu atât mai bine. Punct ochit, punct lovit.

Mi-am dat seama de faptul că suntem în fața unui astfel de subiect "paravan" încă din 3 februarie, când prima "știre" a fost aceea că "toate rezervele petroliere câștigate la Haga au fost concesionare unei firme cu capital social de 200 lei și un singur angajat". O enormitate mai mare nu se putea arunca pe piață.

Ulterior, povestea a fost ceva mai nuanțată. Foarte rar și cu jumătate de voce s-a afirmat că de fapt 50% din perimetrul cucerit la Haga este liber de orice contract, că 45% este concesionat OMV încă de acum cinci ani și că Sterling are o concesiune pe doar 5% din respectiva suprafață. Deci nici vorbă de concesionarea totală a suprafeței celor de la Sterling. Dar cum concesionarea către OMV a aparținut administrației PSD și cum inchizitorul șef în scandalul "Sterling" este chiar Iulian Iancu, fostul secretar de stat din Ministerul Economiei, condus la vremea respectivă de PSD, referirile la firma austriacă au fost și sunt marginale. Păi, dacă este să îl împușcăm pe fostul premier Tăriceanu pentru acel procent de 5%, atunci ceilalți oficiali, printre care chiar și domnul Iulian Iancu, ce pedeapsă ar mai putea căpăta pentru mega concesiune oferită OMV.

Ținând cont de aceste realități, diversiunea "Sterling", pentru că asta este, și-a schimbat cursul. Plouă mai nou cu acuzații - dar din nou se omite din ecuație OMV-ul - privind faptul că firmei canadiene i s-a concesionat exploatarea, în loc să se meargă pe vechile prevederi din 1991-1992 când producția se împărțea. Se invocă drept argument suprem că în loc de 55%, România va benefica prin redevențe de doar 5 până la 13,5%. Păi, domnul Iulian Iancu să nu știe că acestea sunt noile prevederi legale în domeniu?! A uitat domnia sa ce prevede legea petrolului din 2004, la care bănuiesc că a și fost printre autori? Cred că nu a uitat, dar profită de faptul că opinia publică nu cunoaște în amănunt toate subtilitățile legislative. Contractul cu Sterling a fost pus în acord cu legea petrolului. Atât și nimic mai mult.

Dar arta diversiunii a ajuns la măiestrie. Altfel nu s-ar fi putut trimite presei sugestii cum că OUG nr.101/2007 a fost emisă de guvernul Tăriceanu pentru a revizui legea petrolului și de a permite expres modificarea contractului cu Sterling. Pentru cine nu știe - și acest lucru este trecut sub tăcere - contractul cu Sterling a fost semnat pe 24 august 2004, iar OUG nr.101 a fost emisă pe 4 octombrie 2007. Și nu cred că părțile care au negociat contractul, ANRM și Sterling, au beneficiat de o mașină a timpului pentru a pune datele din contract în acord cu viitoarea ordonanță de urgență.

Adevărata și singura problemă ce se degajă din acest scandal este dacă legea petrolului, emisă în 2004, este sau nu bună pentru România. De ce legea nu mai prevede împărțirea producției, ci doar concesiunea contra unor redevențe. asupra acestui aspect, lămuriri trebuie să dea chiar inchizitorul șef, domnul Iulian Iancu, și eventual cei 215 deputați care pe 25 mai 2004 au dat vot final asupra acestei legi. Țin însă să reamintesc că, la vremea respectivă, grupul parlamentar al PNL avea 25 de membri, din care foarte puțini au fost prezenți la vot.

Ar mai fi însă un aspect al acestui scandal, pe care nu l-am văzut din prima clipă. O informație de presă a agenției Reuters mi-a atras atenția. Mari companii, printre care Total, Royal Dutch Shell, BP, precum și deja marele beneficiar OMV, s-au arătat interesate să investească în prospectarea si exploatarea rezervelor de petrol si gaze de pe platoul continental din Marea Neagră. Ei bine, din acest moment consider că principala miză a acestui scandal o reprezintă intrarea în joc a unor grupuri de interese care probabil - nu am încă dovezi în acest sens, dar tradiția politică dâmbovițeană este plină de astfel de cazuri - fac jocuri pentru anumite firme oculte. Pentru că, altfel, nu lansezi pe piață un astfel de scandal tocmai când importanți jucători din domeniul energetic sunt interesați de afacere. Nu tratezi un contract cu o firmă străină - Sterling în cazul nostru - ca și când ar fi vorba de un caz penal, nu sugerezi că legislația trebuie schimbată radical. Repet, dacă legea este proastă, nu sunt eu specialistul care să mă pronunț acum, ea trebuia din start elaborată altfel.

Sunt curios să văd care dintre marii jucători de pe piața energetică ar mai fi interesați să investească în Marea Neagră în astfel de condiții. Și să mai ținem cont că încă nu se știe precis ce și cât se află în zona care ne-a revenit după procesul de la Haga. Nu cred că va mai dura mult și veți observa și dumneavoastră că aceasta este de fapt principala miză: scoaterea din joc a unor competitori de renume în favoarea unor alți competitori care au plantați "oamenii lor" în România.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 20 november 2019, 11:33
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro