Csilla-Mária Petö
Csilla-Mária Petö
Sittings of the Chamber of Deputies of February 24, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.20/06-03-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 24-02-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 24, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.4 Pető Csilla-Maria - referire la unele aspecte ale Programului "Școala de după școală";

Doamna Daniela Popa:

Urmează Grupul parlamentar al UDMR, doamna deputat Peto Csilla-Maria.

Aveți cuvântul, doamna deputat.

Doamna Petö Csilla-Maria:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi se referă la unele aspecte ale Programului "Școala de după școală" pe care l-am regăsit, e drept, sub forma unui enunț simplu, fără o abordare a modului în care acesta urmează a fi realizat în Programul de guvernare al Coaliției Partidul Democrat Liberal-Partidul Social Democrat, și anume extinderea Programului "Școala de după școală".

După cum se știe, importanța acestui program nu poate fi negat, mai ales în contextul realităților sociale actuale. Prin aceasta se dorește oferirea unei alternative utile de petrecere a timpului liber de după ore pentru elevi.

Într-adevăr, ar fi de dorit prelungirea programului de școală pentru elevii claselor I-IV pentru a-și putea efectua temele în incinta școlii sub supravegherea cadrelor didactice. Programul acesta after school este, așadar, extrem de util dar, mai ales, se prezintă o reală alternativă pentru părinții ocupați, fiind în același timp unul educativ și recreativ pentru copii. Până acum, totul pare în regulă, însă este interesant de văzut cum funcționează în prezent programul menționat.

Pentru a putea oferi acest program suplimentar, învățătoarele trebuie să se asigure că nu vor avea costuri mai mari decât încasări și asta pentru că nu doar părinții trebuie să plătească pentru elevii care rămân după program, ci și învățătoarele care plătesc taxe atât la consiliul local, cât și școlii, având în vedere că programul în cauză se desfășoară în incinta școlii.

Mai mult decât atât, învățătoarele trebuie să aibă o autorizație de persoană fizică pentru a presta astfel de servicii, cu alte cuvinte să aibă personalitate juridică. Și, încă nu am spus totul. Pe lângă chiria pe care o plătesc primăriei, învățătoarele semnează și un protocol de utilități cu directorul școlii prin care se obligă să plătească apa, curentul și celelalte cheltuieli.

Având în vedere aspectele de mai sus, în forma sa actuală, Programul -" Școala de după școală" este, de fapt, o idee foarte bună cu o finalizare însă față de care îmi permit să am unele rezerve. În primul rând, acest efort al cadrelor didactice menționate nu se justifică de cele mai multe ori. Este aproape inuman ca ele să fie cele care predau la orele de curs și tot ele să rămână cu copiii după încheierea programului normal.

În consecință, aș vrea să trag un semnal de alarmă asupra acestui segment de importanță majoră, care însă are foarte multe imperfecțiuni și care necesită o cu totul altă abordare.

Aș sugera Coaliției guvernamentale și factorilor de decizie în domeniu o aplecare mult mai atentă asupra acestui program. Faptul că acesta nu are o susținere bugetară, faptul că necesită un efort financiar deosebit din partea părinților și a cadrelor didactice deopotrivă, coroborat cu efortul fizic și intelectual peste măsură al acestora din urmă, nu constituie un aspect de normalitate.

Se impune, așadar, în primul rând, finanțarea și susținerea bugetară a programului prin bugetele consiliilor locale, fără de care pe termen lung vom asista la contraperformanțe majore în procesul educațional. Nu în ultimul rând, în contextul actual al mult discutatei crize economice, în numele căreia și împotriva căreia se iau zilnic decizii, am putea contribui la crearea unor noi locuri de muncă.

În locul cadrelor didactice care se ocupă de copii în timpul orele de curs s-ar putea angaja un personal din rândul tinerilor absolvenți în acest domeniu pentru care, în situația actuală, aceasta ar constitui o oportunitate deosebită.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc, doamna deputat.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie jeudi, 2 décembre 2021, 2:35
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro