Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of March 2, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.22/12-03-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 02-03-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 2, 2009

11. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.89/2008 pentru modificarea Legii învățământului nr.84/1995 (rămasă pentru votul final).
 
see bill no. 466/2008

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Punctul 11. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.89/2008 pentru modificarea Legii învățământului nr.84/1995.

Din partea comisiei, domnul Cristian Dumitrescu.

Vă rog.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

În legătură cu această solicitare de reexaminare, Comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților a analizat propunerea de reexaminare din partea Președinției și toți cei prezenți au votat pentru respingere - 21 de voturi. Deci, comisia a hotărât să rămână la punctul de vedere pe care l-a avut inițial.

În această ordonanță este vorba despre organizarea masteratelor de către instituțiile de învățământ superior.

Prin ordonanța la care se face referire se solicita ca aceste masterate să poată fi organizate nu de toate institutele de învățământ superior, ci numai de instituțiile care au grad de încredere ridicat, care sunt numai în număr de 5 în acest moment. Restul de 15.000 de dosare legate de înființarea de masterate urmau să fie evaluate până la 1 octombrie 2008, ceea ce ar pune sub semnul întrebării realizarea procesului de învățământ.

De asemenea, s-a considerat că astfel, prin faptul că era vorba despre grad de încredere ridicat, ARACIS-ul ar fi creat un monopol cu privire la evaluarea capacității gradului de desfășurare a activității didactice.

De asemenea, s-a considerat că înființarea prin Legea nr.2/2008 a funcției de președinte este o reglementare care deja a fost realizată.

Din acest punct de vedere, comisia a luat hotărârea să propună respingerea, menținerea punctului de vedere inițial, cu atât mai mult cu cât prin Legea bugetului, după cum știți, noi am introdus în bugetul consolidat al învățământului, de 6%, și drepturile realizate din sumele obținute în urma procesului de învățământ pe această cale, iar această obligație ar fi fost în imposibilitate de realizare, dacă s-ar fi menținut textul ca atare.

Deci, vă propunem respingerea.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog să propuneți și timpii alocați dezbaterii pe articole.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Două minute pe articol, vă rog foarte mult.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc mult.

Dacă la dezbateri generale, din partea grupurilor parlamentare sunt intervenții? Domnul Ionuț Stroe.

Domnul Ionuț-Marian Stroe:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Vreau să vă subliniez de la început faptul că este o lege care respinge o ordonanță, iar această lege este trimisă spre reexaminare către Parlamentul României de președintele țării.

În principal, ea ține să modifice art.70 alin.(3) al Legii învățământului. Tot ce știm e că aplicarea reglementărilor introduse de art.2 din Legea nr.2/2008 deja creează confuzii foarte mari și inechități în sistemul de organizare a școlilor doctorale.

În altă ordine de idei, unitățile de drept public în care sunt cuprinse și instituțiile de învățământ superior acreditate sau structurarea acestora fac parte din sistemul de cercetare-dezvoltare de interes național numai dacă sunt acreditate în acest sens.

Această evaluare în vederea acreditării este făcută de Consiliul Național al Cercetării Științifice din învățământul superior românesc (CNCSIS), care funcționează în baza Ordonanței nr.57 din 2002.

Tot în aceeași idee, evaluarea în vederea atestării capacității instituțiilor de învățământ superior de a desfășura activități de cercetare-dezvoltare și inovare se realizează de același Consiliu Național al Cercetării Științifice din învățământul superior românesc.

Deci, acest CNCSIS are responsabilitatea evaluării instituțiilor de învățământ superior în vederea atestării capacității acestora de a desfășura activități de cercetare-dezvoltare sau acreditării lor pentru a fi incluse în sistemul național de cercetare și dezvoltare de interes național.

Pe de altă parte, ARACIS-ul, Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior românesc are ca responsabilitate evaluarea instituțiilor de învățământ superior din punctul de vedere al capacității și al gradului de desfășurare a activității didactice. ARACIS-ul verifică numai dacă acestea sunt recunoscute de CNCSIS.

Criteriile, standardele, indicatorii de performanță pe baza cărora se face evaluarea de către ARACIS sunt diferiți față de cei ai CNCSIS. De aceea, vin să spun că acreditarea și evaluarea făcută de ARACIS nu poate substitui evaluarea făcută de CNCSIS. Este absolut necesar ca, pentru evaluarea unităților componente ale sistemului național de cercetare-dezvoltare în vederea atestării și acreditării lor, să existe o singură unitate de măsură.

Față de situația prezentată, cu privire la această reglementare cu caracter de urgență retrimisă de Președinția României, se impune a fi menționat, pe de o parte, faptul că o parte din unitățile de învățământ superior au depus deja dosare de acreditare la CNCSIS. Pe de altă parte, sunt instituții de învățământ superior care nu au depus încă acest dosar de evaluare, dar care sunt acreditate de ARACIS cu calificativul "Grad de încredere ridicat". Al treilea aspect constă în faptul că institutele de învățământ superior acreditate și evaluate de ARACIS nu pot face parte din sistemul de cercetare de interes național pe baza acestei evaluări, ci vor trebui să fie acreditate și de CNCSIS.

De aceea vin și vă spun că, în situația în care evaluarea în vederea atestării sau acreditării s-ar desfășura în continuare pe baza acestor reglementări a ambelor acreditări, practic nu se va mai putea realiza o evaluare unitară a tuturor competențelor, infrastructurii și resurselor de cercetare și dezvoltare, iar existența acestei duble reglementări în acest scop creează incertitudine în sistem și poate conduce la rezultate ale evaluării fără relevanță.

concluzionez și spun că Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal susține ordonanța de urgență și va vota împotriva respingerii propunerii de reexaminare din partea Administrației Prezidențiale.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă la dezbateri generale mai sunt și alte intervenții? Dacă nu mai sunt, intrăm pe dezbaterea pe articole.

Titlul legii: "Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.89/2008 pentru modificarea Legii învățământului nr.84/1995."

Dacă există observații? Dacă nu sunt, adoptat.

La pct.2, observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.3, 4 și 5. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptate.

Pct.6. Nu sunt observații. Adoptat.

Pct.7. Nu sunt observații. Adoptat.

Rămâne la vot final.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 18 august 2019, 22:34
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro