Pavel Horj
Pavel Horj
Sittings of the Chamber of Deputies of March 3, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.24/13-03-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 03-03-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 3, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.63 Pavel Horj - declarație politică referitoare la "Proiectul ordonanței de urgență a Guvernului privind înființarea Agenției Române pentru Dezvoltarea Durabilă în zone Industriale - ARDDZI";

 

Domnul Pavel Horj:

Declarație politică referitoare la "Proiectul Ordonanța de urgență a Guvernului privind înființarea Agenției Române pentru Dezvoltarea Durabilă în Zone Industriale - ARDDZI"

Agenția Națională pentru Dezvoltarea Zonelor Miniere (ANDZM) a fost înființată prin OUG 64/1997, aprobată prin Legea 43/1998, cu scopul asistării localităților miniere din România afectate de restructurarea sectorului minier.

La ora actuală, agenția funcționează pe lângă Ministerul Economiei, având 14 birouri și reprezentanțe locale în zone miniere și un colectiv central la București. Agenția are un număr de 68 posturi de funcționari publici, din care sunt ocupate 59, și o unitate de management a proiectului cu 10 posturi contractuale. Aria de operare a agenției cuprinde 386 localități asupra cărora s-a produs un impact negativ prin restructurarea activităților miniere din județele: Alba, Bacău, Bihor, Bistrița, Cluj, Caraș-Severin, Covasna, Dâmbovița, Gorj, Harghita, Hunedoara, Maramureș, Mehedinți, Neamț, Prahova, Sălaj, Suceava, Tulcea, Vâlcea.

În data de 03.02.2009, s-a depus la Secretariatul General al Guvernului de către inițiatorul Ministerul Economiei un proiect de ordonanță de urgență care vizează înființarea Agenției Române pentru Dezvoltare Durabila în Zone Industriale (ARDDZI) prin reorganizarea ANDZM.

Doresc să atrag atenția asupra unor aspecte privitoare la nota de fundamentare și proiectul ordonanței de urgență care, dacă va fi aprobată în forma propusă, va pune în pericol implementarea programelor ANDZM în zonele miniere, programe finanțate din contribuția României și împrumut de la Banca Mondială, acord de împrumut ratificat prin Legea nr.167/2005 încheiat între România și Banca Internațională de Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD) - nr.4759 RO - pentru finanțarea proiectului privind"Închiderea minelor, refacerea mediului si regenerarea socio-economică", semnat la București la 28 ianuarie 2005, lege publicată în Monitorul Oficial 515/17.05.2005.

Lărgirea sferei de activitate a agenției de la zone miniere la zone industriale, trebuie să fie una temeinic analizată, astfel încât să nu se producă disfuncționalități.

Comentarii punctuale:

1. În primul rând, considerăm că motivația actului normativ nu este în conformitate cu art.30 alin.(1) lit.g) din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, care impune în mod obligatoriu ca în nota de fundamentare a unui proiect de ordonanță de urgență să fie prezentate distinct elementele obiective ale situației extraordinare care impune reglementare imediată, cât și art. 115 alin. (4) din Constituție: "Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență numai în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligația de a motiva urgența în cuprinsul acestora".

Motivația din nota de fundamentare și din proiectul de ordonanță, "deblocarea și absorbția fondurilor alocate programelor din zonele de operare", este una falsă, ea nu se rezolvă prin modificarea denumirii instituției, dimpotrivă va duce la întârzieri și blocaje a programelor actuale, agenția fiind în relații contractuale cu autorități locale, ONG-uri etc. în vederea finanțării/implementării proiectelor contractate.

Reorganizarea ANDZM putea să se facă printr-un proiect de act normativ (OUG, HG) care să completeze OUG 64/1997, republicatăla 24.12.2005, cu toate modificările și completările legislative, astfel încât trecerea de la o entitate la cealaltă să fie una firească. Înființarea unei noi instituții, ARDDZI, va necesita pentru a deveni operațională un proces instituțional și legislativ care va dura luni de zile, timp în care activitatea ANDZM este sistată, contractele de finanțare devin nule, încheiate fiind cu o instituție care nu mai există. Mai trebuie adăugat și faptul că nou înființata ARDDZI nu are programe, proceduri, personal, bugete / finanțări cu care sa intervină în zonele industriale, proces instituțional de pregătire a personalului, și de lansare a programelor ce poate dura ani de zile.

2. În nota de fundamentare, la descrierea situației actuale se menționează: "În implementarea acestuia au apărut întârzieri datorate disfuncționalităților instituționale".Eventualele întârzieri nu s-au datorat nici denumirii instituției, nici statutului de funcționar public al angajaților sau lipsei unui președinte salarizat ca secretar de stat, cele enumerate fiind singurele modificări instituționale propuse în proiectul ordonanței. Din informațiile noastre, aceste întârzieri au intervenit pe de o parte datorită managementului fluctuant generat de numirea a opt directori generali, din 2000 până în prezent, de către miniștrii în funcție ai Ministerului Economiei (fost MIR, MEC, MEF) iar, pe de altă parte, datorită lipsei sau insuficientei alocări de fonduri bugetare de către ordonatorul principal de credite.

În sprijinul celor afirmate mai sus stau și se pot consulta rapoartele Aide - memoire încheiate la fiecare 6 luni de proiect între reprezentanții BIRD și conducerea ministerului care sunt documente de evaluare a stadiului proiectului. Cităm din ultimul Aide memoire, încheiat ca urmare a misiunii Băncii Mondiale din octombrie 2008 "Resursele bugetare necesare în primăvara / vara anului 2008: nu au fost puse la dispoziție pentru proiect în timp util, ceea ce a dus la revizuiri ale graficului de lucrări și la întârzieri la plata antreprenorilor".

3. Se mai menționează în nota de fundamentare: "În cazul neluării acestor măsuri imediate, toate resursele financiare vor fi pierdute". Tocmai desființarea ANDZM preconizată de echipa de inițiatori din ME prin proiectul OUG la pct.8 alin (2) va conduce la anularea Acordului de împrumut și pierderea sursei de finanțare internațională, a circa 52 milioane USD, care ar trebui sa mai fie consumate prin implementarea proiectului de către ANDZM în beneficul comunităților miniere, până în 2010 - 2011, fonduri rămase neconsumate până acum din acordul de împrumut al BIRD pentru Guvernul României.

În județul Maramureș, agenția are un birou regional la Baia Mare și o reprezentanță locală la Baia Borșa. Peste 30 localități din județul Maramureș au proiecte în derulare sau urmează a fi finanțate prin intermediul programelor ANDZM. De asemenea, în cadrul componenței "Infrastructura municipală" sunt contracte încheiate pentru 5 lucrări de infrastructură, cu valori de 600.000 USD fiecare, la Cavnic, Borșa, Tăuții Măgherăuș, Baia Sprie, Băiuț. Aceste contracte ar putea deveni nule odată cu desființarea instituției.

Prin cele descrise mai sus, atrag atenția asupra unor posibile decizii eronate ale celor cu competențe în avizarea acestui act normativ, solicitând, totodată, Ministerului Economiei retragerea sau eventual modificarea lui astfel încât lucrurile să se deruleze cu coerență și eficiență.

Vă mulțumesc pentru atenția acordată.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 20 november 2019, 18:34
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro