Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of March 30, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.39/09-04-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 30-03-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 30, 2009

13. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.128/2008 privind unele măsuri de reorganizare a sectorului energetic prin preluarea de către Societatea Comercială de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice "Electrica"-S.A. a unor pachete de acțiuni (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 112/2009

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

Punctul 13. Proiectul de Lege pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.128/2008 privind unele măsuri de reorganizare a sectorului energetic prin preluarea de către Societatea Comercială de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" S.A. a unor pachete de acțiuni.

Vă rog, pentru a prezenta punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Lucian Șova (secretar de stat, Ministerul Economiei):

Mulțumesc, doamna președinte.

Sunt Lucian Șova, secretar de stat la Ministerul Economiei.

Prin Ordonanța de urgență nr.128 din 2008, s-a creat o societate care cuprinde activitatea de distribuție la nivelul a trei regiuni geografice, cât și o capacitate de producție de aproximativ 9300 MW, aproximativ 50% din piață, formată din: S.C."Hidroelectrica" S.A, S.C. Complexul energetic Turceni S.A. și S.C. Complexul energetic Rovinari S.A..

În ședința din data de 5.II.2009, Guvernul și-a precizat poziția de a respinge ordonanța din următoarele motive: 1. Cele trei societăți de producție a energiei electrice sunt cele mai rentabile din sistemul național, prețul de producție al lor ar fi fost la jumătate din prețul realizat de ceilalți producători, distorsionând puternic piața energiei electrice și concurența din sistem; 2. Consiliul Concurenței nu a emis o decizie finală privind operațiune de concentrare economică; 3. Legislația europeană privind structura pieței de energie electrică integrată vertical și cota de piață a celui mai mare producător urmează să fie modificată în sensul reducerii cotei de piață a celui mai mare producător; 4. În momentul emiterii Ordonanței de urgență a Guvernului nr.128 din 2008, societățile respective erau coordonate de AVAS care n-avea experiența de specialitate necesară, iar în prezent coordonarea lor a trecut la Ministerul Economiei.

Față de cele prezentate mai sus, propunem plenului Camerei Deputaților respingerea acestui act normativ.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc.

Comisia.

Doamna Mihaela Stoica:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat Proiectul de Lege pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.128/2008.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil. Comisia pentru buget, finanțe și bănci a avizat favorabil proiectul de lege. Comisia pentru industrii și servicii a avizat favorabil inițiativa legislativă.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât cu majoritate de voturi, două împotrivă, să supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Proiectul de Lege pentru respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.128/2008.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Dacă din partea grupurilor parlamentare există intervenții.

Vă rog, domnule deputat, din partea Grupului parlamentar al PNL.

Domnul Viorel Palașcă:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Mă numesc Viorel Palașcă și reprezint punctul de vedere al Grupului liberal.

Noi vom vota împotriva acestei legi pentru că considerăm că adoptarea acestei legi sau, în fapt, respingerea acestei ordonanțe, practic, privează românii de a avea un preț competitiv al energiei electrice.

Considerăm că, așa cum se stipula în această ordonanță, respectiv înființarea unei companii energetice puternice, integrată, ar fi dus la investiții în domeniul energetic, investiții necesare atât în ceea ce privește retehnologizarea sistemului, dar și investițiile de mediu. De asemenea, s-ar fi creat posibilitatea unor locuri de muncă stabile și mai ales unor locuri de muncă sigure.

Unul din scopurile principale ale acestei ordonanțe era ca energetica românească să fie bine reprezentată prin această companie și în afara granițelor țării, astfel încât o societate puternică să poată să aibă acces pe piețele energetice internaționale.

Din aceste motive, noi vom vota împotriva acestei legi și credem că totuși Guvernul Boc ar trebui să aibă un moment de reflecție, să gândească mult mai bine dacă totuși nu este necesar ca să existe în România o puternică societate energetică integrată.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Iulian Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Avem prin această ordonanță un exemplu tipic de joacă de-a decizia la nivelul cel mai înalt instituțional în România și tocmai referitor la sectorul care este declarat strategic la nivel european și mondial, respectiv domeniul energetic.

Este de apreciat faptul că, astăzi, colegii noștri liberali își mențin punctul de vedere, sunt consecvenți și prin asta își asumă pe deplin această greșeală.

Dacă vă reamintiți, stimați colegi, această ordonanță a făcut subiectul unei dezbateri publice destul de aprinse la vremea respectivă, deși noi am adus argumente pe care o parte dintre ele am să vi le repet astăzi, rugându-i, fiind în perioada de campanie electorală și cu doar o lună înainte de predarea mandatului, să nu ia această decizie, angajând practic și obligând noul Guvern să revină asupra ei sau chiar s-o anuleze, ceea ce, iată, se întâmplă astăzi.

Ce s-a întâmplat ca efect însă în cadrul sistemului energetic național? Pe de o parte, Guvernul a emis o ordonanță, Ordonanța nr.101 prin care sparge sistemul energetic și-l transferă parte de la economie la AVAS, o parte dintre societățile din domeniul energetic rămânând la Ministerul Economiei. Am avut parte de schimbarea consiliilor de administrație și a membrilor în adunările generale ale acționarilor și membrilor comisiilor de privatizare. Practic, s-a aplicat un algoritm în care am schimbat anumiți oameni cu alți oameni, fiecare pe criteriul politic, niciunul, însă, din păcate, având experiență managerială.

Nu s-a atins acel obiectiv, respectiv, declarat obiectivul, la vremea respectivă, de privatizare rapidă, de aceea s-a invocat urgența, de aceea a fost elaborată o ordonanță de urgență. Cu toate că s-a invocat urgența, nicio secundă nu s-a întreprins niciun demers în vederea privatizării acelor societăți. Mai mult, toate societățile au început să înregistreze pierderi, iar astăzi vârful de lance al acestor societăți îl reprezintă Drobeta Turnu Severin, care, în combinație cu societățile transferate la AVAS, a ajuns să aibă marea performanță să realizeze o gaură de 14 mii de miliarde.

Ce s-a întâmplat în comportamentul lor? Au reușit să ia energie de la Complexul energetic Turceni, RAAN-ul fiind producător de energie, s-o vândă la distribuția de energie electrică, transferând practic costurile populației, rămânând cu 51 de miliarde de lei pe lună în conturile acestei societăți care astăzi a devenit o problemă, mai ales acum, pe fondul acestei crize, în a supraviețui. Practic, este în pragul falimentului.

Or, am avut parte de această decizie, ea a fost abandonată în proiect și peste această decizie a intervenit o nouă ordonanță, cea despre care vorbim astăzi, și care își propunea realizarea unei societăți integrate, o singură societate care comasa, și acum am să vă repet argumentele și greșelile guvernului anterior, într-o singură societate toată energia ieftină a României, lăsând în afară toate celelalte societăți de producție, evident, la prețuri mai mari ale energiei electrice și care aveau compromise programele de investiții și mai ales programele de realizare a instalațiilor privind protecția mediului, obligație asumată în programul european. O dată.

Doi: aveam acumulat cel mai mare procent de producție din piață, aproape 70% din capacitatea de producție și peste 51% din piața de energie. Nu mai aveai concurent, n-avea cine altcineva să mai ofere energie în piață.

Soluția corectă oferită încă de la acea vreme era: minim două societăți integrate care să fi comasat în structură integrată verticală toate capacitățile de producție, de la cărbune, nuclear, hidroenergie, astfel încât să poată concura în condiții transparente în piață, cu prețuri egale și să avem, în sfârșit, posibilitatea să reparăm toate greșelile istorice realizate în cadrul sistemului energetic național.

Nu s-a dorit acest lucru, s-au încăpățânat în a promova ordonanța de urgență, neperformanța managerială s-a transferat în preț și de acolo s-a transferat populației României.

Astăzi, avem șansa să reparăm această greșeală și să ieșim noi cu o decizie corectă prin care să impunem minim două societăți integrate, strategice, la nivel național, astfel încât să putem crea presiune pe reducerea prețului și să oferim populației o energie mai ieftină decât se oferă astăzi.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Doamna Sulfina Barbu, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

Doamna Sulfina Barbu:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Acest act normativ categoric trebuie respins. Așa cum au spus și antevorbitorii, aș aduce câteva argumente în plus, și anume: nu poți tu, ca stat, să faci o companie energetică în care să incluzi numai câteva unități și să nu te gândești la cetățeanul României.

Dacă ne uităm la fiecare dintre orașele mari, care au în responsabilitate CET-urile și care nu au în momentul de față investițiile de mediu asigurate pentru a se conforma, constatăm că intenționat au fost lăsate separat, fără să intereseze pe nimeni ce se întâmplă cu energia termică și cu energia electrică pentru cetățeni.

Deci, atunci când gândim un sistem competitiv într-un domeniu strategic, trebuie să gândim și efectele asupra fiecărui cetățean. Și dacă discutăm de domenii care să ne intereseze, trebuie să ne intereseze eficiența energetică, că ne-am angajat să investim în acest domeniu, și reamintesc că investițiile în mediu de la toate instalațiile sunt nenegociabile. Sunt asumate de România. Nu putem lăsa acele instalații separat, să se descurce fiecare, să ia bani de unde poate și pe noi să ne intereseze numai acele unități care sunt competitive și atât. Trebuie să facem ca tot sistemul să fie competitiv în România, pentru că până în anul 2020, angajamentele sunt aceleași și pentru Germania, și pentru Franța, și pentru România, pe pachetul schimbări climatice și mediu, și energia este primul domeniu în care trebuie să investim și se produc modificări majore.

În consecință, Partidul Democrat Liberal votează pentru respingerea acestui act normativ și sunt argumente suficiente pe care și dumneavoastră, în calitate de parlamentari, trebuie să le spuneți cetățenilor din colegiile în care v-ați obținut votul.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă nu mai există alte intervenții din partea grupurilor parlamentare, nefiind nici amendamente, proiectul de lege rămâne pentru votul final.

Am epuizat timpul alocat dezbaterilor pentru ziua de astăzi.

Începând cu ora 18,00, va avea loc primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului, iar de la ora 19,00 va avea loc prezentarea pe scurt a interpelărilor.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 17 november 2019, 10:07
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro