Vasile Berci
Vasile Berci
Ședința Camerei Deputaților din 7 aprilie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.46/17-04-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 07-04-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 aprilie 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.51 Vasile Berci - declarație politică cu titlul "Educația, sau strategia drumului spre nicăieri";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Vasile Berci:

"Educația, sau strategia drumului spre nicăieri"

Starea de moment a sistemului de învățământ nu lasă să se întrevadă luminița de la capătul tunelului, adică o reformă unitară și coerentă, cu etape și măsuri clare și adecvate, care să producă eficiență și stabilitate în educație.

Se poate ușor constata că nu se poate depăși gândirea contraproductivă exprimată prin sintagma "fiecare guvern și ministru, cu propria sa reformă", exprimată prin decizii punctuale, care agravează starea de criză a sistemului.

Managementul educației actualei guvernări ilustrează, din păcate, cu vârf și îndesat dezorientarea, neputința și incoerența deciziilor. Concretizăm aceste constatări prin câteva exemple extrem de evidente:

  1. Salarizarea, și în general veniturile dascălilor, după marea farsă electorală din noiembrie 2008, au intrat în ceață. Legea nr.221/2008, dar, de ce nu, și OU nr.151/2008 nu produc niciun efect. Se pare că va fi o creștere în două etape de 5%, practic egală sau sub nivelul inflației. Ba, mai mult, unele drepturi, ca: sporuri, salarii de merit etc. sunt suprimate, iar recent guvernul a stabilit ferm că o majorare serioasă a salariilor nu va avea loc până la 31 dec. 2009. Este lipsit de un minim de bun-simț argumentul că majorarea nu este posibilă până când nu va fi adoptată legea unică a salarizării bugetarilor.
    Este meritul sindicatelor din învățământ că au blocat prin negocieri ferme intenția guvernului de a suprima tichetele cadou și tichetele de vacanță.
    Sperăm ca sindicatele vor reuși să se impună în negocierea contractului colectiv de muncă. Alternativa ar fi dramatică - acțiuni de protest, grevă generală și boicotarea anului școlar. E adevărat că în compensare, dascălii s-ar putea "distra" ascultându-l pe premierul Emil Boc cântând cu cinism "Pușca și cureaua lată/ ce salarii, sporuri și venituri aveați odată".
  2. Problema reabilitării infrastructurii școlare este gestionată haotic și cu grad mare de întârzieri. În țara sunt peste 4000 de grădinițe, școli și licee care au intrat în lucrări de reabilitare în anii anteriori și necesită alocări de fonduri pentru a fi finalizate lucrările.
    S-au achitat până acum facturile restante din 2008 acoperind doar lucrările executate la nivelul fondurilor alocate prin HG-uri, există însă situații de lucrări și facturi pentru lucrări executate în avans și care trebuie urgent decontate și, bineînțeles, alocate sumele necesare continuării în vacanța de vară a lucrărilor de reabilitare.
    Greu de crezut că se vor putea realiza aceste lucrări, trecând datoriile care mai există la administrațiile locale și având în vedere rectificarea negativă care a avut loc la bugetul MECI la Capitolul "Investiții și reabilitări".
  3. Se constată, din păcate, lipsa totală de transparență cu privire la pachetul legislativ privind educația, care urmează să fie depus la comisiile pentru învățământ ale Parlamentului în această lună. Se impun lămuriri privind conținutul și corelarea cu Pactul național pentru educație asumat anul trecut de partidele parlamentare.

În aceeași măsură, lipsa de transparență este crasă și în legătură cu procesul de descentralizare, care, la "bursa zvonurilor" ar însemna subordonarea totală a unităților de învățământ administrațiilor locale, inclusiv numirea directorilor prin politizarea inerentă a acestei funcții.

În rest numai de bine. Planul-cadru și curricula sunt tratate după regulile jocului alba-neagra, SAM-urile după principiul "Aceeași Mărie, cu altă pălărie", iar noile licee tehnologice se conturează fără fond.

S-a discutat la începutul actualei guvernări de nevoia reală a recredibilizării sistemului de educație, de centrare a actului educațional pe formarea de competențe etc.

Sună bine, dar deciziile care se iau nu au nimic în comun cu recredibilizarea școlii românești.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 18 ianuarie 2020, 16:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro