Plen
Ședința Senatului din 1 aprilie 2009
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.43/10-04-2009

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2009 > 01-04-2009 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 1 aprilie 2009

13. Dezbaterea Proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 141/2008 pentru modificarea Legii nr. 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă (L47/2009) (votul pe raport și votul final se vor da în ședința de luni, 6 aprilie a.c.)  
 
consultă fișa PL nr. L47/2009

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

Punctul 12, ultimul punct din ordinea de zi, Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 141/2008 pentru modificarea Legii nr. 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă.

Raportoare: Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, domnul președinte Mihail Hărdău. Microfonul 7.

Din partea Guvernului, domnul secretar de stat Valentin Iliescu.

Aveți cuvântul, domnule secretar de stat. Microfonul 9.

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Legea nr. 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă creează cadrul juridic pentru organizarea instituțională și desfășurarea programelor de instruire diferențiată a acestor tineri.

Prezentul proiect de act normativ, ordonanța aflată în dezbaterea Senatului astăzi, propune eficientizarea activităților referitoare la pregătirea tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă și utilizarea în mod eficient a resurselor.

Acest proiect de act normativ elimină paralelismele și suprapunerile dintre activitățile Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar și cele ale Centrului Național de Instruire Diferențiată.

De asemenea, prin acest proiect de act normativ se creează posibilitatea unei abordări sistemice a selecției și pregătirii tuturor tinerilor capabili de performanță în cadrul Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar și a valorizării pregătirii tinerilor supradotați în cadrul concursurilor și olimpiadelor.

Guvernul României vă solicită sprijinul pentru acest proiect de lege așa cum a fost amendat de Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport din Senatul României.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Punctul de vedere al comisiei, domnul președinte Mihail Hărdău. Microfonul 7.

Domnul Mihail Hărdău:

Comisia noastră a analizat acest proiect de lege.

În urma dezbaterilor, a hotărât, cu majoritate de voturi, să adopte raport de admitere, cu amendamentele care sunt cuprinse în anexă.

V-aș îndrepta să priviți cu atenție un amendament prin care s-a modificat titlul, devenind: "Lege privind educația tinerilor capabili de performanță înaltă", ca să nu mai zâmbiți cu multă înțelegere.

Guvernul susține adoptarea acestui proiect de lege.

S-au primit avize favorabile din partea Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, Comisiei pentru egalitatea de șanse și din partea Consiliului Legislativ.

În raport cu obiectul de reglementare, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, Senatul fiind Cameră decizională.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Întrebări adresate inițiatorului? Nu sunt.

Dezbateri generale, vă rog.

Domnul senator Paul Ichim. Microfonul 1, vă rog.

Domnul Paul Ichim:

Domnule președinte, Stimați colegi, La acest proiect de lege, în mare, nu am de comentat.

Aș avea o întrebare pentru oamenii care au experiență în educație, deoarece sunt obișnuit ca o treabă pe care o începi să aibă și o finalitate, iar mie mi se pare că proiectul de lege duce până într-un anumit loc, dar nu închidem ciclul.

Să mă explic.

E bine că în România avem grijă de handicapați și, în sfârșit, se pare că avem grijă și de copiii supradotați...

Rectific, persoane cu dizabilități, nu handicapați.

Bine că avem grijă de copiii supradotați, este foarte bine, dar avem grijă doar până la sfârșitul liceului, după aceea nu știm ce facem cu ei.

Segmentul acesta reprezintă o problemă despre care cred că nu este rezolvată în interesul nostru, ca popor, și cred că ar trebui inserată în legislație.

De ce? Acest segment supradotat reprezintă acel pluton de copii care pleacă cu burse în străinătate, iar noi nu prea avem o ofertă care să îi facă să se reîntoarcă în țară, să ajute statul român, poporul acesta, și atunci, foarte frumos, descoperim că exportăm materie cenușie.

În loc să facem ceva pentru acești copii supradotați - eventual o bursă, un contract - și să-i aducem înapoi după aceea, să ne ajute, pentru că așa ar fi interesant, zic eu, noi am prevăzut această ofertă doar până la sfârșitul liceului.

Eu acum transmit un mesaj celor care sunt în învățământ.

La fel am făcut, experimental, cu învățământul de tip Waldorf:

au terminat primul ciclu și intră în al doilea - poate nu stăpânesc termenii corect, domnule ministru, vă rog să mă corectați -, și atunci copiii aceia intră într-un ciclu nou și, pentru că nu au continuitate, au probleme de adaptare.

E bine că am ajuns până aici, cred eu, și e bine că facem ceva pentru copiii supradotați, dar trebuie să continuăm.

Interesul nostru, ca națiune, este să-i ajutăm să fie absolvenți, performeri la olimpiade, dar și să-i folosim în continuare, să le putem facilita ceva în așa fel încât statul român să beneficieze de aportul acestor oameni talentați.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnule senator Ion Rotaru, vă rog. Microfonul 4.

Domnul Ion Rotaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș veni să subliniez și eu importanța acestei legi și, pe aceeași lungime de undă cu domnul senator Ichim, aș fi vrut să subliniez același lucru, și anume faptul că art. 24 alin. (2) spune: "Centrul Național de Instruire Diferențiată este înființat în scopul identificării, pregătirii, stimulării și valorificării potențialului tinerilor capabili de performanță înaltă.

Sigur că este bine că se încearcă acum, la nivelul fiecărui județ, înființarea acestor centre de instruire diferențiată.

Sigur că este bine că ele vor funcționa pe un cadru legal, bine definit și care poate fi urmărit și pus în practică, dar aș sublinia ideea aceea că avem mulți tineri olimpici, valoroși care obțin rezultate la concursuri internaționale și nu numai și care, atunci când ajung în țară, dacă-i întrebi cum au fost stimulați...

Stimulentele sunt uneori derizorii.

Se lasă mult de dorit în ceea ce privește efectiv factorul stimulator, factorul care să-i încurajeze și să-i determine să meargă mai departe.

Aici cred că Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, Ministerul Finanțelor Publice ar trebui să se aplece cu mai mare atenție pentru a stimula efectiv performanța.

Subscriu, de asemenea - și era ideea pe care voiam s-o subliniez -, în totalitate la ceea ce spunea domnul senator Ichim, faptul că nu ducem până la capăt această idee, că ar trebui să îi preluăm într-o formulă a cercetării multidisciplinare, să găsim un mecanism, să găsim un organism care să preia aceste valori, pentru că un proverb românesc spune "Cine nu are bătrâni să și-i cumpere.", iar eu aș spune, parafrazând, "Cine are tineri supradotați să nu-i cedeze ieftin", pentru că vor fi mult mai mari costurile pentru țară.

Grupul nostru parlamentar susține în totalitate acest proiect de lege, cu observațiile pe care le-am făcut și eu.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Alte intervenții? Nu mai sunt.

Domnule președinte Hărdău, vă rog să oferiți dumneavoastră câteva explicații în legătură cu cele două intervenții.

Domnul Mihail Hărdău:

Există în lege o modificare, la art. 27, dacă-mi permiteți, citez: "Ministerul Educației, Cercetării și Inovării poate aloca din bugetul propriu fonduri pentru programe de instruire diferențiată ale Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar".

Deci se lăsă ministerului posibilitatea, pe baza unor politici, a unor strategii de evaluare și valorificare - ca să răspund celor doi senatori -, de a aloca diferențiat sume sau, mă rog, premii, compensații materiale, financiare, care să stimuleze și să realizeze o anumită reglementare echitabilă între efortul acestor copii și rezultatele lor, dar niciodată excelența nu se plătește ca un salariu.

Excelența îți aduce anumite avantaje și un premiu.

Ideea de a salariza acești copii, cum spunea un coleg, nu cred că este benefică.

Acel elev capabil de performanță beneficiază de instruire suplimentară finanțată de către statul român.

Acesta este un mare premiu, care este săptămânal.

Noi am introdus câteva amendamente prin care am dorit să facem funcționale vechile centre de excelență.

Ideea este generoasă.

Inițial, centrele de excelență au funcționat pe o lege veche.

Cunosc situația de la Cluj, unde a funcționat un astfel de centru.

În țară, au mai funcționat centre în patru locuri din 42 de județe, ceea ce arată nivelul de aplecare spre performanță al personalului din învățământul românesc.

Se încearcă o resuscitare, o revitalizare a acestui concept, cu aplicație directă spre evoluția copiilor cu performanță.

Haideți să dăm girul ministerului să pună în aplicare această lege cu modificări care fac posibilă o anumită flexibilizare în politica educațională de la nivelul fiecărui județ.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Raportul comisiei este favorabil, având amendamente admise.

Sunt observații asupra amendamentelor admise? Nu.

Vă mulțumesc.

Proiectul de lege a fost adoptat de Camera Deputaților, Senatul este Cameră decizională, deci nu suntem constrânși de termenul de adoptare.

De asemenea, este vorba de o lege cu caracter de lege organică și, în acest caz, votul pe raport și votul final le vom da luni, 6 aprilie 2009.

Stimați colegi,

Am epuizat ordinea de zi.

Vă mulțumesc pentru stoicism și pentru răbdare.

După-amiază, de la ora 15.00, avem programate ședințe în comisiile permanente ale Senatului.

Ședința s-a încheiat la ora 12.15.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 26 februarie 2021, 23:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro