Ștefan Daniel Pirpiliu
Ștefan Daniel Pirpiliu
Sittings of the Chamber of Deputies of May 5, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.61/15-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 05-05-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 5, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.4 Ștefan Daniel Pirpiliu - declarație politică intitulată "Obligativitatea încheierii de către armatori a contractelor internaționale privind drepturile marinarului";

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Tot din partea Grupului parlamentar al PD-L, domnul deputat Ștefan Pirpiliu.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Ștefan Daniel Pirpiliu:

Bună dimineața, doamna președinte!

Vă mulțumesc mult.

Declarația politică pe care aș dori să o fac astăzi de dimineață se intitulează "Obligativitatea încheierii de către armatori a contractelor internaționale privind respectarea drepturilor marinarului".

Doamnelor și domnilor deputați,

Declarația mea politică se referă la protecția pe care statul român trebuie să o acorde acelor marinari, cetățeni români, care, ca și angajați ai unor companii de navigație ajung să devină victime ale piraților ce acționează în zona somalezo-yemenită.

Vorbim de anul 2009 și de piraterie. Asistăm la proliferarea unui fenomen specific secolului XIX, care a devenit o problemă serioasă a siguranței transporturilor, în condițiile în care numărul atacurilor rebelilor somalezi crește constant, acestea fiind, în 2008, de două ori mai multe față de cele înregistrate în anul 2007, ostaticii fiind eliberați, în marea majoritate a cazurilor, numai în urma unor răscumpărări.

De asemenea, conform unei estimări a Biroului Maritim Teritorial din Kuala-Lumpur, sucursală a Biroului Internațional Maritim, dată publicității în aprilie 2009 de Associated Press, de la începutul anului până în prezent au fost atacate 80 de nave, adică un număr de 4 ori mai mare decât în 2003. În prezent se află ostatice un număr de 18 nave și 310 marinari.

Pirații nu sunt însă numai un pericol pentru flotele comerciale sau vasele de pasageri, experții estimând că ei au contacte și cu grupările radical - islamice, deci, cu terorismul internațional.

Coasta Somaliei nu este singura zonă cu risc ridicat. Sunt focare în apele teritoriale nigeriene, în zona Africii de Est, pe toată coasta de Vest a Africii, iar mai nou și în Strâmtoarea Malaca.

Lucrurile încep să capete o turnură violentă, fapt ce a generat de altfel și implicarea Alianței Nord-Atlantice și a Uniunii Europene în consolidarea securității rutelor comerciale maritime, cea din urmă lansând în decembrie 2008 Operațiunea Eunavfor Atalanta, misiune prin care nouă vase militare patrulează pe coasta Somaliei, din care 5 nave aparțin NATO, sosirea altor patru fiind preconizată pentru vara 2009.

Deși, în total, apele teritoriale ale Somaliei sunt apărate de 30 de fregate militare din întreaga lume, industria shippingului este consternată de faptul că națiunile puternice ale lumii, cu resursele pe care le au la dispoziție, nu reușesc să mențină securitatea într-un loc strategic, cum este cel care leagă Europa de Asia spre Marea Roșie prin Canalul de Suez.

De la începutul anului în curs, zece marinari români au căzut și ei victime ale unor astfel de atacuri. Deși aparent marinarii au dreptul de a refuza să navigheze în zonele considerate periculoase, o astfel de atitudine atrage după sine pierderea contractului încheiat cu armatorul, aspect deloc de neglijat în actualele condiții socio-economice. În plus, nu toate navele au încheiate acele contracte internaționale care stipulează respectarea drepturilor marinarului în conformitate cu legislația internațională.

În acest context, consider că atât Uniunea Europeană, cât și NATO, ar trebui să le impună navelor aparținând statelor extra-comunitare și celor care nu fac parte din Alianța Nord Atlantică și UE ce doresc să acosteze în porturile statelor membre, să aibă contracte semnate în acest sens.

Dincolo de faptul că viața acestor cetățeni români este pusă în pericol în zonele respective, teama de apele Golfului Aden din Oceanul Indian a redirecționat traficul de mărfuri din toată lumea, afectând astfel și Portul Constanța. În prezent, multe nave evită să traverseze Strâmtoarea Aden, alegând să ocolească Africa și să ajungă în nordul Europei, fără a mai ajunge în Portul Constanța, ceea ce, după unele estimări, a redus cu circa 20% traficul de mărfuri prin portul românesc.

Iată deci că activitățile de transport naval sunt însoțite de un important factor de risc și este nevoie ca măsurile luate de companiile de navigație și autorități să fie consolidate, astfel încât să ducă la reducerea la minimum a acestor evenimente.

De asemenea, consider oportun lansarea unui apel către instituțiile abilitate ale statului de a discuta în forurile NATO și UE problema pirateriei, întrucât pentru reprimarea acestui fenomen este nevoie de o abordare globală și de sprijinul întregii comunități internaționale.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 26 august 2019, 10:41
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro