Mircea-Gheorghe Drăghici
Mircea-Gheorghe Drăghici
Sittings of the Chamber of Deputies of May 5, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.61/15-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 05-05-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 5, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.71 Mircea Gheorghe Drăghici - declarație politică privind "Importanța alegerilor europarlamentare";

 

Domnul Mircea Gheorghe Drăghici:

Declarație politică: "Importanța alegerilor europarlamentare".

Mulți dintre noi credem că știm totul despre campania electorală, fie că facem parte dintr-un partid sau nu. Totuși, multe lucruri, deși par simple, sunt rezultatul unei activități laborioase și atent planificate. Modalitățile de a conduce o campanie s-au schimbat dramatic, iar singura cale de a câștiga este să folosești toate șansele pe care le ai, metodele și tehnicile noi, dar, mai ales, să deții o strategie eficientă.

Pașii mici, dar vizibili, făcuți de partidele și liderii politici din România, în modalitatea de a conduce campaniile electorale, arată că persuasiunea politică devine un rezultat al unei activități profesioniste.

Este o iluzie să subestimezi electoratul, să-l consideri neinformat, fără capacitatea de a judeca, de a cumpăni, uneori chiar mai bine decât oamenii politici.

A elabora mesaje simpliste sau a utiliza tehnici aparent sofisticate, dar sesizate de către mulți alegători, este o gravă greșeală. Publicul se va simți subapreciat și manipulat.

Prin natura lor, campaniile produc mai mulți învinși decât învingători, ceea ce poate antrena o dispută "la baionetă", disperată, care nu mai ține cont de reguli, de un minimum de civilizație.

Campaniile au și ele regulile lor. Este esențial ca partidele și candidații să cunoască și să stăpânească mecanismele unei campanii electorale. În felul acesta se asigură un fel de "egalitate a șanselor", care să permită celor mai buni să câștige. Fără stăpânirea acestor mecanisme sau în condițiile unei stăpâniri inegale, poate câștiga demagogia, fariseismul.

La capătul unei campanii electorale se află Puterea, atât de mult râvnită de către partide și candidați. Pentru aceasta, nu înseamnă o campanie poate face mult, dar niciodată nu face totul.

O campanie poate adăuga, poate construi dacă ceea ce există ca realizare, prestigiu, imagine, permite acest lucru, dar o campanie nu va putea transforma niciodată un candidat fără credit și prestigiu într-unul competitiv. Tocmai pentru că, la capătul cursei electorale, se află puterea, campaniile aduc la suprafață ceea ce este mai bun și ceea ce este mai rău în oameni. Ele pot fi prilej de derulare a unor proiecte, a unor strategii elaborate după ani de experiență, cum pot fi și o formă de a vinde iluzii, o modalitate de a transforma spațiul public într-o scenă a invectivei, a acuzei, a scenariilor murdare.

Competiția politică este o formă de înfruntare dură. Contează și comportamentul propriu-zis al candidaților, capacitatea lor de a rezista, de a convinge, de a se stăpâni, de a da replici tăioase, de a da tot atâtea lovituri câte primesc.

Viața politică nu este doar ceea ce se vede: priviri, recepții, zâmbete. Omului politic i se cere o tărie specială, o capacitate de stăpânire aparte. Adesea, alegătorul votează și omul, iar campania trebuie să evidențieze și calitățile individuale ale candidaților.

Statutul de membru al UE este o condiție necesară, dar nu și suficientă pentru a ne atinge unul dintre obiectivele noastre strategice: reducerea decalajelor istorice față de statele occidentale. Pentru asta avem nevoie de o strategie de dezvoltare durabilă, care să permită folosirea oportunităților oferite de aderare și care să maximizeze avantajele oferite de apartenența la Uniune.

Se știe că alegerile constituie un element de bază pentru promovarea democrației în lume. Occidentul concepe alegerile drept un test pentru aprecierea gradului de dezvoltare democratică într-o țară sau alta.

Orientarea campaniei pentru alegerile europarlamentare spre teme interne și neglijarea celor europene a generat discuții aprinse în cadrul politic românesc. Fenomenul în sine nu este unul particular românesc.

În majoritatea statelor admise în Uniunea Europeană, după 2004, și care au derulat campanii pentru a-și trimite reprezentanți în Legislativul european, factorii politici au apelat la problematicile interne ale statelor respective pentru a câștiga, în detrimentul unor teme europene considerate mai puțin importante pentru propriile lor electorate. Așadar, în cazul României, unde dezbaterea pe probleme comunitare este într-un stadiu incipient, apelul la teme interne în campanie pare să fie unul cât se poate de firesc.

Aș vrea să vă spun că pentru partidele politice românești, alegerile europarlamentare reprezintă o competiție importantă doar în măsura în care rezultatele acestora vor crea premise pentru alegerile prezidențiale din toamna lui 2009.

Rolul și importanța reprezentării României în Parlamentul European nu sunt foarte bine conștientizate de electoratul românesc. Acesta este motivul pentru care partidele vor pune accent pe teme interne, iar dezbaterile se vor axa, în principal, pe conflicte interne: problemele din justiție, agricultură sau politică externă.

Rezultatele vor fi semnificative pentru partide în condițiile în care vor reprezenta un punct de plecare pentru alegerile din anul viitor. Mai ales, în perioada de desfășurare a campaniilor electorale, partidelor li se reproșează că nu își îndeplinesc în mod satisfăcător funcția de informare a opiniei publice. În loc să-și prezinte programul alegătorilor înainte de alegeri și să ia atitudine în ceea ce privește anumite probleme specifice, ele se mulțumesc cu a emite vorbe mari, care nu de puține ori sunt produsul unor experți în marketing. Nu persoanele sunt puse în prim-plan.

Partidele nu își conduc campaniile electorale mereu în virtutea respectării conceptului de "cetățean responsabil". Ele sunt permanent supuse tentației de a se adapta necesităților. Deseori, acestea preferă să "împăneze" informațiile livrate cetățenilor cu promisiuni populare, renunțând să "umple paharul" cetățenilor cu "un vin de calitate".

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 22 august 2019, 2:02
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro