Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of May 19, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.71/29-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 19-05-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 19, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.20 Daniela Popa și Aurelia Vasile - declarație politică: "Reforma în justiție - o prioritate pentru România" (prezentată de doamna Aurelia Vasile);

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Pentru că mai sunt doar două minute, haideți să încheiem cu o declarație politică a unei doamne deputat, doamna deputat Aura Vasile.

Aveți cuvântul.

Doamna Aurelia Vasile:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Declarație politică: "Reforma în justiție - o prioritate pentru România".

Reforma justiției românești a fost întotdeauna un subiect fierbinte, dezbătut prin cei 20 de ani de democrație de către noi toți: oameni politici, societate civilă, jurnaliști, analiști, magistrați, profesioniști, cetățeni simpli ai acestei țări etc., fiind de o importanță covârșitoare atât pentru comunitatea juridică, cât și pentru întreaga societate românească. Un stat modern nu se poate asigura decât printr-o justiție modernă, independentă și eficientă.

Din păcate, cu toate eforturile noastre, mai ales din ultimii 10 ani, acest proces nu a fost finalizat sau, în orice caz, avem motive de insatisfacții. Practica fiecărui ministru care s-a instalat la Ministerul Justiției de a opri reformele predecesorului său și de a relua procesul de la capăt, de fiecare dată cu alte idei și cu alte principii, a fost păguboasă pentru România. Astăzi, având calitatea de membru al Uniunii Europene, trebuie să facem acest efort pentru a evita să ajungem la concluzia că reforma în justiția românească este un eșec.

Codul penal inițiat în mandatul său de către doamna Rodica Stănoiu ținea seama de prevederile convențiilor internaționale și europene la care România era parte la acea vreme, precum și de documentele Uniunii Europene, țara noastră aflându-se atunci în plin proces de negociere. În acea perioadă, s-a realizat o independență a justiției față de politic, fără precedent, în România (de exemplu, judecătorii au devenit complet inamovibili). Trebuie să amintim și faptul că, în anul 2004, România avea un Cod penal care urma să intre în vigoare în iulie 2005.

Reforma inițiată de Monica Macovei a reușit să aducă haosul în sistemul judecătoresc, mai ales în materia civilă și în cea privind răspunderea disciplinară a magistraților. Practic, reforma inițiată de predecesoarea Rodica Stănoiu a fost stopată. Prin modificările introduse, s-a declanșat un sistem ireversibil, prin care toate recursurile în materie civilă se judecau de aceleași instanțe care au judecat apelurile.

Pe de altă parte, în urma eliminării de pe lista abaterilor disciplinare a condiției de bună reputație, prin încălcarea Codului deontologic al magistratului s-a încurajat Consiliul Superior al Magistraturii să claseze la finele lui 2005 nu mai puțin de 80 de dosare disciplinare, pe motiv că abaterile constatate s-au abrogat.

Practic, inițiativele din mandatul doamnei Macovei nu au fost altceva decât derapaje grave, pași înapoi și pericole pentru procesul de integrare europeană.

Au urmat, desigur, și alte măsuri reformatoare ale următorilor miniștri, totul culminând cu recentele dezbateri privind adoptarea codurilor juridice, prin procedura asumării răspunderii Guvernului. Indiferent de cum vor fi adoptate aceste documente esențiale pentru buna funcționare a sistemului juridic, trebuie să ținem cont de faptul că revitalizarea justiției românești presupune organizarea, pe noi baze a actului de justiție prin respectarea, în primul rând, a drepturilor celor care contribuie la înfăptuirea justiției.

Dorim să evidențiem în declarația politică de astăzi faptul că într-o țară membră a Uniunii Europene justiția trebuie să fie performantă și eficientă. Instanțele judecătorești se confruntă astăzi cu mari probleme de ordin financiar și logistic. Unele drepturi salariale câștigate în instanță nu sunt acordate celor care lucrează în sistem, în condițiile în care timpul de muncă ajunge și la norma de 10-12 ore pe zi. Volumul de muncă din instanțele românești este imens, raportat la personal. La problemele de ordin salarial, se mai adaugă și cele legate de condițiile de muncă, lipsa spațiului de muncă, a calculatoarelor, clădiri șubrede etc. Este evident că, în aceste condiții, randamentul este pus sub semnul întrebării.

Problema reformelor în justiție este cu atât mai importantă în contextul actual, cel în care România așteaptă Raportul Comisiei Europene pe justiție din vară. Dacă reformele cerute în sensul adaptării sistemului românesc nu sunt inițiate, s-ar putea ajunge la restricționarea fondurilor pentru România și chiar nerecunoașterea hotărârilor pronunțate de instanțele românești pe plan european.

În prezent, există o amplă dezbatere referitoare la oportunitatea adoptării codurilor juridice prin asumarea răspunderii Guvernului. Să nu uităm că, deși s-a optat pentru această modalitate de adoptare, în ultimul timp s-a creat cadrul unei ample dezbateri publice, în cadrul căreia au avut ocazia să-și spună punctul de vedere atât specialiștii, cât și reprezentanții clasei politice și societății civile.

Dezbaterile au avut loc și în cadrul Parlamentului României, creându-se Comisia specială comună pentru dezbaterea în fond, în procedură de urgență, a Codului penal, a Codului de procedură penală, a Codului civil și a Codului de procedură civilă. Cu această ocazie, dorim să felicităm membrii acestei comisii pentru efortul depus pentru îmbunătățirea prevederilor codurilor juridice și pentru contribuția deosebită pe care o au la realizarea reformei în justiția românească.

Lipsa de continuitate de la conducerea Ministerului Justiției, politizarea și sincopele din timpul mandatelor miniștrilor justiției de după 2004, dorința unor miniștri, precum Monica Macovei, de a-și aroga paternitatea exclusivă a codurilor, întârzierile în îndeplinirea obiectivelor din mecanismul de cooperare și verificare și aflate în competența Ministerului Public și a Ministerului Justiției, nu pot fi reproșate Parlamentului României.

Dacă România ar fi avut în 2005 un ministru al justiției responsabil, Parlamentul nu ar mai fi fost în situația de a încerca să repare în regim de urgență ceea ce s-a stricat în 4 ani de administrare ineficientă a justiției. Astfel, codurile juridice ar fi fost adoptate încă din precedenta legislatură, evitând posibilitatea unui raport negativ, așa cum mare parte din obiectivele de referință instituite prin mecanismul de cooperare și verificare ar fi fost finalizate cu succes.

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Și vreau să se înregistreze la stenogramă că este declarația mea, Aura Vasile, și a doamnei Daniela Popa.

Doamna Daniela Popa:

O să anunț și eu.

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Vă fac același anunț, stimați colegi. Conform Regulamentului Camerei Deputaților, o declarație politică nu trebuie să dureze mai mult de trei minute și vă rog să redactați acele declarații, ca să se înscrie în aceste minute. Altfel, de săptămâna viitoare, o să mă văd obligată să întrerup declarațiile dumneavoastră.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 19 november 2019, 5:03
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro