Stelică Iacob Strugaru
Stelică Iacob Strugaru
Sittings of the Chamber of Deputies of May 19, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.71/29-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 19-05-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 19, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.31 Stelică Iacob Strugaru - declarație politică: "Lichiditatea și solvabilitatea sistemului bancar";

 

Domnul Stelică Iacob Strugaru:

"Lichiditatea și solvabilitatea sistemului bancar"

Prioritatea imediată a politicilor macroeconomice românești trebuie să vizeze menținerea lichidității și solvabilității sistemului bancar din România, mai ales acum, în plină criză economico-financiară.

Creșterea profitului, cel care reprezintă în definitiv primul și cel mai important motiv de acțiune al agenților economici bancari, trebuie însă să țină cont obligatoriu de evoluția sistemului economic, de creșterea lui, de sănătatea și prosperitatea celorlalți agenți economici non-financiari. A face planuri de profitabilitate pentru următoarele luni, în acest climat incert, nu poate părea decât riscant pentru băncile din România.

Acești agenți financiari ar trebui să privească cu cea mai mare seriozitate rezultatele "testelor de stres" pe care Banca Națională a României le-a realizat. Nu este nicidecum vorba de a evalua capacitatea băncilor în condiții de risc, căci, prin profilul activității lor, băncile se confruntă cu riscul financiar. Ci este vorba de capacitatea instituției bancare de a face față crizei economice și dacă aceste instituții dețin o pondere suficientă de capital.

Demersul Băncii Naționale a fost determinat, pe de o parte, de acordul cu Fondul Monetar Internațional, iar pe de altă parte, de nevoia de a calcula solvabilitatea bancară pe baza unor standarde internaționale. Și banca centrală, dar și băncile comerciale au înțeles necesitatea creșterii, de la 8% la 10%, a limitei de solvabilitate, creștere care reclamă un supliment de aproximativ 1 miliard de euro.

Aș dori să fac un apel la agenții economici cu profil bancar de a acorda mai multă atenție priorităților amintite - asigurarea lichidităților și solvabilității - și să nu mai dirijeze întregul efort către maximizarea profitului. Este cu totul adevărat că, pentru unele instituții bancare, sancționarea profitului excesiv ar putea fi activată. Profitul excesiv, tradus în rate ale dobânzii efective excesive, se constituie în fapt într-o frână puternică a creditării pentru agenții economici din economia reală. Este puțin probabil ca un agent economic ce are o profitabilitate de sub 20% să acceseze un credit cu dobânzi de peste 25% și chiar 30%.

Cu toții cunoaștem că mai ales în perioade de contractare economică, instrumentul cel mai puternic de relansare îl reprezintă creditul, imposibil de accesat în lipsa lichidității sau a riscului de solvabilitate.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 18 february 2020, 13:14
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro