Răzvan Mustea-Șerban
Răzvan Mustea-Șerban
Sittings of the Chamber of Deputies of May 19, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.71/29-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 19-05-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 19, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.32 Răzvan Mustea-Șerban - declarație politică cu titlul "Miza e criza";

 

Domnul Răzvan Mustea-Șerban:

"Miza e criza"

Noi, reprezentanții clasei politice, primim din ce în ce mai des semnale că România are nevoie de demersuri serioase din partea noastră. Primim aceste semnale atât de la cetățenii care ne-au mandatat să îi reprezentăm în Parlamentul României, cât și din datele statistice, care ne arată că impactul crizei economice globale asupra României este chiar mai mare decât se estimase inițial și, nu în ultimul rând, le mai primim de la instituțiile europene, îngrijorate de situația în care se află țara noastră.

Săptămâna trecută, în ziua în care plenul reunit al Parlamentului României dezbătea o moțiune de cenzură, inițiată de PNL și UDMR împotriva actualului Guvern, Comisia Europeană declanșa procedura de deficit excesiv pentru România, ca urmare a deficitului public de 5,4% înregistrat de țara noastră în anul 2008. Comisarii europeni au analizat contextul economic din România anului 2008 pentru a vedea dacă depășirea țintei de deficit de 3% stabilit prin Pactul de Stabilitate și Creștere a avut la bază o situație excepțională și temporară.

Raportul Comisiei precizează că: "Cifra reflectă, în principal, derapări importante ale cheltuielilor curente, în special ale cheltuielilor cu salariile din sectorul public și ale cheltuielilor cu prestațiile sociale, precum și previziuni exagerat de optimiste privind veniturile", ceea ce spune totul despre performanțele Guvernului Tăriceanu II. În raport se mai arăta că România a urmat o politică bugetară pro-ciclică în perioada de creștere a cererii, 2005-2008, deficitul global crescând de la 1,2% în 2005 la 5,4% din p.i.b. în 2008, în ciuda creșterii medii reale a p.i.b.-ului de 6,5%. Aceasta evoluție reflectă în mare măsură planificarea defectuoasă și execuția bugetară slabă a fostei guvernări.

Consider că forurile europene au condamnat în mod explicit politica bugetară a fostului guvern, ai cărui membri, cu un tupeu de nedescris, încearcă astăzi să ne arate că au fost o adevărată binefacere pentru țară.

Legat de problemele pe care România le are la capitolul justiție și afaceri interne și pe care forurile europene le-au semnalat în repetate rânduri, părerea mea este că acestea nu pot fi rezolvate prin amânări nesfârșite. Comisia special constituită pentru analiza Codurilor, condusă de domnul ministru Victor Ponta, a avut un termen de soluționare a acestora fixat pentru 15 mai. Acest termen a fost depășit și în cadrul coaliției de guvernare s-a stabilit un nou termen: 30 iunie, dar se pare că nici acesta nu este agreat... Domnul ministru are alte probleme, principala fiind, pare-se, defăimarea fostului ministru al Justiției, doamna Monica Macovei. Aș vrea să remarc doar faptul că doamna Monica Macovei este cunoscută la Bruxelles ca promotor al reformei în justiția din România și cu cât un partid sau o persoana publică o critică mai mult, cu atât e mai departe de consensul european în ceea ce o privește.

Cum răspunde o parte a clasei politice acestor provocări? Unii au intrat deja în campania electorală pentru alegerile prezidențiale, și-au anunțat candidaturile cu un fast direct proporțional cu situația grea în care se află românii de rând. Propun scenarii și strategii, caută "rezerve" în curtea adversarilor, când ei înșiși au fost, ani de-a rândul, rezerve și au rămas dependenți de baronii locali și de primarii "care este". Alții, în schimb... se luptă cu criza, căutând soluții pentru rezolvarea problemelor românilor.

Ceea ce mi se pare însă foarte important este asumarea responsabilității. Ce ne facem cu un politician care a introdus în platforma electorală a partidului său impozitul forfetar, iar acum, ajuns ministru al IMM-urilor, este cel mai puternic contestatar al acestei măsuri?

Ce ne facem, stimați colegi, cu toate acestea? Când vom vedea oamenii politici renunțând la politica măruntă a intrigilor, a jocului cu sondajele, a scrisorilor pierdute, făcută mai mereu în fața camerelor de filmat și vor arăta românilor că știu să facă politica mare și își merită demnitatea publică? Adică să se întoarcă la cetățeni, să găsească soluții reale pentru societatea și economia românească, să-i preocupe provocările șomajului în creștere, ale scăderii puterii de cumpărare, ale siguranței locurilor de muncă, ale ridicării standardului de viață al tuturor cetățenilor acestei țări.

Vă spun sincer că aștept cu mare nerăbdare ziua în care oamenii politici vor considera de cuviință să se comporte așa cum cetățenii așteaptă de la ei.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 21 november 2019, 5:12
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro