Doru Brașoan Leșe
Doru Brașoan Leșe
Sittings of the Chamber of Deputies of May 19, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.71/29-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 19-05-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 19, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.65 Doru Leșe Brașoan - declarație politică cu subiectul "Descentralizarea între necesitate și posibilitate";

 

Domnul Doru Leșe Brașoan:

"Descentralizarea între necesitate și posibilitate"

"Statul centralizat îl ia în brațe pe individ pentru a-l scăpa de responsabilitate", spunea acum vreo 200 de ani Alexis de Tocqueville.

În aceste zile se discută mult despre descentralizare și cum trebuie ea făcută. Mai multă descentralizare înseamnă mai multă democrație și mai multă eficiență pentru că decizia din serviciile publice are loc mai aproape de cetățean în dubla sa calitate, de client (pentru că merge la spitalul din localitate sau își trimite copiii la școala) și de acționar (pentru că proprietatea publică este a cetățeanului și, în plus, cetățeanul plătește taxele).

Până în 1990, România a avut una dintre cele mai centralizate forme de administrație publică. Deciziile erau luate în cea mai mare parte de la București, iar deciziile fundamentale ce vizau evoluția comunităților locale erau în totalitate apanajul administrației centrale. După anul 1990, odată cu transformările democratice petrecute în România, comunităților locale au început să le fie încredințate noi atribuții, dar și noi responsabilități, în mod deosebit în gestionarea treburilor publice de la nivelul localității sau județului.

De altfel, Constituția României, adoptată în 1991, vorbește pentru prima dată despre descentralizare iar modificările aduse în 2003 introduc și deconcentrarea între principiile de bază ale organizării și eficientizării administrației publice locale stipulând faptul că "administrația publică din unitățile administrativ teritoriale se întemeiază pe principiile descentralizării, autonomiei locale și deconcentrării serviciilor publice" Constituția României legitimează consiliile județene, consiliile locale și primarul ca fiind autoritățile administrației publice prin care se realizează autonomia locală.

Încă din momentul ratificării Cartei Europene de Autoguvernare, în anul 1998, România s-a angajat în fața Uniunii Europene să dezvolte o guvernare locală eficientă și un sistem administrativ bazat pe descentralizare. În perioada de pre-aderare s-a încercat dezvoltarea structurilor responsabile de la nivel local (consilii județene si municipalități) și a fost creată infrastructura de bază pentru a sprijini descentralizarea fiscală si administrativă.

Dragi colegi,

După cum bine știți, necesitatea procesului de descentralizare se reflectă prin importanța deosebită acordată furnizării de servicii publice descentralizate în strategia de reformă a administrației publice. Trecerea responsabilităților în plan local o să conducă la un control mai strict, la o mai mare implicare a comunității și, în mod absolut cert, la o alegere mai corectă a proiectelor care necesită investiții. Astfel, cei care o să lucreze în cadrul unei comunități o să fie mult mai conștienți că banii pe care-i primesc sunt chiar de la cetățeanul din fața lor și nu de la un îndepărtat Guvern, iar omul în fata autorității o să aibă mai mult curaj și o să apeleze mult mai rar la atotputernica șpagă.

Astfel, doresc să salut decizia Guvernului de a adopta strategiile de descentralizare în domeniul sănătății, al poliției locale și al activităților sportive. Consider că reprezintă un început promițător în a ne alinia și noi standardelor Uniunii Europene în ceea ce privește administrarea locală, bazată pe descentralizare.

Desigur, în tot acest proces pot fi văzute avantaje și dezavantaje. Este evident că, la nivel local, problemele sunt mult mai bine cunoscute, iar prioritățile pot fi mult mai bine stabilite. În acest fel, serviciile publice oferite cetățenilor vor fi de calitate și la costuri corespunzătoare unor standarde europene, cheltuirea banului public va fi eficace și eficientă. Va crește capacitatea de negociere, de asociere, disponibilitatea de a realiza diverse tipuri de parteneriat a administrației publice locale.

De aceea, apreciez că viitorul procesului de descentralizare este legat în primul rând de voința politică exprimată la toate nivelurile, în concordanță cu nevoile cetățenilor și cu disponibilitatea tuturor actorilor implicați în proces de a participa efectiv, cu înțelegere și raționalitate, la desfășurarea acestuia, la transpunerea lui în practică. Considerăm că aceasta se poate face pornind de la o analiză realistă, obiectivă, a punctelor tari, punctelor slabe, oportunităților pe care le oferă și accidentelor ce pot marca parcursul procesului.

Evident nu este un proces simplu, nu este un proces ușor de gestionat, dar el trebuie dezvoltat, trebuie condus către ținta dorită astfel încât administrația locală să poată să își îndeplinească în cele mai bune condiții responsabilitățile ce îi revin, rațiunea sa de a fi: servicii de calitate pentru comunitate.

În tot acest timp trebuie să fim conștienți că descentralizarea folosește cetățeanului, comunității și, prin însumare, întregii țări.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 16 november 2019, 4:19
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro