Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of May 25, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.73/04-06-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 25-05-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 25, 2009

9. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.40/2009 pentru modificarea și completarea Legii învățământului nr.84/1995 și a Legii nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 248/2009

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Punctul 3. Îngăduiți-mi să salut prezența doamnei ministru a învățământului, Ecaterina Andronescu, la dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 40/2009 pentru modificarea și completarea Legii învățământului nr.84/1995 și a Legii nr.128 din 1997 privind Statutul personalului didactic.

Vă reamintesc că suntem în procedură de urgență.

Intrăm direct în dezbatere.

Doamna ministru sunt convins că a venit cu o energie suplimentară de la Bistrița Năsăud.

Vă rog să exprimați punctul de vedere al inițiatorului.

Doamna Ecaterina Andronescu (ministrul educației, cercetării și inovării):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Venim astăzi în fața dumneavoastră cu o ordonanță de urgență care are drept menire să reglementeze câteva situații pentru care nu puteam să întârziem până la apariția pachetului legislativ.

În primul rând, este vorba de Procesul Bologna și de faptul că absolvenții primei serii Bologna au intrat deja în învățământul preșcolar și în învățământul primar și pentru ei trebuie să recunoaștem titlul de profesor pe care l-au obținut în urma absolvirii primului ciclu Bologna.

În al doilea rând, ordonanța de urgență a fost necesară înaintea începerii transferărilor și pretransferărilor pentru a elimina ceea ce ni s-a părut a fi discriminatoriu, și anume dreptul profesorilor din mediul rural de a se transfera în urban, dacă media de absolvire a fost cel puțin 7 și ea, din anul 2001 încoace, în procesul de titularizare, s-a egalizat și este aceeași și pentru mediul urban și pentru mediul rural.

Și, în al treilea rând, ordonanța vine să ofere, să clarifice posibilitatea ca absolvenții clasei a X-a să poată susține un examen de certificare a calificărilor de nivel II, recunoscut prin Registrul calificărilor la nivelul Uniunii Europene.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc și eu, doamna ministru.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnul deputat Cristian Dumitrescu.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor colegi,

Așa cum a prezentat și inițiatorul, prin intervenția doamnei ministru, acest proiect de lege este un proiect important prin punerea la punct a unor situații care trebuiesc rezolvate de urgență pentru buna funcționare a sistemului educațional românesc.

Vreau să vă spun că la acest raport au participat cu avize Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, Comisia pentru muncă și protecție socială, Comisia pentru egalitate de șanse pentru bărbați și femei, Comisia pentru buget, finanțe și bănci; a fost luat în considerare și avizul favorabil al Consiliul Legislativ.

Ceea ce doresc să menționez este că acest proiect de lege a fost dezbătut în comisie în mod foarte atent, pe baza unei dezbateri susținute și că rezultatul a fost acela de a se adopta acest raport care propune plenului Camerei Deputaților adoptarea cu amendamente a ordonanței menționate.

Vreau să vă aduc la cunoștință că această lege este o lege organică și că noi, Camera Deputaților nu suntem Cameră decizională, fiind prima Cameră sesizată.

Comisia pentru învățământ vă propune adoptarea acestui raport. Pentru dezbateri generale acordăm cinci minute și un minut pentru articole, ținând cont de faptul că este regim de urgență.

Mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dacă la dezbateri generale dorește cineva.

Da. Domnul profesor de la Iași. Din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Domnule profesor, vă rog să poftiți să exprimați punctul de vedere al grupului parlamentar.

Domnul Stanciu Anghel:

Domnule președinte de ședință,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Stimată doamnă ministru,

Stimați colegi,

Cred că fiecare dintre dumneavoastră ați urmat în majoritate cinci sau șase ani de facultate. A venit procesul Bologna sau Declarația de la Bologna și în 2005, Legea nr.288 a restructurat învățământul superior pe trei niveluri: primul nivel, licența, patru ani la învățământul tehnic și respectiv, 3 la învățământul umanist sau, dacă vreți, exprimat în credite transferabile, 240-280 la unii și la alții mai puțin.

Bineînțeles că atunci când s-a făcut această lege și eram în comisie cu doamna ministru și cu alți colegi, trebuia ca această lege să fie însoțită de încă una care să clarifice statutul absolvenților de la licență, statutul absolvenților de la masterat, doi ani pentru universitățile cu profil umanist, 1,5 ani pentru cel cu profil tehnic și, dacă vreți, urmează și școala doctorală cu trei ani.

Aceste trei niveluri trebuie să-și găsească corespondența și pe piața muncii. Ce competențe conferim celor care au licență, ce competențe conferim celor care au licență plus masterat, ce competențe conferim celor care au licență, masterat plus doctorat? Nu s-a făcut atunci acest lucru, iar acum avem primele serii de absolvenți de licență, în condițiile în care și în legea învățământului apar unele inadvertențe. Avem prevăzute colegii cu trei ani, dar ele nu mai există. Există licența de trei ani. Ca urmare, trebuia clarificat acest statut.

Aceasta a făcut ca ministerul să dea această ordonanță de urgență în care absolvenții să-și găsească și denumirea și denumirea o să surprindă puțin; avem profesori pentru învățământul preșcolar cu licență, profesori pentru învățământul primar cu licență, profesori pentru învățământul gimnazial cu licență și profesori cu masterat pentru liceu.

Salarizarea acestora trebuie rezolvată și ea sau trebuia rezolvată și s-a găsit o formă și pentru a găsi soluția respectivă de la 1 ianuarie 2010.

Dincolo de asta, sunt și cele două aspecte, mai mult sau mai puțin controversate: este vorba ca elevii de liceu în prima treaptă să primească certificat de calificare de nivel doi, ceea ce este un lucru bun, spre a urmări inserția pe piața muncii și aceste transferuri care se fac în plan orizontal și în plan vertical urban-rural, sau mai mult dorite, rural-urban, ceea ce nu era posibil, dar s-a băgat prin această uniformizare că intră ca titular numai cei care au media 7. Înainte, și cei cu media mai mică de 7 puteau să aleagă ruralul. Acum, trebuie și unii și alții să ia media 7 la examen. Și atunci, s-a permis pe orizontală această trecere dintr-o parte în alta.

Evident că ordonanța va fi cuprinsă și se va regăsi sub această formă sau o formă completată în pachetul de legi care privește educația. Pentru că mai sunt încă câteva aspecte care trebuiesc rezolvate privind trecerea pe acest sistem Bologna care, în fine, aduce și lucruri bune, aduce și lucruri mai puțin bune, dar depinde și de performanța noastră.

Acestea au fost argumentele Grupului parlamentar al PSD care au susținut această ordonanță și modificările aferente ei împreună cu ceilalți colegi de la aproape toate celelalte formațiuni, înregistrându-se un consens care a generat aprobarea acesteia în unanimitate.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule deputat Stanciu, vă mulțumim și noi.

Domnul deputat Petru Călian, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Domnul Petru Călian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Ordonanța nr.40/2009 este bine venită, însă ea reflectă necesitatea urgentării pachetului de legi care vizează sistemul de învățământ din România. Este nevoie de o armonizare clară, este nevoie în continuare de prevederi bugetare suplimentare pentru anul 2010, iar prin cele trei măsuri pe care această ordonanță nr.40 le prevede, cred eu că se rezolvă parțial urgențele de grad zero, dacă vreți.

Toate cele trei prevederi sunt corecte. Pe de o parte, în privința celor care trudesc în zona rurală, cred eu că se elimină situațiile de discriminare. În rest, elevii de clasa a X-a, sunt și eu tată de elev de clasa a X-a, se bucură așadar pentru că există, în sfârșit, și pentru ei o prevedere care să-i ajute în situația în care ei decid, poate, chiar să muncească după ce termină cele zece clase.

Grupul parlamentar al PD-L va susține această ordonanță.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt intervenții.

Din partea Grupului parlamentar al UDMR, domnule profesor, vă rog.

Domnul Kötö Iosif:

Stimați colegi,

Domnule președinte,

În introducere, aș vrea să remarc că Grupul UDMR este de acord cu propunerea celor cuprinse în ordonanța de urgență, întrucât considerăm că sunt corecte prevederile ordonanței de urgență și, în fine, aduce un aport însemnat pentru a sincroniza viața cu legislația.

Totuși, aș dori să remarc că noi suntem cu această ordonanță de urgență de acord, dar trebuie să continuăm străduința ca să ne gândim că întrucât foarte multe ordonanțe ale ministerului sau propuneri ale ministerului au adus o desincronizare în sistem, noi să urgentăm faptul, cât de repede să elaborăm noile legi, Legea preuniveritarilor, Legea pentru învățământul superior și Legea pentru învățământul permanent, că numai atunci vom avea un sistem sincronizat care este capabil să producă și calitate.

În consecință, încă o dată repet că noi suntem de acord cu această ordonanță de urgență.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule coleg.

Domnul deputat Ovidiu Ganț, din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale.

Domnule coleg, aveți cuvântul.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamna ministru,

Doamnelor și domnilor colegi,

Ne bucurăm pentru faptul că suntem în situația de a aproba acest proiect de lege, pentru că într-adevăr el vine să pună de acord practica cu legislația, practica ne-a luat-o înainte. Este foarte important din punct de vedere al învățământului în limbile minorităților naționale, sub două aspecte: pe de o parte, creșterea flexibilității în ceea ce privește pretransferările, respectiv, trecerea de la mediul rural la mediul urban, invers, așa cum s-a observat, mai puțin probabil. Dar în condițiile unei lipse acute de cadre didactice calificate pentru învățământul în limbile minorităților naționale, această flexibilitate crescută este de salutat.

În egală măsură, prin faptul că reglementăm salarizarea profesorilor pentru învățământul preșcolar și învățământul primar la nivelul profesorilor de învățământ preuniversitar, cred că facem din nou un lucru bun, eliminăm o situație oarecum ciudată existentă în practică, o diferențiere absolut nejustificată și, de aceea, salutăm versiunea amendată de către comisie a actului normativ propus.

De aceea, sigur, vom vota în favoarea versiunii amendate.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt intervenții. Dacă nu, o să rog pe președintele comisiei, întrucât suntem în temeiul prevederilor art.120 din Regulament, să propună timpii pentru dezbatere. Un minut, spune domnul președinte.

Supun votului dumneavoastră timpul propus.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri? Nu avem.

Dragi colegi, rapoartele le aveți în față cu siguranță cu toții. Amendamente admise.

Nr.crt.1. Titlul legii. Dacă sunt intervenții. Nu sunt.

Nr.crt.2. Articolul unic.

Poziția 3. Titlul ordonanței. Poziția 4. Poziția 5, poziția 6, 7, poziția 8, poziția 9, poziția 10.

Dragi colegi, neexistând intervenții, proiectul de lege este adoptat pe articole urmând ca votul final să aibă loc mâine.

Mulțumim doamnei ministru pentru participarea la dezbatere.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 20 october 2019, 12:19
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro