Plen
Sittings of the Senate of May 25, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.74/04-06-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
03-04-2020
02-04-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 25-05-2009 Printable version

Sittings of the Senate of May 25, 2009

12. Întrebări și interpelări adresate Guvernului de către doamnele și domnii senatori:

 

Domnul Mircea Dan Geoană:

  ................................................
Ovidiu Marian

Stimați colegi, trecem la întrebări și interpelări.

Suntem în spațiul dedicat comunicării publice a întrebărilor și interpelărilor și vă propun să trecem la acest punct de pe ordinea de zi, pentru a putea respecta agenda noastră de astăzi.

Întrebări adresate Guvernului.

Are cuvântul domnul senator Ovidiu Marian, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

Îl invit să adreseze întrebarea Executivului României.

 

Domnul Ovidiu Marian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Întrebarea este adresată Ministerului Mediului, domnului ministru Nicolae Nemirschi. (Rumoare, discuții.)

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

O secundă, domnule senator.

Am rugămintea respectuoasă...

Stimați colegi,

Domnule senator Toma și Grupul PSD, Domnule senator și lider al Grupul parlamentar al PD-L Igaș, Domnilor senatori și deputați, Vă rog foarte mult să acordăm respectul colegilor noștri care s-au pregătit pentru acest punct.

Este o muncă asiduă pe care o fac colegii noștri pentru a pregăti cele mai bune întrebări adresate Guvernului României și doresc să vă rog să acordăm atenție și respect muncii colegilor noștri.

Vă rog, domnule senator.

 
 

Domnul Ovidiu Marian:

Vă mulțumesc, domnule președinte, încă o dată.

Întrebarea este adresată Ministerului Mediului, domnului ministru Nicolae Nemirschi.

Se referă la Programul de înnoire a parcului auto.

Programul de înnoire a parcului auto a demarat cu un număr de 7.000 de unități casate în primele patru luni.

Astfel, cifra inițială de 60.000 de unități programată pentru anul 2009 va fi imposibil de atins dacă nu se modifică unele prevederi din lege, astfel încât "Programul rabla" să devină cu adevărat atractiv.

La Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital am propus două modificări:

  1. Renunțarea la cotele alocate diferitelor mărci de autoturisme.
  2. Creșterea primei de casare de la 3.800 lei la 7.200 lei.

Aplicarea acestor noi prevederi ar stimula, în mod real, Programul de înnoire a parcului auto.

La nivelul ministerului s-a luat vreo decizie referitoare la propunerile prezentate?

Începând cu ce dată vor intra în vigoare?

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Vă mulțumesc, domnule senator.

 
Ion Rotaru

Domnul senator Rotaru, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC, se pregătește domnul senator Cseke, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Evident, aceste întrebări pot fi depuse și în scris pentru a putea fi transmise Guvernului României.

Aveți cuvântul, domnule senator.

 

Domnul Ion Rotaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Întrebarea mea este adresată ministrului finanțelor, domnul Gheorghe Pogea.

Domnule ministru,

În conformitate cu Hotărârea nr. 6/30.03.2007 a Comisiei județene Brăila pentru aplicarea Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietatea acestora sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, s-a stabilit acordarea de despăgubiri bănești tuturor petenților care îndeplinesc condițiile legale.

Într-o astfel de situație se află și doamna Lujanschi Nadejda, domiciliată în Brăila, strada Tineretului, bl. A52, ap. 47, care a primit, în luna octombrie 2007, prima tranșă a despăgubirilor bănești.

Deoarece în anul 2008 nu a primit cea de-a doua tranșă din compensațiile bănești aprobate, a făcut o nouă solicitare transmisă ANRP, cu confirmare de primire, în 30.09.2008, solicitare la care nu a primit niciun răspuns până la această dată.

Ca urmare, vă rog, domnule ministru, să analizați situația creată și să dispuneți măsurile necesare pentru transmiterea compensațiilor bănești către petentă, în conformitate cu Hotărârea nr. 6/30.03.2007 a Comisiei județene pentru aplicarea Legii nr. 290/2003.

Solicit răspuns în scris.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Vă mulțumesc, domnule senator.

 
Emilian Valentin Frâncu

Domnul senator Emilian Frâncu, din partea Grupului parlamentar al PNL.

 

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prima întrebare este adresată ministrului sănătății, domnul Ion Bazac.

Obiectul întrebării: Ajutor financiar pentru Spitalul de Urgență de Obstetrică-Ginecologie din Râmnicu Vâlcea.

Domnule ministru, Spitalul de Obstetrică din Râmnicu Vâlcea se confruntă cu probleme financiare deosebit de grave, riscând să intre în colaps.

Instituția datorează furnizorilor de medicamente, materiale sanitare și utilități o sumă de 27 miliarde lei vechi.

Începând de luna viitoare, spitalul nu va avea fondurile necesare pentru aprovizionarea cu oxigen, și nici pentru plata salariilor personalului medical.

Vă rog, domnule ministru, să-mi comunicați dacă Ministerul Sănătății Publice cunoaște situația financiară gravă cu care se confruntă Spitalul de Obstetrică-Ginecologie din municipiul Râmnicu Vâlcea.

Ce măsuri intenționați să luați pentru rezolvarea acestei probleme?

Solicit răspuns în scris și verbal.

Emilian Frâncu, Circumscripția electorală nr. 40 - Vâlcea, Colegiul uninominal nr. 2.

Pot să citesc și a doua întrebare?

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Vă rog, domnule senator.

 
 

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

A doua întrebare este adresată doamnei Ecaterina Andronescu, ministrul educației, cercetării și inovării.

Doamnă ministru, Există, în prezent, unități de învățământ din mediul rural, dar și urban, care nu asigură preșcolarilor și elevilor asistență medicală gratuită.

Acest lucru este provocat de lipsa personalului medical și chiar a cabinetelor medicale din școli și grădinițe.

O astfel de situație are consecințe grave pentru dezvoltarea fizică și psihică a elevilor, care nu sunt supravegheați corespunzător.

Personalul medical din școli este cel care realizează supravegherea elevilor, prevenirea și combaterea afecțiunilor cronice, a celor nedepistate sau netratate, educația sanitară și profilaxia individuală și colectivă a bolilor infecțioase.

Vă rog, doamnă ministru, să-mi comunicați dacă Ministerul Educației, Cercetării și Inovării cunoaște numărul unităților de învățământ din județul Vâlcea care nu beneficiază de cabinete medicale și dacă are prevăzute măsuri pentru rezolvarea acestei probleme care pune în pericol sănătatea elevilor.

Solicit răspuns în scris și verbal.

Emilian Frâncu, senator de Vâlcea.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Vă mulțumesc.

 
Gheorghe David

În continuare, domnul senator Gheorghe David, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

Vă rog, domnule senator.

 

Domnul Gheorghe David:

Mulțumesc, domnule președinte.

Întrebarea mea este adresată Ministerului Finanțelor Publice, domnului ministru Gheorghe Pogea.

Domnule ministru, Municipiul Timișoara se confruntă încă cu probleme serioase, mai ales în cartierele aglomerate, în ceea ce privește lipsa locurilor în grădinițele cu program prelungit.

Într-o astfel de situație se află și Grădinița cu program prelungit nr. 26, care are un proiect pentru extindere, proiect prin care s-ar realiza un număr important de locuri pentru copii.

Aceste lucrări au fost începute, însă în acest moment sunt sistate pe motiv că suma de 500.000 lei, aprobată prin Legea bugetului de stat pe anul 2009 - amendament pe care eu l-am depus și care a fost aprobat -, nu a ajuns încă în teritoriu, respectiv la această unitate de învățământ.

În acest context, domnule ministru, vă rog să-mi comunicați când vor fi deblocați acești bani, astfel încât lucrările să se finalizeze până la începutul anului școlar 2009-2010.

Solicit răspuns în scris.

Mulțumesc.

Gheorghe David, senator PD-L, Timișoara.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc, domnule senator.

 
Vasile Nedelcu

Din partea Grupului parlamentar al PNL, domnul senator Vasile Nedelcu.

Vă rog, domnule senator.

 

Domnul Vasile Nedelcu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Întrebarea mea este adresată domnului ministru Ilie Sârbu, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale.

Obiectul întrebării:

Măsuri pentru reabilitarea sistemului de irigații și reducerea efectelor deșertificării din sudul României.

Potrivit unui raport recent al Agenției Europene de Mediu, din cauza încălzirii globale, riscul deșertificării unor zone importante din Europa este inevitabil.

România nu face nici ea excepție, aproximativ zece județe din sudul țării fiind deja afectate de secetă, iar fenomenul se va agrava, conform acelorași estimări.

Se știe că la această situație precară s-a ajuns nu numai din cauza schimbărilor climatice, ci și a influenței negative a factorului uman, adică a defrișărilor masive, a metodelor greșite de exploatare a culturilor și, nu în ultimul rând, a sistemului de irigații ineficient.

Având în vedere faptul că, după anul 1989, sistemul de irigații nu numai că nu a fost refăcut, dar a fost supus unui jaf fără precedent, cu buna știință a guvernelor din perioada 1991-1996, vă rugăm, domnule ministru, să ne comunicați care este strategia ministerului pe care îl conduceți pentru reabilitarea sistemului de irigații și reducerea efectelor deșertificării în zona de sud a României.

Solicit răspuns în scris.

Vă mulțumesc.

Vasile Nedelcu, senator PNL, Călărași.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc, domnule senator.

 
Dumitru Oprea

Domnul senator Dumitru Oprea, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

 

Domnul Dumitru Oprea:

Întrebarea este adresată domnului ministru Vasile Blaga, Ministerul Dezvoltării Regionale și Locuinței.

Obiectul întrebării: Certificatul de performanță energetică.

Domnule ministru,

Speranța multor români de a-și asigura un grad de confort mai bun locuințelor își are suportul în noua legislație privind reabilitarea termică a blocurilor construite în perioada 1950-1990.

Odată cu reabilitarea, se obține și Certificatul de performanță energetică, care, începând cu 1 ianuarie 2010, va fi obligatoriu pentru tranzacțiile cu imobile vechi, dar, în perioada imediat următoare, multe dintre aceste imobile nu vor fi incluse în Programul de reabilitare termică, motiv pentru care nu vor primi automat acest certificat.

O problemă importantă o constituie durata destul de mare a procedurilor de auditare, mai bine de două luni, dar și costurile relativ mari: 4 până la 7 euro/metru pătrat.

În plus, multe dintre asociațiile de proprietari nu știu că trebuie să înceapă demersurile pentru obținerea certificatului, iar legislația în vigoare nu prevede nicio formă de constrângere pentru a le obliga să facă acest lucru.

Mai mult, auditorii care pot elibera certificatul sunt foarte puțini, în raport cu numărul imobilelor care trebuie expertizate.

În aceste condiții, domnule ministru, vă rugăm să ne comunicați măsurile pe care le considerați necesare, astfel încât să se eșaloneze eliberarea certificatelor de performanță energetică în funcție de evoluția Programului de reabilitare termică, iar solicitarea auditării pentru imobilele neincluse în program să vină din partea autorităților locale, costurile urmând să fie suportate proporțional din bugetele locale și din fondurile asociațiilor de locatari.

Senator Dumitru Oprea, Grupul parlamentar al PD-L.

Solicit răspuns în scris.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumim foarte mult.

Trecem la partea de interpelări adresate Guvernului.

 
Gheorghe David

Îl invit pe domnul senator Gheorghe David, Grupul parlamentar al PD-L.

Vă rog, domnule senator.

Se pregătește, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC, doamna senator Doina Silistru.

Vă rog, domnule senator.

 

Domnul Gheorghe David:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea mea este adresată Ministerului Educației, Cercetării și Inovării, doamnei ministru Ecaterina Andronescu.

Instituția Palatul Copiilor din Timișoara a fost înființată în 1951 și a funcționat într-o clădire naționalizată.

Ea a fost retrocedată, în urmă cu mai bine de trei ani, urmașului fostului proprietar.

Pentru a-și putea continua activitatea până la alocarea sau construirea unui nou spațiu, între Ministerul Educației, Cercetării și Inovării - prin Inspectoratul Școlar Județean Timiș - și actualul proprietar a fost semnat un contract de închiriere, pe o durată de trei ani, cu termen scadent la 31 mai 2009.

De observat că, deși activitățile unei astfel de instituții sunt identice oricărei unități de învățământ, contractul expiră înaintea încheierii anului școlar, ceea ce, în cazul respectării termenului de eliberare efectivă a spațiului, va pune sub semnul întrebării respectarea programului de activități întocmit pe durata întregului an școlar, adică, în acest caz, până la finele lunii august.

În vederea rezolvării acestei situații, autoritățile locale, prin Inspectoratul Școlar Județean Timiș și Consiliul Local Timișoara, au avansat două soluții.

Prima poate fi considerată una de avarie, adică alocarea a două etaje din clădirea principală a Liceului "Azur", un total de 24 încăperi, clase și birouri, însă această variantă, în momentul de față, cu câteva zile înainte de încheierea contractului cu proprietarul, nu este viabilă, întrucât aceste spații nu sunt amenajate corespunzător desfășurării activităților prevăzute.

Din păcate, din cauza scăderii numărului de elevi ai liceului, ca urmare a declinului industriei chimice, sălile oferite, situate la etajul al III-lea, se află într-o avansată stare de degradare.

Pe lângă faptul că reabilitarea acestora înseamnă luni bune de muncă, pentru efectuarea lucrărilor este nevoie de bani. Și nu puțini!

Cea de-a doua soluție, deja avansată, este cea a construcției unui edificiu nou destinat exclusiv Palatului Copiilor.

Consiliul local a oferit un teren corespunzător în perimetrul Liceului cu program sportiv, însă, pentru această construcție, este nevoie de timp și, de asemenea, de bani.

Rezolvarea acestei probleme, după părerea mea, ar fi:

  • negocierea prelungirii contractului de închiriere cel puțin până la data de 31 august 2009;
  • spațiile alocate de autoritățile locale în clădirea Liceului "Azur" să fie amenajate în acest timp, respectiv până la sfârșitul lunii august;
  • demararea cât mai urgentă a lucrărilor la noua construcție în perimetrul "Liceului cu program sportiv".

În acest sens, doamna ministru, vă rog să-mi comunicați care sunt măsurile pe care le veți lua în zilele care au mai rămas până la data de 31 mai anul curent, astfel încât activitățile prevăzute în programul unității Palatul Copiilor să se poată desfășura în condiții normale.

Mulțumesc.

Solicit răspuns în scris.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc, domnule senator.

 
Doina Silistru

Urmează doamna senator Doina Silistru, se pregătește domnul senator Emilian Frâncu, Grupul parlamentar al PNL.

 

Doamna Doina Silistru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea mea este adresată domnului Irinel Popescu, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Domnule președinte, Vă supun atenției cazul domnului Dohotaru Cristian Vasile, cu domiciliul în Vaslui, bolnav de hepatită cronică cu virus C.

Deși Spitalul Clinic de Boli Infecțioase "Sfânta Parascheva" din Iași a solicitat Casei de Asigurări de Sănătate Vaslui inițierea terapiei cu interferon, prin intermediul adresei nr. 2.632 din 8.04.2008, iar Casa de Asigurări de Sănătate Vaslui a întocmit dosarul nr. 10.751, domnul Dohotaru încă nu a primit niciun răspuns referitor la soluționarea dosarului.

Vă întreb, domnule președinte, care este situația domnului Dohotaru și ce măsuri veți lua pentru optimizarea procesului de acordare a tratamentului cu interferon, ținând cont de perioada lungă de așteptare, timp în care unele documente medicale aflate la dosar își pot pierde valabilitatea, iar pacienții nu sunt informați despre stadiul dosarelor, și nici despre demersurile pe care ar trebui să le facă în vederea reactualizării dosarelor.

Solicit răspuns în scris.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc, doamna senator.

 
Emilian Valentin Frâncu

Domnul senator Frâncu, se pregătește domnul senator Cseke Attila Zoltán, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

 

Domnul Emilian Valentin Frâncu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea mea este adresată domnului Marian Sârbu, ministrul muncii, familiei și protecției sociale.

Domnule ministru, În condițiile în care milioane de pensionari din România trăiesc la limita subzistenței după o viață întreagă de muncă, un număr limitat de persoane, care beneficiază de așa-numitele pensii speciale, ajung să încaseze lunar venituri de pensie corespunzătoare unui salariu pe care îl poate primi managerul unei companii multinaționale cu afaceri de peste 50 milioane euro.

Conform informațiilor furnizate de Casa Națională de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Sociale, în luna martie a acestui an cea mai mare pensie din sistemul public a fost de 23.000 lei, adică de circa 5.400 euro.

Alte statistici arată că, la nivel național, sunt înregistrate 15 persoane care au o pensie ce depășește 10.000 lei.

Având în vedere cele menționate mai sus, vă rog, domnule ministru, să-mi comunicați ce măsuri concrete intenționați să luați, astfel încât să fie eliminate din sistem discrepanțele majore existente în prezent între beneficiarii sistemului public de pensii, precum și dacă, la nivelul ministerului pe care îl conduceți, există o inițiativă concretă de reglementare a regimului pensiilor speciale.

Solicit prezentarea răspunsului dumneavoastră verbal și în scris.

Emilian Frâncu, senator de Vâlcea.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc, domnule senator.

 
Cseke Attila Zoltán

Urmează domnul senator Cseke Attila Zoltán, se pregătește, domnul senator Dorin Păran, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

 

Domnul Cseke Attila Zoltán:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea este adresată domnului Radu Berceanu, ministrul transporturilor și infrastructurii.

Obiectul interpelării: lucrările de construcție a Autostrăzii Transilvania, pe tronsonul 3C Suplacu de Barcău - Borș.

Domnule ministru, Programul de guvernare al actualului Executiv acordă o prioritate deosebită construcției rețelei de autostrăzi din România, prevăzând realizarea pactului național "Autostrăzile României", pentru asigurarea coerenței și continuității în finanțarea construcției de autostrăzi.

În cadrul acestui proiect este prevăzută și finalizarea porțiunii dintre Borș și Târgu Mureș a Autostrăzii Transilvania.

Între secțiunile autostrăzii la care se desfășoară lucrări începute este și cea a tronsonului 3C Suplacu de Barcău - Borș, cu o lungime de 64 kilometri, stadiul lucrărilor, la sfârșitul anului trecut, fiind, după estimările cunoscute, în jurul valorii de 20%.

Toți suntem de acord, indiferent de apartenența politică, că dezvoltarea infrastructurii, și a construcției de autostrăzi în primul rând, trebuie să fie o prioritate de grad zero a României.

Această necesitate este întărită considerabil dacă întrebăm cetățenii ce ar trebui să se constituie printre prioritățile acțiunii guvernamentale în perioada imediat următoare.

Iată de ce a căzut ca din senin știrea că firma Bechtel, executantul lucrării, a hotărât că va continua în anul 2009 lucrările de construcție a Autostrăzii Transilvania numai pe alte tronsoane, situate pe teritoriul județului Cluj, mutându-și infrastructura și forța de muncă din județul Bihor în județul limitrof.

Acest lucru pare cu atât mai grav dacă avem în vedere faptul că data predării acestui tronson 3C Suplacu de Barcău - Borș, conform contractului aflat în vigoare, este 28 februarie 2010.

Având în vedere această stare de fapt care conturează o întârziere mai mult decât semnificativă în construcția acestei autostrăzi, dând impresia că în România nu vom avea niciodată o infrastructură modernă, de nivel european, vă rog să-mi comunicați, domnule ministru, care sunt motivele pentru care s-au sistat lucrările pe această porțiune a Autostrăzii Transilvania și ce demersuri întreprinde Guvernul României pentru respectarea termenului de finalizare și predare a tronsonului Suplacu de Barcău - Borș.

Solicit răspuns în scris și oral.

Attila Cseke, senator, Grupul parlamentar al UDMR, Circumscripția electorală nr. 5 - Bihor, Colegiul uninominal nr. 1.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Mulțumesc, domnule senator.

 
Dorin Păran

Are cuvântul domnul senator Dorin Păran, din partea Grupului parlamentar al PD-L, se pregătește domnul senator Chivu Sorin, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC.

 

Domnul Dorin Păran:

Interpelarea mea este adresată domnului Adriean Videanu, ministrul economiei.

Obiectul și motivarea interpelării:

Găsirea de soluții pentru sprijinirea Societății Comerciale "Electrocentrale" Deva - Mintia.

Domnule ministru, Societatea Comercială "Electrocentrale" Deva - Mintia este una dintre cele mai vechi termocentrale cu grupuri energetice mari și este principala companie de producere a energiei electrice și termice din vestul României.

Termocentrala are în prezent o putere instalată de 1.285 MW și produce, în cogenerare, energie termică pentru municipiul Deva și comunele aferente.

Principalul combustibil utilizat este huila, respectiv circa 80% din producția Companiei Naționale a Huilei Petroșani.

Pentru a respecta Programul de conformare, anexă la Tratatul de aderare la Uniunea Europeană, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 541/2003, trebuie realizate și finanțate lucrări de investiții de aproximativ 150 milioane euro astfel: 70 milioane euro pentru instalația de colectare și evacuare a zgurii și cenușii și 80 milioane euro pentru instalația de desuflare de la grupurile energetice 3 și 4, aceste obligații fiind înscrise și în autorizația de mediu.

Situația Societății Comerciale "Electrocentrale" Deva -Mintia, din punct de vedere economico-financiar, este deosebit de dificilă, înregistrând pierderi de peste 35 milioane euro.

Soluțiile ar fi două: aprobarea unui ajutor de stat sau încheierea, pe termen lung, a unui contract de vânzare a cantității suplimentare de energie către "Hidroelectrica" București.

Domnule ministru Videanu, Am rugămintea să analizați cele de mai sus și să luați cât mai rapid măsurile financiare care se impun, având în vedere impactul social și economic pentru județul Hunedoara, respectiv, circa 2.000 de angajați, împreună cu familiile lor, precum și furnizarea de cărbune de către Compania Națională a Huilei Petroșani.

Vă mulțumesc.

Senator Dorin Păran, PD-L.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Vă mulțumesc.

 
Sorin Serioja Chivu

Domnul senator Sorin Serioja Chivu, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC, se pregătește domnul senator Vasile Nedelcu, din partea Grupului parlamentar al PNL.

 

Domnul Sorin Serioja Chivu:

Domnule președinte, Interpelarea mea este adresată domnului ministru Adriean Videanu, ministrul economiei.

Obiectul interpelării:

Necesitatea rezolvării situației juridice a imobilelor/clădiri aflate în proprietatea societății cooperatiste.

În cadrul audiențelor săptămânale, mai mulți cetățeni m-au sesizat în legătură cu starea deplorabilă în care au ajuns aceste spații aflate în proprietatea societăților cooperatiste, situate, de altfel, în centrul civic al fiecărei localități.

La nivelul localităților, până în urmă cu câțiva ani, au funcționat cooperative de consum care, în timp, și-au restrâns substanțial volumul și domeniul de activitate, ajungând să fuzioneze și, efectiv, să nu mai desfășoare obiectul de activitate prin care se definesc, respectiv "aprovizionarea membrilor cooperatori și a terților cu produse pe care le cumpără sau le produc și activități de prestări servicii către membrii lor - cooperatori - și către terți".

De asemenea, așa cum se cunoaște, cooperativele de consum ar trebui să reprezinte "o asociație autonomă de persoane fizice și/sau juridice, constituită pe baza consimțământului liber exprimat al acestora, în scopul promovării intereselor economice, sociale și culturale ale membrilor cooperatori, fiind deținută în comun și controlată democratic de către membrii săi, în conformitate cu principiile cooperatiste", principii care, prin modul în care au ajuns să-și desfășoare activitatea, nu mai sunt respectate de mult timp, ajungându-se la o diminuare considerabilă a patrimoniului cooperatist și la o reducere masivă a numărului de membri cooperatori.

Prin fuzionarea acestor cooperative de consum, activitatea acestora s-a redus substanțial, în localități nemaidesfășurându-se niciun fel de activitate economică, singura activitate prin care continuă să supraviețuiască aceste unități fiind aceea de închiriere a spațiilor rămase libere, ca urmare a neîndeplinirii obiectului principal de activitate pentru care au fost înființate.

Vă rog, domnule ministru, să-mi comunicați care este situația actuală în ceea ce privește regimul juridic al acestor imobile, mai ales la nivelul județului Prahova, și să-mi comunicați ce măsuri urgente veți întreprinde în raport cu datele existente.

Solicit prezentarea răspunsului dumneavoastră verbal și în scris.

Vă mulțumesc.

Senator PSD Chivu Sorin Serioja, Circumscripția nr. 31, Colegiul nr. 2.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Vă rog, domnule senator Nedelcu Vasile, aveți cuvântul.

 
Vasile Nedelcu

Se pregătește domnul senator Gheorghe Pop, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC.

 

Domnul Vasile Nedelcu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea mea este adresată domnului ministru Ilie Sârbu, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale Obiectul interpelării:

Nefuncționalitatea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.

Domnule ministru, Este bine cunoscut faptul că activitatea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură este marcată, din păcate, de deficiențe în privința calității sistemelor de identificare a parcelelor agricole, precum și a sistemelor de control asupra alocării fondurilor agricole.

Gestionarea defectuoasă a mecanismelor de atragere a fondurilor europene se răsfrânge, în mod direct și negativ, asupra agricultorilor, care sunt nevoiți să se confrunte cu un sistem birocratic, anacronic pentru a obține fondurile necesare.

Pe de altă parte, trebuie să amintesc faptul că o serie de subvenții au fost alocate, în mod ilegal, pentru fermieri inexistenți - a se vedea cazurile semnalate de presă, referitoare la terenurile agricole și piscicole din Delta Dunării.

Față de această situație de nefuncționalitate evidentă a APIA, vă rog, domnule ministru, să ne comunicați:

Care a fost temeiul pentru care ați dispus demiterea directorilor APIA din toată țara, invocând faptul că nu au respectat termenul de începere a plăților, din moment ce alocarea fondurilor pentru agricultori continuă să rămână deficitară?

Cum înțelegeți să vă duceți la îndeplinire promisiunile din programul de guvernare, în condițiile în care dumneavoastră ați avertizat recent, invocând exemplul altor țări din Uniunea Europeană, că în România procesul de atragere a fondurilor europene ar putea dura încă mulți ani de acum înainte?

Care este strategia ministerului pe care îl conduceți în privința eficientizării urgente a activității APIA, având în vedere faptul că tergiversarea alocării fondurilor europene ar putea conduce la depășirea actualului exercițiu bugetar al Uniunii Europene, respectiv intervalul 2007-2013?

Solicit răspuns în scris și oral.

Vă mulțumesc.

Vasile Nedelcu, senator PNL de Călărași.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Vă mulțumesc, domnule senator.

 
Gheorghe Pop

Are cuvântul domnul senator Gheorghe Pop, din partea Grupului parlamentar al Alianței politice PSD+PC, care încheie seria de interpelări adresate Guvernului României.

 

Domnul Gheorghe Pop:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea este adresată Ministerului Sănătății, domnului ministru Ion Bazac.

Domnule ministru, Cu deosebit respect, vă solicit o rezolvare urgentă a situației financiare grave a Spitalului Județean de Urgență Zalău, deoarece, din cauza subfinanțării, va intra în incapacitate de plată a salariilor și, în consecință, în imposibilitate de funcționare.

Astfel, județul Sălaj va ajunge în situația ingrată de a nu avea spital de urgență, deoarece Spitalul Județean de Urgență Zalău este singurul cu acest regim din întregul județ.

Având în vedere prevederea bugetară a Casei de Asigurări de Sănătate Sălaj pentru domeniul asistenței spitalicești pe anul 2009, în condițiile contractării indicatorilor la un procent de 70, lunar, față de nevoile reale ale Spitalului Județean de Urgență Zalău, acesta poate funcționa doar până la începutul lunii august 2009.

Necesarul de fonduri pentru acoperirea întregului an 2009 în condiții optime de finanțare este de încă 25.443.119 lei, conform anexei.

Pentru menținerea capacității de intervenție operativă a Spitalului Județean de Urgență Zalău, față de adresabilitatea crescută de respectare a indicatorilor și condițiilor normative de contractare, nevoia reală a județului Sălaj este de a contracta un volum de servicii în valoare de 52.550.198 lei pe anul 2009, comparativ cu 27.107.079 lei, cât este oferta de contractare a Casei de Asigurări de Sănătate Sălaj.

Toate acestea, împreună cu refuzul furnizorilor de a livra medicamente, materiale sanitare și alte bunuri și servicii, din cauza imposibilității respectării clauzelor contractuale de către spital, vor crea un blocaj financiar și, în consecință, închiderea spitalului.

Vă rugăm să reanalizați situația financiară și finanțarea serviciilor din oferta Spitalului Județean de Urgență Zalău la nivelul optim, conform indicatorilor de mai jos.

Suntem conștienți de efectele crizei mondiale, care are implicații în segmentul privind finanțarea sistemului sanitar, și încercăm să găsim soluții pentru depășirea crizei, dar, în speranța că veți înțelege problemele reale și grave cu care se confruntă sistemul sanitar la nivelul județului nostru, sperăm că și ministerul se va implica activ în soluționarea acestora.

Solicit răspuns în scris.

Vă mulțumesc.

Senator Pop Gheorghe, Circumscripția electorală nr. 33 - Sălaj.

 
 

Domnul Mircea Dan Geoană:

Vă mulțumesc, domnule senator.

 
   

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 5 april 2020, 12:14
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro