Lucia-Ana Varga
Lucia-Ana Varga
Sittings of the Chamber of Deputies of June 16, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/26-06-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 16-06-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 16, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.13 Lucia-Ana Varga - declarație politică numită "Codurile Boc";

Doamna Daniela Popa:

Urmează, stimați colegi, Grupul parlamentar al PNL, și invit la microfon pe doamna deputat Lucia-Ana Varga.

Aveți cuvântul, doamna deputat.

Doamna Lucia-Ana Varga:

Mulțumesc.

Declarația mea politică se numește "Codurile Boc".

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi,

În colegiul pe care îl reprezint în Parlament, electorii care mi-au acordat încrederea de a-i reprezenta nu sunt într-o proporție covârșitoare licențiați în drept și, totuși, într-o proporție covârșitoare înțeleg condițiile în care se plătește arvuna, chiar dacă tranzacția are loc la un târg câmpenesc. Într-o proporție covârșitoare, electorii mei știu că sunt datori să despăgubească pe cel căruia copilul lor minor le-a produs o pagubă, chiar dacă, nefiind într-o proporție covârșitoare licențiați în drept, nu știu că este vorba de răspunderea pentru prepuși, în condițiile art. 1000 din Codul civil.

De unde știu electorii mei aceste lucruri dacă nu sunt licențiați în drept? Le știu, pur și simplu. Le știu, pentru că acum aproximativ 150 de ani, când actualul Cod Civil a intrat în vigoare, normele juridice au venit în mod natural. Specialiștii definesc norma juridică ca fiind o conduită socială care, recunoscută de stat, este reglementată devenind astfel normă juridică obligatorie. În mod natural, conduita socială impune statului reglementarea juridică.

În zilele acestea asistăm, din păcate, la răsturnarea acestei situații. Ne aflăm în fața încercării statului de a impune, prin reglementarea unei norme juridice, o anumită conduită socială.

Poate că acesta este motivul pentru care, potrivit unui sondaj realizat de Transperancy International în lunile aprilie - mai 2009, aproximativ 80% dintre români nu cunosc modificările ce vor fi aduse codurilor. Nu cunosc aceste modificări, pentru că ele nu survin în mod natural, urmare a reglementării unei conduite sociale existente, ci sunt impuse. În aceste condiții, nu vom mai vorbi despre Codul Civil Roman, ci despre Codul civil al domnului Boc.

Nu doar în teorie, ci și în practica democrațiilor consolidate, calitatea unei democrații este evaluată în funcție de gradul de implicare a cetățenilor și a organizațiilor societății civile în procesul decizional. Însă, în aceeași măsură, nu trebuie să omitem un aspect important: cetățenia activă este responsabilitatea comună a guvernanților și guvernaților. Astfel, pentru ca cetățenii să își valorifice drepturile, guvernanții trebuie să maximizeze oportunitățile prin care ei să ajungă să influențeze condițiile în care trăiesc și prin care să participe la dezbaterile privind deciziile cheie care au un efect semnificativ asupra comunității din care fac parte.

Ce fac, însă, guvernanții din coaliția PD-L - PSD în ceea ce privește codurile juridice, coduri care vizează profund societatea românească prin efectele pe care le vor avea asupra vieții a milioane de cetățeni? Consideră că e suficient să și le asume. Fără o dezbatere parlamentară și fără o dezbatere publică. Și asta în condițiile în care, potrivit aceluiași sondaj realizat de Transperancy International, 82% dintre români consideră că cetățenii ar trebui consultați înainte de redactarea și adoptarea unor legi importante, 57% doresc dezbatere publică înainte de scrierea legilor, iar 68% consideră că, în prezent, statul ia decizii singur în stabilirea prevederilor legii civile și penale. Altfel spus, cetățenii doresc să fie parte a procesului de luare a deciziilor privind aceste coduri.

Și nu e de mirare că cetățenii doresc să participe la procesul de luare a deciziilor atâta vreme cât sistemul de guvernare din România este democrația. Democrația ne permite mai mult decât să votăm. Ne permite să ne facem auziți.

Personal cred în democrație și de aceea am organizat dezbateri publice pe tema prevederilor proiectelor Codului civil și penal, dezbateri publice, în urma cărora am depus amendamente. Am cerut păstrarea sancțiunii pentru luarea de mită. Din păcate, sancțiunea pentru luarea de mită a fost redusă. Pentru cine, domnule Boc? Am cerut mărirea sancțiunii pentru abuzul de funcție, infracțiune care a dispărut cu totul în varianta pentru care Guvernul își va asuma răspunderea. Cine s-a temut de această infracțiune, domnule Boc?

Din păcate, neinformarea publică, urmată de asumarea răspunderii Guvernului este considerată de către coaliția de guvernare o practică profund democratică. Sau democratic a fost doar faptul că erorile pe care aceste coduri le-au conținut au fost corectate prin intervenția parlamentarilor, în special a celor liberali?

Si, tot din păcate, pentru că discuțiile despre filosofi sunt la modă, mă văd nevoită să recunosc, cu un gust amar, ca Petre Țuțea, deși cinic, avea dreptate să spună că "Democrația e triumful cantității împotriva calității", cel puțin atâta vreme cât Guvernul susținut de o vremelnică majoritate parlamentară își asumă răspunderea împotriva însăși democrației.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc, doamna deputat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 18 august 2019, 22:33
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro