Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 16, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.82/26-06-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 16-06-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 16, 2009

5. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.101/2007 pentru modificarea și completarea Legii minelor nr.85/2003 și a Legii petrolului nr.238/2004 (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 853/2007

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Punctul 10, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.101/2007 pentru modificarea și completarea Legii minelor nr.85/2003 și a Legii petrolului nr.238/2004. Potrivit prevederilor art.115 din Regulament, proiectul de lege se dezbate în procedură de urgență.

Există inițiator prezent? Inițiatorul există?

Vă rog, de la staff-ul tehnic să am și eu după ordinea de zi ce reprezentanți ai Guvernului sunt prezenți în sală, să putem începe discutarea proiectelor de lege.

Vă rog. Inițiatorul la acest proiect de lege. Aveți cuvântul.

Domnul Gelu Mărăcineanu (secretar de stat, președintele Agenției Naționale pentru Resurse Minerale):

Vă mulțumesc, doamna președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Ordonanța de urgență nr.101/2007, modificată și completată, aduce o serie de modificări importante, în ceea ce privește Legea petrolului nr.238/2004 și Legea minelor nr.85/2003. Aceste modificări esențiale privesc modalitatea de calcul a redevențelor miniere, în sensul că noile prevederi introduc o modalitate unitară și echitabilă de stabilire a redevențelor miniere. Această modalitate se referă în primul rând la stabilirea bazei de calcul a redevențelor miniere și, de asemenea, readuce în forma inițială o serie de prevederi care erau cuprinse în Legea petrolului și în Legea minelor.

Prin modificările aduse acestor două legi organice, se asigură, cel puțin la nivelul anului 2009, o sumă suplimentară la bugetul de stat de circa 200 de milioane de lei.

În forma propusă, ordonanța menține nivelul redevențelor petroliere prevăzute în forma inițială, respectiv majorarea de la 5% la 10% a redevențelor petroliere pentru transportul și tranzitul produselor petroliere prin sistemul național de transport și sistemul de tranzit-oil terminal, și, de asemenea, menține nivelul redevenței petroliere pentru ceea ce înseamnă înmagazinarea subterană a gazelor naturale.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Fiți amabil, vă rog frumos, să vă și prezentați și pentru mine și pentru colegii mei.

Domnul Gelu Mărăcineanu:

Mă numesc Mărăcineanu Gelu, sunt președintele Agenției Naționale pentru Resurse Minerale.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc.

Domnul Gelu Mărăcineanu:

Vă mulțumesc și eu.

Doamna Daniela Popa:

Din partea comisiei raportoare, respectiv Comisia pentru industrii și servicii, vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Iulian Iancu:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Este o ordonanță de urgență care a stârnit vii dezbateri atât în comisie, cât și în plenul Camerei.

În consecință, aș vrea să vă spun că deși am fost sesizați în procedură de urgență cu dezbaterea și avizarea în fond a proiectului de lege, proiectul a suferit de-a lungul a cinci dezbateri numai în sesiunea anterioară, modificări, și s-au solicitat lămuriri speciale și cu toate acestea, nefiind prezentate, a fost respins în comisie.

Aș vrea însă să vă precizez că Senatul, în prima etapă, a adoptat proiectul de lege.

De asemenea, Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil, iar Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a avizat negativ proiectul de lege în 6 februarie 2008.

În fond, proiectul de lege are ca obiect modificarea și completarea Legii minelor nr.85/2003 și a Legii petrolului nr.238/2004, în scopul alinierii prevederilor legislației românești cu legislația celorlalte state membre ale Uniunii Europene.

În final, după solicitările repetate de retrimitere la comisie, atât în 2008, cât și ulterior, după respingerea din 10 februarie 2009, în ședința din 17 februarie, plenul Camerei Deputaților a hotărât retrimiterea proiectului la comisie, și unde comisia, în urma amendamentelor depuse și observațiilor, precum și a comunicatului primit de la Guvern, a hotărât să propună plenului adoptarea proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101, în vederea modificării și completării Legii minelor nr.85/2003 și Legii petrolului nr.238/2004 cu amendamente admise și respinse.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc mult.

Și dacă tot sunteți la microfon, vă rog să menționați și timpul de dezbatere.

Domnul Iulian Iancu:

5 cu 3.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc mult.

Supun atenției și aprobării dumneavoastră timpul afectat dezbaterii acestui proiect de lege. vot deschis cu mâna.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Împotrivă? Nu sunt voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt abțineri. Mulțumesc.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul?

Da, din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul deputat Iancu.

Aveți cuvântul, vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Deja vă este cunoscut, această Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 101 a stârnit vii dezbateri, controverse, a ajuns să fie și subiect de analiză în instanțele publice din România, implicați fiind de la primul-ministru până la președintele comisiei, și reprezentanți ai mass-media, care s-au pronunțat asupra modului de promovare și de susținere a unui asemenea act normativ.

În fond, deși proiectul de ordonanță de urgență se adresa modificării redevențelor mineralelor utile, altele decât hidrocarburi, a inserat și modificări esențiale în Legea petrolului la art.31 și 61, care practic permiteau încheierea de contracte și modificarea contractelor existente într-o relație directă, între Agenția Națională de Resurse Minerale și un deținător de licență, fapt care a făcut posibilă astfel eliminarea statului român și drepturilor acestuia din contractul privind explorarea și producția de hidrocarburi din Marea Neagră în perimetrele Doina și Pelican.

În aceste condiții, comisia, în urma dezbaterilor și solicitării prezenței reprezentanților Executivului, prin refuzul sistematic al acestora de a se prezenta la comisie, a sfârșit prin a respinge ordonanța. Acest lucru s-a întâmplat în urma a cinci dezbateri, în cinci ședințe diferite, la care au fost invitați reprezentanții patronatelor, reprezentanții tuturor instituțiilor implicate, deși patronatele au fost prezente de fiecare dată și și-au exprimat punctele de vedere, reprezentanții Executivului au lipsit sistematic.

Comisia a sfârșit prin a respinge și în februarie a.c., datorită importanței documentului, datorită importanței și implicațiilor asupra economiei naționale, în urma retrimiterii la comisie, comisia a introdus amendamente prin care se schimbă în mod substanțial filozofia de calcul a redevențelor în România.

Prin aceasta, statul român în forma actuală a proiectului de lege, va câștiga, numai în anul acesta, în plus, mai bine de 200 milioane de lei, ceea ce permite, totodată, și un alt mod de calcul al redevențelor, în consecință, și eliminarea cauzelor de fraudă și de funcționare, dacă vreți, la negru, a unor capacități de producție și exploatare în acest domeniu.

Pe lângă acest lucru, au fost eliminate acele articole care au făcut posibilă hotărârea de guvern și, în consecință, modificarea contractului privind exploatarea hidrocarburilor în cele două perimetre din Marea Neagră.

Practic, de acum suntem în situația să putem reda statului român drepturile pe care acesta le-a avut în contractul inițial, încheiat încă din 1992, respectiv de a deține 45% din producția obținută în acele perimetre, precum și deținerea activelor și, de asemenea, posibilitatea de a înlocui agenția în societatea mixtă creată în vederea explorării, exploatării și producției de hidrocarburi pe cele două perimetre.

Cu alte cuvinte, stimați colegi, suntem în fața unui act normativ deosebit de important, pe care vă propun să îl votăm și astfel să creăm posibilitatea de a oferi drepturile care se cuvin și pe care statul român le-a avut încă de la început în acest contract, și totodată de a repara o greșeală din legislatura anterioară.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PD-L, liderul de grup.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Mulțumesc, doamna președinte.

Stimați colegi,

Cu această celebră ordonanță nr.101, care a creat multe suspiciuni și dezbateri încă din legislatura trecută, am reușit până la urmă, cu ajutorul societății implicate, mă refer la partea și responsabilitatea patronatelor, cu aportul reprezentanților guvernului actual, a Guvernului Boc, am putut nu numai să îndreptăm o eroare, ci să eliminăm o fraudă.

Această ordonanță, sub aspect general, ar fi dus, la prima vedere, la modificarea redevențelor din domeniul minier; scopul nu era ăsta; scopul era de a modifica redevența și modul de calcul al exploatării din zona Mării Negre, prin celebrul contract, de acum arhicunoscut, și care are multe, multe probleme, pe care le veți afla la data când vom termina, în cadrul Comisiei pentru industrii și servicii, ancheta - dar am modificat un lucru foarte important: am adus, până la urmă, redevența minieră acolo unde îi era locul.

Și ceea ce este de subliniat - ca să vedeți ce înseamnă un act normativ aruncat pe piață numai de dragul de a fi aruncat - marea majoritate a agenților economici nu au plătit acea redevență. N-au plătit-o, că au considerat-o inacceptabilă, o redevență care ducea până la urmă nu la ceea ce presupune o redevență din sectorul minier și al zăcământului propriu-zis, ci la un produs finit care includea până la urmă manoperă, care includea până la urmă activități economice, ceea ce ducea în final la creșterea prețurilor la materiale de construcție.

Știu că încă din legislatura trecută au fost mari dezbateri. Într-adevăr, n-a venit guvernul, nu știu care a fost motivația, acum am aflat-o, n-a vrut să se implice sau a încercat să ascundă modificarea privind modul de exploatare a zăcămintelor din Marea Neagră.

Și ne întrebăm: cât este o activitate economică, cât este o activitate de altă natură? Și cred că ceea ce am reușit în cadrul Comisiei pentru industrii și servicii, să modificăm prevederea din Legea petrolului - și, repet încă o dată, dacă această modificare era numai la redevența minieră, era un lucru: a introdus un singur articol din Legea petrolului, ca să permită exploatarea în condiții dezavantajoase pentru statul român a zăcămintelor din Marea Neagră, al căror nivel este aproape de negândit pentru cei care au făcut la vremea respectivă acea ordonanță.

Nivelul acestor zăcăminte și volumul lor este foarte mare, util statului român și cred că cu acest instrument vom putea face, într-adevăr, ca României să-i revină, așa cum este normal, în beneficiul său, zăcămintele din Marea Neagră.

Deci, Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal va vota această ordonanță, care practic este modificată substanțial prin amendamentele depuse în cadrul comisiei.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea Grupului parlamentar al PNL, domnul deputat Eugen Nicolăescu.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Observați și dumneavoastră câtă pasiune există în jurul acestui proiect de lege. Și pasiunea se naște din servirea unor grupuri de interese.

Am auzit de la acest microfon o formulare care m-a înfiorat. Poate și pe dumneavoastră, poate și pe cetățeni: să se spună de la microfonul Camerei Deputaților că există agenți economici care consideră că o redevență aprobată este inacceptabilă și nu o plătește, asta înseamnă ca un fel de îndemn la nesupunere fiscală.

Prin asta se poate înțelege că oricine din această țară nu-și mai plătește impozitele și taxele că le consideră inacceptabile. Și, ca atare, bugetul țării poate să se ducă de râpă, că pe nimeni nu interesează. Cred eu că ar trebui mai multă ponderare și mai mult echilibru în a susține asemenea idei de la tribuna Camerei Deputaților.

Aș mai spune că, până la urmă, acest proiect de lege are un singur scop: să deservească interesele unor prieteni politici sau din mediul de afaceri. Inițial, ordonanța de urgență încerca să corecteze dezechilibrele existente pe piața redevențelor din România, din domeniul acesta. S-a făcut și o estimare a veniturilor suplimentare care se pot încasa la bugetul statului. Din păcate, pe nimeni nu interesează bugetul statului, pentru că, prin toate amendamentele făcute, de fapt bugetul statului se deteriorează, prin modul în care se reașează sistemul de redevențe.

Ce putem spune?! Că actuala putere, și PD-L-ul și PSD-ul nu-și urmează decât propriile interese. Interesul general nu contează, interesul țării nu contează; interesul bugetului țării nu contează.

Ca atare, de la un start bun, pentru că în 2007 și 2008 s-au încasat sume importante la buget ca urmare a aplicării acestei ordonanțe de urgență, vom avea de acum încolo o pierdere la bugetul statului. Să vedem cine răspunde pentru ea!

Aș mai spune un singur lucru: eu înțeleg că unii sunt nemulțumiți că li se bagă mâna în buzunar ca să plătească cât trebuie. Eu înțeleg că unii îi apără pe acești nemulțumiți. Dar nu înțeleg ca Parlamentul, Camera Deputaților, să nu apere interesele cetățenilor români.

În consecință, deși este o ordonanță de urgență emisă de Guvernul liberal Tăriceanu, în forma în care se propune dezbaterii și aprobării, Grupul parlamentar al PNL nu o va vota, pentru că este un atentat la bugetul statului.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai sunt înscrieri la cuvânt?

Vă rog, aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Suntem într-un moment în care cred că, într-adevăr, se impune o dezbatere responsabilă, echilibrată și care să facă loc doar argumentelor și nu ipocriziei, demagogiei, falsității în transmitere de mesaje.

Suntem în următoarea situație: avem aici, în sfârșit, corectată o greșeală enormă făcută de colegii noștri liberali. Sunt invitați să participe în mod responsabil la recunoașterea acestei greșeli și la corectarea ei. Nu s-au făcut aici referiri la grupuri de interese, nu am adus în discuție faptul că Nota de fundamentare a fost întocmită fals, că datele prezentate în Nota de fundamentare a Guvernului României conțineau cifre de ordinul a 2 miliarde, când datele din ANRM sunt la nivelul a 51 de miliarde de metri cubi de gaze, că acolo era trecut zero milioane tone țiței, și în realitate sunt 278 milioane tone de țiței. Deci, iată cifrele corecte.

Se spune în continuare că statul român va pierde. Statul român pierdea în forma inițială a ordonanței; acum câștigă în plus 200 de milioane și suntem în sfârșit cu redevențele la un nivel al statelor dezvoltate din lume. Or, nu este posibil ca doar invocând poziția de la această tribună, faptul că pot să stau vertical aici și să spun ce minciuni doresc, să mi se ofere încă un prilej să denaturez sensul corect și responsabil în care noi vă propunem această dezbatere.

Doamna Daniela Popa:

Domnule deputat, cred că sunt precizări din partea comisiei.

Domnul Iulian Iancu:

Cu acest lucru am și încheiat, tocmai pentru precizările din partea comisiei, în sensul că, în momentul în care această ordonanță a fost dezbătută în comisie, dumneavoastră, reprezentanții Executivului de atunci, ați refuzat sistematic să fiți prezenți la dezbateri.

Toate aceste elemente, pe care astăzi le aduceți în discuție, nu au fost aduse în fața comisiei.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc pentru precizări. Nu era momentul. La discuții, dezbateri generale, trebuie un singur reprezentant din partea grupurilor parlamentare.

Apreciez că ați făcut anumite comentarii din partea comisiei. Haideți să nu intrăm într-o anumită polemică și să se termine ședința Camerei Deputaților numai în luări de cuvânt și drept la replică.

Mulțumesc mult.

Domnul Iulian Iancu:

Da. Închei prin a spune că, comisia își menține punctul de vedere și vă propune să aprobăm această ordonanță.

Ea este în favoarea statului român.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc mult.

Domnul deputat Eugen Nicolăescu. Sunt nevoită să-i dau cuvântul.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte de ședință,

Vă mulțumesc că îmi dați cuvântul. N-am să-i dau niciun drept la replică.

Numai pe dumneavoastră vreau să vă rog să aplicați Regulamentul în spiritul și litera lui. Pentru că domnul președinte al comisiei are o problemă cu această lege. Toți o știm. De luni de zile face campanie electorală pe această lege. Nu-i nicio problemă. Fiecare, până la urmă, are mintea lui proprie cu care să gândească.

Dar, pe dumneavoastră vă rog numai, aplicați Regulamentul, ca să nu pierdem timpul să ascultăm declarații politice, atunci când nu este cazul.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc și eu, domnule deputat. Au fost precizări din partea comisiei.

Dacă nu mai sunt înscrieri la cuvânt, trecem la dezbaterea pe articole. Vă rog să vă uitați pe raportul comisiei.

La pct.1 din raport, dacă există sugestii, observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.2 din raport. Nu sunt observații. Adoptat.

Pct.3 din raport. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.4 din raport, referitor la art.I. Nu sunt observații. Adoptat.

Pct.5 din raport. Adoptat.

Pct.6 din raport, referitor la art.21. Adoptat.

Pct.7 din raport. Adoptat.

Pct.8 din raport, referitor la art.44. Sugestii, observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.9 din raport, referitor la art.45. Adoptat.

Pct.10 din raport. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.11 din raport. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.12 din raport. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.13 din raport. Dacă sunt sugestii, observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.14 din raport. Nu sunt observații. Adoptat.

Pct.15 din raport. Nu sunt observații. Adoptat.

Pct.16 din raport. Observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.17 din raport. observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.18 din raport. Nu sunt observații. Adoptat.

Pct.19 din raport. Nu sunt observații. Adoptat.

Pct.20 din raport. Nu sunt observații. Adoptat.

Pct.22 din raport. Nu sunt observații. Adoptat.

Pct.23 din raport. Dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.24 din raport, referitor la art.II, dacă sunt observații? Nu sunt. Adoptat.

Pct.25 din raport, referitor la art.III. Nu sunt observații. Adoptat.

Proiectul de lege urmează să fie supus votului dumneavoastră la sesiunea de vot final.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 25 august 2019, 6:18
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro