Ciprian Minodor Dobre
Ciprian Minodor Dobre
Sittings of the Chamber of Deputies of June 30, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.94/10-07-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
07-12-2021
06-12-2021 (joint)
06-12-2021
25-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 30-06-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 30, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.21 Ciprian Minodor Dobre - semnalarea unor modificări în grila de punctaj pe baza căreia vor fi selectate proiectele pe Măsura de finanțare 3.2.2.;

 

Domnul Ciprian Minodor Dobre:

Pe 30 iulie se încheie ultima sesiune de depunere de proiecte de finanțare pe măsura 3.2.2. - "renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunătățirea serviciilor de bază pentru economia și populația rurală și punerea în valoare a moștenirii rurale". Ce înseamnă această măsură și cui se adresează presupun că știți, astfel că nu voi insista cu detalii ce nu au nici o legătură cu subiectul acestei luări de poziție.

Voi supune în schimb atenției dumneavoastră o chestiune extrem de gravă. Această chestiune se referă la un fapt care, în opinia mea, se traduce prin deturnarea efectivă a scopurilor inițiale ale acestei măsuri, printr-o simplă, dar ingenioasă "mutare" a centrului de greutate în ce privește grila de punctaj utilizată la această sesiune (sesiunea 2009) de depunere a proiectelor, față de sesiunea precedentă.

Vreau să fiu bine înțeles. Este vorba despre două grile de punctaj diferite, deși, aparent, ambele grile par a urma aceeași logică. Grila nouă de punctaj a proiectelor, utilizată în sesiunea din acest an, diferă în câteva puncte esențiale de grila veche, utilizată pentru evaluarea proiectelor depuse în sesiunea precedentă.

Citez patru diferențe fundamentale:

La criteriul 2, punctajul maxim pentru localitățile cu grad ridicat de sărăcie era, pe vechea grilă, de 15 puncte, iar pe noua grilă de 10 puncte.

La criteriul 4, intitulat "Proiecte integrate de investiții", pe noua grilă se acordă 5 puncte, în timp ce vechea grilă acorda 10 puncte.

Astfel, la criteriul 6, intitulat "Proiecte de investiții în infrastructura de drumuri care asigură legătura cu principalele căi rutiere (drumurile județene, naționale) sau alte căi principale de transport (feroviare și fluviale)", pe grila veche se acordau 10 puncte, în timp ce noua grilă acordă 25 de puncte.

La criteriul 7, intitulat "Proiecte de investiții în infrastructura de alimentare cu apă în zonele în care apa este insuficientă sau în zonele care prezintă incidență ridicată a perioadelor de secetă", pe noua grilă se acordă doar 5 puncte, în timp ce vechea grilă acorda 10 puncte.

Punctajul diferit dintre cele două grile face ca pentru proiectele ce urmează a fi depuse în sesiunea din acest an să se introducă un dezechilibru major în acordarea punctelor pe capitole de proiect, astfel: dacă investiția de drum este majoritar valorică în cadrul componentei de infrastructură, proiectul depus este punctat cu 25 de puncte, conform criteriului 6 din noua grilă, în timp ce pentru o investiție de apă/apă uzată pentru zonele în care apa prezintă un grad ridicat de poluare sau zonele în care apa freatică prezintă o concentrație ridicată de nitrați ce afectează, subliniez, sănătatea populației, se acordă doar 5 puncte.

Dezechilibrul este evident. Potrivit noii grile, sănătatea populației nu mai contează!

Cu alte cuvinte, indiferent de nevoile comunităților, au câștig de cauză numai acele proiecte în care componenta de drum este majoritar valorică.

Mai mult, ambele criterii - 5 și 6 - se aplică doar dacă componentele respective sunt majoritar valorice în cadrul investiției de infrastructură a proiectului!

De fapt, mai pe românește, dacă faci drum câștigi 25 de puncte, dacă faci apă, câștigi 5 puncte. Vrei, nu vrei, trebuie să faci drum! Din start, comunitățile care au nevoie de investiții stringente în infrastructura de apă/apă uzată sunt practic excluse de la finanțare, cu toate că inițial se acordau punctaje echilibrate pe vechea grilă! Nu contează că oamenii nu au apă, că beau apă poluată, că au nitrați! Cineva a hotărât că anul acesta vom face numai și numai drumuri pe măsura 3.2.2.! Majoritar valorice, evident!

Stimați colegi,

Este limpede că modificarea de punctaj subliniată anterior urmărește direcționarea sumelor spre drumari. Ai nevoie de apă, faci asfalt! Aceasta este logica noii grile de punctaj.

De ce s-a renunțat la punctajul din vechea grilă? Potrivit noii grile, gradul de sărăcie a pierdut 5 puncte, cu toate că măsura se adresează în principal unui mediu uman defavorizat, mediul rural în general! Las la o parte faptul strigător la cer că punctarea sărăciei se face după date din 2002, care oricum nu mai sunt valabile azi, în anul de grație 2009 și într-un mediu economic aflat în plină criză.

În altă ordine de idei, se presupune că măsura 3.2.2. se adresează proiectelor așa-zis integrate, or, prin noua grilă, tocmai calitatea de proiect integrat este subminată, pierzând 5 puncte față de vechea grilă, care acorda pentru proiectele integrate 10 puncte.

Care sunt motivele acestor dezechilibre de punctaj? S-au schimbat cumva criteriile măsurii 3.2.2.? De ce se urmărește direcționarea banilor comunitari preponderent spre drumuri? E o întrebare la care cei care administrează aceste fonduri trebuie să ne dea urgent un răspuns.

S-a gândit cineva din acest guvern să îi întrebe pe primari care sunt necesitățile reale ale comunităților sătești? Facem întâi drumuri și apoi introducem alimentarea cu apă? Ca să stricăm apoi drumurile din nou, atunci când va trebui să introducem apa?

Este evident că, în noile condiții, finanțarea unui proiect de apă/apă uzată nu mai depinde de valoarea reală, intelectuală, a proiectului, ca să zic așa, deoarece nu mai depinde de nevoile reale ale comunităților rurale.

Dacă guvernul Boc vrea să direcționeze banii alocați prin măsura 3.2.2. în infrastructura de drum, acolo unde se susține că ar avea o viteză de circulație mai mare, măcar să o recunoască public! În realitate, noua grilă de punctaje este încă o dovadă că satele noastre sunt efectiv lăsate de izbeliște!

Cunosc oare responsabilii Uniunii Europene aceste realități? Facem cumva discriminare chiar între comunitățile rurale, doar pentru a ne bate cu pumnii în piept că accesăm fonduri europene?

Actualii guvernanți au promis că vor simplifica sistemul de acordare a banilor europeni, că vor diminua birocrația, că vor reduce numărul de avize pentru proiectele din bani europeni. Nu au făcut-o. Întrebați primarii și veți primi răspunsul. În schimb, au trecut la politici clare de discriminare în interiorul mediului rural. Parcurgând noua grilă, aproape că te întrebi dacă nu cumva ea nu a fost gândită pentru proiecte care deja există. 90% dintre primari și-au pregătit proiectele după vechea grilă de punctaje, iar acum constată că nu vor îndeplini condițiile de eligibilitate.

Doamnelor și domnilor,

Am fost prefect al județului Mureș timp de aproape patru ani. Schimbarea grilei de punctaj este o eroare grosolană, de pe urma căreia vor suferi multe comunități sătești. O asemenea discriminare reprezintă o pată pentru România, o pată pentru toți cei care administrează aceste fonduri europene. Primăriile au cheltuit o groază de bani ca să depună proiecte pe măsura 3.2.2. și multe vor constata că i-au cheltuit degeaba. Este nedrept, este inuman.

Să nu mi se spună că modificările aduse grilei de punctaj sunt întâmplătoare sau că au fost introduse din mai știu eu ce rațiune, pentru că nu o să cred. Sau poate îmi scapă mie ceva. Poate îmi scapă faptul că măsura 3.2.2. urmează să fie transformată în pușculița pentru campania de toamnă a Puterii! Sau poate ar trebui să tragem frumos cortina peste capitolul "nevoile oamenilor" și peste puținii bani pe care România îi mai primește din partea Uniunii Europene!

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mardi, 7 décembre 2021, 13:45
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro