Marius Rogin
Marius Rogin
Sittings of the Chamber of Deputies of June 30, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.94/10-07-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 30-06-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 30, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.35 Marius Rogin - declarație politică intitulată "SUA-Iran, nevoia unei diplomații reușite";

 

Domnul Marius Rogin:

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "SUA-Iran, nevoia unei diplomații reușite"

Președintele Iranului, Mahmoud Ahmadinejad, a propus o dezbatere cu Obama la sediul ONU din New York "privind rădăcinile problemelor lumii" dar a subliniat că Teheranul nu va ceda presiunii pe tema programului nuclear. Iranul susține că este pregătit pentru discuții "constructive", dar a respins în mod repetat solicitările de a pune capăt programului de îmbogățire a uraniului, care poate fi folosit atât în scop civil, cât și militar.

Președintele Obama, în mesajul de felicitare adresat "poporului și conducătorilor Republicii Islamice Iran" de Nowruz, o sărbătoare persană, în martie, a inclus fraze care să reducă scepticismul iranian privind disponibilitatea SUA de a renunța la încercările de a răsturna guvernul și de a adopta o abordare diplomatică mai cuprinzătoare.

Diplomații iranieni au afirmat că disponibilitatea declarată a președintelui american de a trata Iranul "pe baza intereselor reciproce" într-o atmosferă de "respect reciproc" a fost deosebit de bine primită în Teheran. Potrivit lor, răspunsul rapid al liderului suprem al țării, Ayatollahul Ali Khamenei, care a inclus o frază fără precedent, și anume că "dacă voi vă veți schimba și comportamentul nostru se va schimba", a fost un semnal sincer al deschiderii Iranului față de propunerile diplomatice substanțiale făcute de noua administrație americană.
E posibil ca președintele Obama să facă pașii îndrăzneți necesari pentru a realiza o apropiere strategică de Teheran, de felul celei reușite de Nixon cu China, în anul 1972. Deocamdată, administrația Obama nu a făcut nimic pentru a desființa sau respinge un program aparent secret, însă foarte bine mediatizat, lansat în al doilea mandat al președintelui George W. Bush, și care alocă milioane de dolari pentru destabilizarea Republicii Islamice. În acest context, acuzația Ayatollahului Khamenei, potrivit căreia "bani, arme și organizații sunt folosite de americanii de dincolo de granița noastră vestică pentru a lupta împotriva sistemului Republicii Islamice", reflectă o îngrijorare legitimă cu privire la intențiile americane. Președintele Obama a accentuat această îngrijorare refuzând să lupte, deocamdată, pentru un "mare compromis" americano-iranian, un cadru extins pentru rezolvarea divergențelor bilaterale importante și pentru realinierea fundamentală a relațiilor.

Însă unii oficiali susțin că administrația americană ar putea fi pregătită să accepte ca parte a acordului un program limitat de îmbogățire a uraniului pe teritoriul iranian, cu alte cuvinte vor să li se recunoască "meritul" de a accepta o realitate. Purtătorul de cuvânt al Casei Albe, Robert Gibbs, a declarat presei că nu va fi impus nici un astfel de deadline. președintele Obama însuși a spus, după întâlnirea cu primul ministru israelian Benjamin Netanyahu, că dorește să vadă un "progres" în negocierile nucleare până la sfârșitul anului. El a sprijinit de asemenea înființarea unui grup de lucru la nivel înalt israeliano-american pentru identificarea de măsuri coercitive dacă Iranul nu îndeplinește condițiile SUA privind limitarea activităților nucleare.

Ideea unei coaliții între Israel și statele arabe moderate, menită să mențină sub control Iranul, nu este doar iluzorie, ea ar lăsa aspectele palestinian și siriano-libanez ale conflictului arabo-israelian nerezolvate, iar perspectiva rezolvării lor în cădere liberă. Aceste aspecte nu pot fi rezolvate fără o interacțiune de substanță a SUA cu Iranul.
Partea cea mai grea în abordarea americană față de Iran implică adoptarea de către președintele Obama a unor poziții pe care electoratul său și unii dintre aliați nu le vor primi cu bucurie. Pentru a reface politica privind Iranul, președintele ar trebui să se angajeze să nu folosească forța pentru a modifica granițele sau forma de guvernământ a Republicii Islamice. De asemenea, ar trebui să accepte faptul că Iranul va continua să îmbogățească uraniu și că singura rezolvare posibilă realistă a problemei nucleare ar fi ca Iranul să ajungă în poziția Japoniei, o națiune cu un program nuclear tot mai sofisticat, care este atent monitorizată împotriva riscurilor de proliferare.

Președintele Richard Nixon a reușit să se distanțeze de o politică de un sfert de secol privind Republica Populară Chineză și să reorienteze poziția SUA față de Beijing într-un mod care să servească extrem de bine intereselor americane mai bine de 30 de ani. A fost nevoie de viziune strategică, lipsă de remușcări politice și hotărâre personală. Este posibil ca președintele Obama să înceapă în curând să demonstreze aceleași calități pentru a elabora o nouă abordare față de Iran.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 1 décembre 2021, 5:42
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro