Radu Costin Vasilică
Radu Costin Vasilică
Sittings of the Chamber of Deputies of June 30, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.94/10-07-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 30-06-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 30, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.45 Radu Costin Vasilică - declarație politică având ca obiect protestul față de scumpirile repetate ale carburanților;

 

Domnul Radu Costin Vasilică:

Obiectul declarației mele de astăzi îl constituie protestul față de scumpirile repetate ale carburanților auto pe piața românească în ultima perioadă.

Cea mai mare nemulțumire, pe această temă, a consumatorilor români, a populației, în general, o constituie faptul că la modificări similare ale factorilor de influență ai prețurilor combustibililor, ritmul scumpirilor a devansat întotdeauna ritmul eventualelor ieftiniri. Mă refer la prețul petrolului pe plan mondial, la cursul de schimb valutar, la nivelul taxelor și impozitelor etc, a căror creștere s-a regăsit extrem de rapid și la un nivel mai mult decât proporțional în prețurile carburanților auto, în timp ce reducerea acestor factori a avut o influență mult mai mică și mai târzie în scăderea prețurilor la benzine și motorine.

Sigur că la baza acestor realități s-au aflat mai mulți factori, începând cu "goana nebună" după profituri uriașe a companiilor de profil (nici măcar una nemaifiind proprietate a statului român), elasticitatea extrem de redusă a cererii pentru aceste categorii de produse (tocmai de aceea impozitate masiv), dar și incapacitatea instituțiilor abilitate ale statului de a reacționa în vreun fel. Și nu mă refer la influențe directe asupra prețurilor, ci la acele pârghii economice pe care atât Ministerul Finanțelor Publice, cât și Ministerul Economiei le puteau utiliza dacă existau voința și viteza de reacție necesare pentru păstrarea sub control a situației.

În condițiile de astăzi însă, nu cred că putem vorbi despre așa ceva, atâta timp cât numai în ultima lună și jumătate prețurile la benzină, de exemplu, au fost majorate de cinci ori de către marile companii de profil din România. Din 14 mai și până la sfârșitul lunii iunie 2009, prin cele cinci scumpiri succesive amintite, prețurile la benzine au crescut cu 11-12%. Deși este adevărat că și cotația petrolului a crescut în această perioadă, nu pot să nu remarc, prin opoziție cu perioadele în care petrolul se ieftinea, rapiditatea majorărilor și proporția aproape egală în care creșterea prețului petrolului s-a regăsit în scumpirea benzinei, chiar dacă acesta nu reprezintă decât o parte a prețului carburanților.

De asemenea, nu pot să nu îmi amintesc faptul că, în urmă cu mai puțin de un an, în timp ce în Statele Unite prețul galonului de benzină scădea aproape proporțional cu cel al barilului de petrol, în România prețul litrului de benzină se ieftinea într-un ritm de aproape patru ori mai lent decât cel al petrolului. Astfel, carburanții din România s-au ieftinit cu doar 15% din iulie până în noiembrie 2008, interval în care prețul barilului de petrol a scăzut cu 56%.

Așa cum am menționat însă, spre deosebire de exemplul de mai sus, atunci când cotația petrolului a crescut, prețul carburanților a evoluat aproape proporțional. În aceste condiții, s-a ajuns la situația în care un litru de benzină sau motorină să coste mai mult în acest an decât anul trecut, chiar dacă prețurile petrolului pe bursele internaționale se aflau între aceleași limite. Nici măcar faptul că România are rezerve naturale importante de țiței, așa cum nu se întâmplă cu multe țări europene, nu ne-a ajutat să menținem prețul carburanților la un nivel rezonabil. Dimpotrivă, toate aceste conjuncturi s-au concretizat numai în profituri uriașe pentru companiile petroliere străine sau autohtone, care au negociat cu statul român în beneficiul lor și în defavoarea românilor. Prețurile practicate de acestea au fost și sunt sfidătoare, mai ales din partea unei companii căreia i-a fost vândut pe mai nimic petrolul românesc. Acestei companii, care vorbește despre un bun-simț pe care ea nu prea îl practică, i-a fost permis să primească ieftin și să vândă scump, să facă profituri mari cu investiții mici.

Ceea ce agravează însă și mai mult această situație este faptul că prețurile carburanților au un puternic efect de antrenare la nivelul foarte multor tarife și prețuri din economie: de la costul transportului în comun, până la prețul unor bunuri alimentare sau de larg consum. De asemenea, prețurile ridicate ale combustibililor auto se răsfrâng negativ asupra eficienței unor sectoare economice, dintre care amintesc numai industria construcțiilor de mașini (acolo unde scumpirea carburanților determină scăderea cererii de automobile) sau

agricultura, unde se înregistrează consumuri importante de motorină.

În final, mă adresez autorităților competente în domeniu cu cerința de a interveni pentru o reglare corectă a prețurilor carburanților auto, prin prisma importanței deosebite pe care o au acestea asupra nivelului de trai al populației și asupra consumului în întreaga economie, mai ales acum, în timpul unei perioade de contracție economică.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 1 décembre 2021, 5:26
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro