Nicolae Bud
Nicolae Bud
Sittings of the Chamber of Deputies of September 16, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.111/25-09-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 16-09-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 16, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.2 Nicolae Bud - declarație politică ce face trimitere la școală;

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Invit la microfon pe domnul deputat Nicolae Bud, din partea Grupului parlamentar al PD-L.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Nicolae Bud:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi face trimitere la școală.

A început școala și, vrem nu vrem, aceasta marchează o dată de calendar pentru mulțimea de conexiuni la care ne obligă. Reapar în imaginație, de pe unde sunt risipite în întinderile memoriei, mulțime de ipostaze ce privesc direct elevul de altădată din noi. Fotograme mai proaspete refac drumul către școală al copiilor noștri pe care îi duceam de mână. Ori, pentru cei mai norocoși, ai nepoților.

Rechem de această dată secvențele începutului de an școlar, știind unde mă aflu. Suntem în această sală persoane trecute prin defileele modelatoare ale sălilor de clasă, laboratoarelor și bibliotecilor școlare. Suntem cei mai mulți dintre noi familiști, părinți și, cum ziceam, cei norocoși, deja bunici.

Se întâmplă să auzim de această dată clinchetul inconfundabil și imperturbabil al clopoțelului de intrare la cursuri pentru cei de vârsta școlii, de la cei ce buchisesc abecedarul la cei pregătiți pentru asaltul examenului de bacalaureat într-un context anume.

La mijlocul acestui septembrie, sunetul cristalin de clopoțel cuprinde în solfegiile sala și note de tristețe. De alarmă. De avertisment care reclamă o receptare și prelucrare adecvată, pentru a deveni posibilă alcătuirea și difuzarea unor mesaje potrivite subiectelor în discuție, o reacție corespunzătoare din partea celor ce poartă răspunderea luării deciziilor. Trebuie să ne așteptăm, din câte înțeleg, la acțiuni de stradă, activități de protest ce pot pune pe coordonate neconvenabile mersul anului școlar, rezultatele procesului de învățământ, calitatea instrucției, a educației. Mă simt îndemnat să mă întreb cu voce tare ce putem face noi, cei de aici, pentru a resorbi iritările existente și a înturna lucrurile pe drumul cel bun.

Oricum, școala are nevoie de liniște. A nu ne încorda auzul să-i auzim durerile înăbușite, a nu forța mecanismele la îndemână pentru a găsi rezolvare rapidă situației create ar putea însemna scăparea de sub control a mișcărilor tectonice în evoluție, cu consecințe imprevizibile. Este și celălalt argument care proiectează acest început de an școlar într-o lumină aparte. Mă refer la angajarea răspunderii Guvernului, de ieri 15 septembrie 2009, privind Proiectul Legii educației naționale.

Știu și eu la fel de bine ca și alții că n-a fost deloc calmă etapa premergătoare alcătuirii acestui proiect. Nimeni nu poate pretinde că au fost utilizate la modul ideal posibilitățile la îndemână pentru a putea recolta pe de-a-ntregul resursele generatoare de soluții maximale. Parcă uneori mi s-a părut că disputa între factorii implicați a lăsat loc la gesturi și strigăte de luptă acolo unde era loc pentru dezbateri și consultări sincere și pline de realism. Regret, în ceea ce mă privește, și faptul că nu s-au creat condiții pentru a asculta cât mai multe voci pronunțându-se asupra proiectelor de legi ce-și așteaptă răspunsul Parlamentului.

Avem în fața noastră legile ce vor hotărî, prin cuprinderea, prin calitatea lor, viitorul unor generații întregi, chemate de soartă să-și ducă existența într-un secol expus atâtor provocări de ordin regional ori planetar. Omul cu carte al zilei de mâine va fi condiționat în dialogul său cu lumea de capacitatea școlii de a-l înzestra cu muniția necesară victoriei. Sunt țări unde au fost deja cristalizate experiențe înalt apreciate.

Ele merită cunoscute, conspectate, decantate, preluate. Era cazul, cred eu, să chemăm aproape pe cât mai mulți dintre cei în măsură să ne deschidă ochii asupra subtilităților ce condiționează funcționarea optimă a școlii noastre de mâine. Dar lucrurile au ajuns în faza în care au ajuns.

Rostul insistenței mele asupra acestor aspecte este explicat prin nevoia pe care o resimt de a afirma: de vor fi adoptate legile pentru care Guvernul și-a angajat răspunderea, inclusiv Legea educației naționale, acestea vor avea nevoie de suportul nostru, astfel ca ele să devină realitate. Pentru că școala trebuie să funcționeze ireproșabil, ceea ce nu reprezintă doar o problemă a dascălului sau a primarului.

Absolvenții de mâine, așa îi văd eu, sunt individualități însemnate în frunte de Cel de Sus să ducă pe umeri destinul acestei țări. Pentru că orice ar zice unul sau altul, spusele unui mare scriitor francez din veacul trecut rămân actuale. Parafrazându-l, ele ar suna în cazul nostru astfel: "Numesc român pe cei care vor ca România să nu moară".

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 24 august 2019, 8:06
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro