Florin Țurcanu
Florin Țurcanu
Sittings of the Chamber of Deputies of September 16, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.111/25-09-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 16-09-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 16, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.39 Florin Țurcanu - declarație politică despre «Guvernul "reformator"»;

 

Domnul Florin Țurcanu:

«Guvernul "reformator"»

După o vară fierbinte, atât la propriu cât și la figurat, urmează un început de toamnă la fel de fierbinte. Trecând peste comisiile Ridzi și Udrea, ajungem inevitabil la momentul în care Guvernul își va asuma răspunderea pentru trei pachete de legi, după cum urmează: Legea salarizării unice, Legea educației și Restructurarea agențiilor guvernamentale.

Legea salarizării unice a stârnit numeroase dispute care de care mai aprinse. Justiția își cere drepturile celei de-a treia puteri în stat, potrivit art.1 alin.(4) din Constituția României din 2003: "Statul se organizează potrivit principiilor separației și echilibrului puterilor legislativă, executivă și judecătorească în cadrul democrației constituționale". Conflictele de muncă vor continua atâta timp cât puterea judecătorească nu-și va primi drepturile ce i se cuvin.

Salarizarea cadrelor didactice este din nou un vis! Se pare că realitate nu va fi niciodată atâta timp cât această categorie socială va fi desconsiderată. De ce nu se ia în calcul importanța acestora? Trecând peste toate, unde am fi ajuns dacă la baza educației noastre n-ar fi fost un educator, un învățător sau profesor?! N-am fi ajuns niciodată președinte, prim ministru, judecător sau altă categorie socială favorizată din punct de vedere salarial.

Sistemul sanitar, de asemenea defavorizat financiar, este lăsat mereu pe ultimul plan. De ce? Pentru că în concepția unora suntem un popor fără niciun fel de probleme și cu atât mai puțin probleme de sănătate. Pentru că nu avem nevoie de medici și asistenți pe salvare, în sălile de operație, în cabinetele școlare sau ale medicilor de familie.

Ce concluzii putem trage din această stare de indolență a guvernului? Specialiștii români sunt buni pentru alte țări din spațiul Uniunii Europene, dar nu și pentru țara lor de origine!

O altă lege la fel de disputată este cea a educației. Dacă cadrele didactice sunt cei mai defavorizați dintre bugetari de ce nu s-ar afla și produsul muncii lor în aceeași situație?! Proiectul de lege care dorea să reformeze învățământul românesc, în loc să fie un pas înainte este un mare pas înapoi. Din nefericire pentru elevi și părinții lor, din textul legii nu rezidă o viziune reformatoare a sistemului. Demagogia este cea care predomină și cea care va fi folosită în campania electorală ce se apropie. Spre exemplu, se oferă 500 de euro fiecărui copil! Nu sunt calculate însă sutele de mii de euro date din bugetul de stat, impactul socio-economic, ca să nu mai vorbim de utilitatea acestor demersuri, care sunt populiste, dar nesustenabile într-o Românie deplorabilă din punct de vedere economic (500 euroŚ200000 elevi reprezintă 100000000 euro).

Proiectul de lege are darul, prin dimensiunile lui incomensurabile, de a descuraja până și angajații din sistemul de învățământ să-l consulte, cu atât mai puți să-și însușească legea. A plecat de la formatul unui Cod, care cuprinde, de regulă, mai multe legi în domeniu, și a rămas o lege a educației, în interiorul ei găsindu-se și legi care nu normează și nu standardizează procesul formativ-educativ.

În cadrul proiectului prezentat se regăsesc cel puțin 12 metodologii și regulamente de organizare și funcționare, precum și regulamente de ordine interioară. Acestea sunt norme, cutume care se stabilesc plecând de la lege, dar nu în interiorul legii!

În ceea ce privește restructurarea agențiilor guvernamentale, așa cum s-a hotărât în ședința de guvern din 5 august 2009, guvernanții au calculat economii la buget de aproximativ 150 milioane euro! În principiu, în subordinea Guvernului sunt 226 de agenții guvernamentale. Prin desființarea, fuziunea sau comasarea acestora de la 226 se va ajunge la 107. De unde vin economiile? Se vor elibera 9.200 de posturi, fapt ca va duce la o economie de 50 milioane euro! Nu s-a explicat însă termenul "eliberare". Dacă presupunem că acest termen este echivalent cu cel de șomaj, probabil că economia estimată de Guvern se va reduce la jumătate. Cealaltă parte a economiei, cea de 100 milioane euro, va reieși din preluarea de către stat a Agenției pentru Cadastru și a Inspectoratului de Stat în Construcții. Încasările care vor veni la bugetul statului, precum și diminuarea salariilor angajaților vor contribui la economia mai sus menționată.

Voi încheia prin a "saluta" decizia guvernului de a da, în perioada octombrie-decembrie 2009, concedii fără plată tuturor bugetarilor, fără a ține cont de efectele acestuia, și sperăm ca pe viitor deciziile guvernaților să fie luate în interesul societății românești, fără a se ține cont de dorințele și interesele diverselor grupuri.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 25 august 2019, 8:10
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro